Vettel megközelítette Verstappent az időmérő előtt
2017. szeptember 16. 11:53
A Red Bull az élen maradt a Szingapúri Nagydíj utolsó szabadedzésen, szombaton kora este is, ezúttal azonban az ő egy órájuk sem alakult zökkenőmentesen, a Ferrari és a Mercedes viszont a várakozásoknak megfelelően összeszedte magát, és látványosan javított pénteki formáján.
Most Max Verstappenen volt a sor, hogy az élen végezzen, miután csapattársa, a nyitónapot uraló Daniel Ricciardo az ultralágy gumikon teljesített első mért körében a falnak koccant, letörve az autójáról az egyik új fejlesztésű oldalsó légterelőt. Az utolsó percekben még visszatérhetett a pályára, hogy önbizalmat szerezzen az időmérő előtt, de javítani nem maradt ideje, így csak a 6. helyen végzett.
Verstappen is az időmérő-szimulációja első körében érte el a legjobb eredményét, mert utána – vélhetően a Szingapúrban megszokott elektromágneses interferencia miatt – önállósította magát a sebességváltója. A hiba szerencsére nem bizonyult végzetesnek: be tudott döcögni a bokszba, és pár perccel később már újra a pályán volt.
A Mercedes és a Ferrari pilótái kicsit korábban, közvetlenül Marcus Ericsson megpördülése után, egyszerre tették meg a gyors köreiket.
Közülük simán Sebastian Vettel érte el a legjobb eredményt, amelyre Verstappen is csupán 72 ezredmásodpercet tudott ráverni.
Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen 7-8 tizeddel elmaradt tőle, Hamilton pedig először még többel, de ő két lépésben javított, és végül alig 7 századdal bajnoki riválisa mögött zárt, ami biztató a Mercedes számára a hozzájuk bevallottan nem passzoló Marina Bayben.
A nagy meglepetés a McLaren tempója volt: bár a kevéssé lóerőigényes pálya nyilván kedvez nekik, így is váratlannak számít, hogy Fernando Alonsónak és Stoffel Vandoorne-nak a 4-5. helyen zárva sikerült megelőznie Bottast és Räikkönent. Ez egyébként összejött Nico Hülkenbergnek is, aki folytatta pénteki szárnyalását, a 7. helyre hozva be a Renault-t.
Az edzés során, akárcsak pénteken, többen hozzáértek a pályát szegélyező falakhoz.
Köztük egész finoman Vettel is, de igazán rosszul csak Ericsson járt, aki megpördülve a Sauber hátával ütközött a falnak, letörve az autójáról a hátsó szárnyat. Emiatt pár percre meg is kellett szakítani az edzést.
Az időmérő helyi idő szerint este 9-kor már sötétben, kivilágított pályán kezdődik majd, és a megváltozott körülmények az erőviszonyokra is hatással lehetnek.
Szép napot mindenkinek! Szingapúrban hamarosan este 6 óra lesz, kezdődik a harmadik szabadedzés. Még nem sötétedett be, úgyhogy borzasztóan meleg van: a 30 fok nem tűnik soknak, de a páratartalom izzasztó. Az aszfalt 38 fokos, száraz az idő.
Pénteken a Red Bull uralta a pályát, Daniel Ricciardo sorra futotta az új körrekordokat. A Mercedes ugyan este megszerezte a 3-4. helyet, de a hátránya óriási volt. A legnagyobb meglepetésnek a Ferrari küszködése számított azon a pályán, amelyen őket tartották a favoritnak. Vettel és Räikkönen elégedetlen volt a balansszal - ha most korrigálni tudják a beállításokat, biztosan közelebb lesznek az elejéhez. A Red Bull tempója azonban valódinak tűnik, ahogy az esélylatolgatásunkból kiderül.
Ez a hétvége legnagyobb híre - mármint a hivatalos része, mert amúgy régóta tudni lehetett róla. Ironikus módon a McLaren pénteken kifejezetten gyors volt, ami annyiban nem meglepő, hogy a Marina Bayben kevéssé számít a motorerő. Alonso ennek ellenére nem élvezte különösebben a körözést. Ez a tragikomikus párbeszéd is lejátszódott közte és a mérnöke között a rádión:
- Szeretnél még egyszer próbálkozni?
- Nem, kérlek ne!
- Tájékoztatásul: 7. vagy a tabellán.
- Tájékoztatásul: 1. is lehetnék.
Megkezdődött az edzés. A két Ferrari érdekes módon a lágy gumin ment ki, a többiek rögtön az ultralágyon. Eddig hatan vannak a pályán.
Verstappen is a lágy gumikat választotta, mért kört még senki nem tett meg. A Force India egyelőre nem járt kint a brit sajtó által "sztegoszaurusz-hátnak" nevezett motorburkolattal. A fogazás a tetején szerintünk inkább cipzárra emlékeztet.
A Sky szerint tegnap eltévedtek, úgyhogy ma megint úgy állították be az autójukat, ahogy az előzetes szimulációk alapján ideálisnak tűnt - ezt most alaposan le kell tesztelniük. A csapatok egyébként egyelőre nem törik össze magukat a nagy igyekezetben, aminek az is az oka, hogy a körülmények még teljesen mások, mint az időmérőn és a versenyen, sötétedés után lesznek.
A Williams szerint olyan a hőség a pilótafülkében. Ericsson tudja, hogyan hűtse le magát...
1:45.222 alatt teljesíti az ultralágy gumikon. Ez még nem komoly idő, Räikkönen azonnal meg is előzi: mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva, 1:44.271-gyel átveszi a vezetést tőle.
"Nincs semmi tapadás" - jelenti a rádión. Hát, ez nem jó hír a Mercedesnek. Tegnap is egész nap csúszkált, meggyűlt a baja a túlkormányzottsággal.
A Ferrari jobb hátsó kerekével hozzáért, de simán folytatta, és 1:43.237-tel az élre állt. A 10-es kanyarnál tegnap is odacsapta az autóját, igaz, akkor is megúszta. Eddig hatan tettek meg mért kört, érkezik Hamilton is mindjárt.
A Mercedes az ő kezében is elég ingerlékenynek tűnik, 0,993 másodperccel lassabb is lett Vettelnél - egyik szektorban sem volt jobb nála. Sainz feljött a 4. helyre, Bottas elé.
Vettel az első szektorban tovább javított, de aztán nem, Räikkönen viszont most megelőzte Hamiltont. Még csak 8-an tettek meg mért kört, a sorrend: Vettel, Räikkönen, Hamilton, Sainz, Kvjat, Bottas, Massa, Stroll. Vettel visszatért a bokszba, a jobb hátsó kerekéből, amellyel súrolta a falat, ömlött ki a vakolat.
Úgy tűnik, nagyon magabiztosak, eddig nem strapálták magukat, csak 1-1 ellenőrző kört tettek meg. Közben Alonso szénája sem áll túl jól, az autója ugyanis még a bakon van, szemlátomást szerelik. Igaz, már öltözik be, az imént vette fel a sisakját. Ocon az 5. helyen kezdett, a két Toro Rosso között.
A cipzáras hátú Force India elég gyors, a mexikói az utolsó szektorban még Vettelre is rávert - igaz, összességében 0,794 mp-vel elmaradt tőle. Vettel egyébként így adott puszit a falnak az előbb:
Most Stroll is eljátszotta szóról szóra ugyanezt. Szerencsére egyikük sem csattant neki túl keményen.
Csak a pálya végén tudta megelőzni Vettelt, ahol a Red Bull különösen jól lovagolja meg a kerékvetőket. Az ideje 0,310 mp-vel gyengébb a Ferrariénál, de még javíthat ezen a szetten, ami a németnek nem jött össze.
Na, ő rendes időt megy: 1:42.249. Ez már komoly figyelmeztető lövés, 0.988 másodperccel jobb Vettelénél, és 1,2-vel Ricciardóénál. Verstappen tegnap elismerte, hogy mélyen zsebébe kell nyúlnia, ha le akarja győzni a Szingapúr specialistájának számító csapattársát.
Az első futóművén babrálnak, Vettelén érdekes módon nem. Így ömlött a vakolat a kerekéből nemrég:
Ahogy sejtettük, Ricciardo másodszorra javított, és felkapaszkodott a 2. helyre, 0,268 mp-vel Verstappen mögé. Hamilton, aki csak a 10. helyen áll, visszatért a pályára, és a többiekre panaszkodik, akik "veszélyesen vezetnek."
Ericsson a falnak ment, a Sauberről letört a hátsó szárny. Ez pech Ricciardónak, aki épp abszolút legjobb első szektort futott.
34 perc után, még az időmérő-szimulációk előtt így állunk: Verstappen, Ricciardo, Vettel, Bottas, Hülkenberg, Pérez, Sainz, Ocon, Räikkönen, Hamilton, Kvjat, Palmer, Vandoorne, Grosjean. Már csak Alonsónak nincs mért köre. A visszajátszásból látszik, hogy Ericsson elvesztette az irányítást a Sauber hátulja felett, és megpördülve a falnak csapta. Az egész hátsó gyűrődési zóna megsérült, a pálya tele van akatrész darabokkal.
A tavalyi győztes Nico Rosberg most másfajta sikereket él át:
Ha jól értjük, az új jövevény neve Naila. Gratulálunk!
12.41-kor, azaz 19 perc lesz hátra belőle.
Szabad a pálya, Vandoorne sorakozott fel elsőként a kijárathoz, de Hamilton is igyekszik kifelé. Jönnek az időmérő-szimulációk!
Bottas, Vettel, Räikkönen és Hamillton közvetlenül egymás mögött vannak a pályán, így nehéz lesz felmelegíteni a gumikat. Hamilton nagyon szeretné megelőzni Raikkönent, aki azonban egyelőre nem hagyja magát. Vettel erősen kezd...
1:41.919 az ideje, 0,330 mp-t vert Verstappenre. Bottas 0,767 mp-s hátránnyal 4., Hamilton 1,033 mp-ssel csak 5. lett. Ez aggasztó a Mercedesnek, a Red Bull pedig még nem tette meg a gyors köreit. Jelenleg Ricciardo és Verstappen autóját is átállítják, ami elég meglepő.
Na, ez az igazán meglepő: csak 0,693 mp-s hátrányt szedett össze Vettelhez képest, amivel megelőzte Bottast és Hamiltont is. A Mercedesnek pont ez hiányzik...
Az ő köréről nem emlékeztünk meg, de 0,789 mp-vel gyengébb volt Vettelénél. A finn egész hétvégén szenved. Hamilton a rádión rákérdez, hogy hol veszít időt, amire azt a választ kapja a rádión, hogy mindenhol. Biztos pont ezt akarta hallani!
Igaz, csak 18 ezredet faragott le az előző idejéből, egyedül az utolsó szektorban vert rá önmagára. Végre jön Verstappen és Ricciardo is...
0,524 mp-re megközelítette Vettelt. Hülkenberg pedig az 5. helyet szerezte meg, a Renault-val abszolút legjobb részidőt futva a pálya végén. Nem rossz.
Az első szektorban 3 tizeddel elmaradt Vetteltől, középen és a pálya végén viszont gyorsabb volt nála. 72 ezredet vert rá, ami nem sok, de később még javíthat.
Ő a pálya elején gyorsabb volt Verstappennél, de aztán a 10-es kanyarban (ahol tegnap Vettel is) súrolta a falat, amitől a Red Bull jobb oldali légterelője megsérült. El is vette a gázt, és visszatért a bokszba - nem fog kiderülni, milyen tempóra lett volna képes.
Már csak ez hiányzott! "Az autó magától váltogat" - mondja, aztán lassan visszadöcög a garázsba. Rémálom. Ez a Red Bull-lal már többször előfordult ezen a pályán az elektromágneses interferencia miatt. Reméljük, nem kell kicserélni a váltóját.
A harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt ér el, 0,142 mp-re megközelíti Vettelt. Ez már ígéretes, ha arra gondolunk, hogy a Q3-ban a Mercedes még feljebb tekerheti majd a motorját.
Így állunk: Verstappen, Vettel, Hamilton, Alonso, Vandoorne, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Pérez, Palmer, Sainz, Kvjat, Ocon.
Szerencsére úgy tűnik, gyorsan megoldották a problémát, vissza is küldték, hogy kipróbálja, minden rendben van-e.
Stroll búcsúzóul még súrolja egyszer a falat. Ricciardónak is sikerült visszatérnie a pályára, hogy önbizalmat szerezzen az időmérő előtt, de nem fejezte be a körét, úgyhogy maradt a 6. helyen. Köszönjük a figyelmet! Nemsokára jelentkezünk az eredménytáblázattal és az összefoglalóval is, az időmérővel pedig 15 órakor.