Új pályacsúccsal Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Brazil Nagydíj időmérő edzésén, ezzel a nem hivatalos végeredmény szerint megszerezte a Mercedes F1-es történetének 100. pole pozícióját. Az időmérőn már a Q1-től lógott az eső lába, olykor nedves is volt a pálya, de a slick gumikat nem kellett eltenni.
A Q1-ben még viszonylag simán mentek a dolgok, néhány kisebb megcsúszástól eltekintve nem alakultak ki váratlan helyzetek, mindössze Carlos Sainz kiesése volt szokatlan, a Renault pilótája csak 0,005 másodperccel maradt le a továbbjutást érő 15. helyről. Azt ezúttal a Williams egyik sereghajtója, Szergej Szirotkin érte el.
Szirotkin továbbjutása később nagy jelentőséggel bírt, mert a Q2-ben a pálya állapotának ideiglenes romlása előtt Hamilton veszélyes helyzetet idézett elő azzal, hogy a célegyenes előtti balkanyarnál az ideális íven araszolt, ráadásul az őt elkerülni próbáló Szirotkin felé kormányozta az autóját. Nem sokon múlt egy hatalmas baleset, de Hamilton esetét meg sem vizsgálták a sportfelügyelők.
A brit pilóta szerencséje, hogy Szirotkin éppen melegítő körön volt, így a veszélyhelyzettől eltekintve nem akadályozta az ellenfelét.
Ezzel szinte párhuzamosan a Ferrarinál sem ment minden zökkenőmentesen. A többiekhez hasonlóan először szuperlágy gumikkal küldték ki az autóikat a pályára, majd először Kimi Räikkönent, azután Sebastian Vettelt is átállították lágyakra. Vettelt közben számára rendkívül rosszkor kihívták a kötelező mérlegelésre is.
A mérlegelésre véletlenszerűen választják ki az autókat, ez normális esetben nem okoz fennakadást, most viszont Vettel láthatóan gesztikulált, mert nagyon sietett volna, hogy még az eső érkezése előtt mért kört futhasson. Ebből következően nem állította le időben az autója motorját a mérlegelésen, majd önerőből hajtott le a rámpáról, megrongálva azt. A sportfelügyelők beidézték őt.
Az időmérő második szakasza alatt 15 óra 27 perckor az ötös rajtszámú autó vezetője nem volt hajlandó leállítani a motort, amikor kihívták mérlegelésre
– írta Jo Bauer, az FIA technikai delegáltja. – Az autót rátolták a mérlegre, lemérték járó motorral, ami miatt nehéz pontos eredményt kapni. A mérlegelés után a versenyző saját erejéből hajtott le a mérlegről, ennek következtében pedig megrongálta azt. Amiért a versenyző nem követte az utasításokat, valamint megzavarta a mérlegelési procedúra folytonosságát, jelentem az esetet a felügyelőknek további megfontolásra.”
Vettel ettől függetlenül lágy gumikon továbbjutott a Q3-ba, így csapattársához hasonlóan, de a Red Bulloktól és a Mercedesektől eltérően a sárga jelzésű abroncsokkal kezdheti majd a futamot. A Ferrari ellenfelei is átváltottak a lágy gumikra, de nem tudtak a szuperlágyakkal megtett köröknél jobb eredményeket elérni, így a Ferrari taktikai húzása egyelőre bevált.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
A német pilóta lendülete a Q3-ban kissé elfogyott, egyik mért körében sem tudott gyorsabb lenni Hamiltonnál, így a brit pilóta ünnepelhetett, Vettel pedig kénytelen volt beérni az ideiglenes 2. hellyel. Az autóból kiszállva úgy vélte, jobb, ha nem is mond semmit a mérlegeléssel kapcsolatban, de később hozzátette, szerinte nem volt „fair” kihívni őt a pályáról.
„Jól szórakoztam, kicsit blokkoltam a kerekemet a nyolcas kanyarban, egy kicsit sok volt, de közel voltunk. Azt hiszem, hogy jobb, ha a mérlegelésről nem mondok semmit. Ki sem kellett volna hívniuk, mert amikor a körülmények így változnak, szerintem senkit nem lenne szabad kihívniuk, ezért mondtam nekik, hogy siessenek. A végén szerencsések voltunk, hogy mindenki többé-kevésbé ugyanolyan időjárás mellett mehetett.”
Hamilton közben 1:07.281-gyel bebiztosította az 1. helyet, ráadásul a második etap során csak ő és a sauberes Marcus Ericsson tudott javítani az eredményén, a svéd pilóta esetében a vert mezőny legjobb pozíciója, a 7. hely lett a jutalom.
„Nagyon nehéz időmérő volt, nem tudtuk, hogy milyen időre számítsunk – összegzett Hamilton. – Boldog vagyok, hogy itt lehetek [Ayrton] Senna dizájnjával a sisakom hátulján. Hihetetlen út volt ez a brazil szurkolókkal, az elején még szinte ellenség voltam, de azóta nagyon tiszteljük egymást, imádom az országot is. Láttuk, hogy milyen gyorsak a Ferrarik, de tegnap jobban hólyagosodtak az abroncsaik, remélhetőleg jó döntést hoztunk a gumikkal.”
Az élcsapatok másodvonalának, Valtteri Bottasnak, és Räikkönennek ezúttal sem volt esélye a csapattársaikkal szemben, de a 3-4. helyen így is hozták a papírformát, és megelőzték a két Red Bullt. A legjobb 10 helyezett közé befért még Ericsson, Charles Leclerc (aki a sírból hozta vissza a Q2-ben a továbbjutást érő helyét), valamint Romain Grosjean és Pierre Gasly.
A korábban említett Sainz mellett nem volt jó napja Esteban Oconnak, aki a 13. helye mellé öthelyes rajtbüntetést is kap (Ricciardóhoz hasonlóan, aki így a 11. helyről indulhat), valamint Stoffel Vandoorne-nak, aki zsinórban a 25. alkalommal kapott ki az időmérőkön Fernando Alonsótól, bár a különbség kettejük között alig volt nagyobb, mint Hamilton és Bottas között.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Brazil Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Ez az idén az utolsó előtti időmérő, és lehet, hogy Brazíliában is, mert a pletykák szerint jövőre rendezhetnek itt utoljára F1-es futamot. Ezt majd meglátjuk, és a mai eredményeket is, előtte viszont ajánljuk a harmadik szabadedzés összefoglalóját!
Tavaly komoly problémák voltak a közbiztonsággal, az idén megerősített védelem várja a pilótákat. Erről és a pályán zajló szombati eseményekről is mellékeltünk már képeket a frissülő szombati galériánkban!
---- separator ----gallery-content-type:5318132c-c809-4d5e-94f3-45a9a70ea40f---- separator ----A harmadik szabadedzésen is megúszta a mezőny az égi áldás érkezését, ez azonban még nem kizárt az időmérőn sem. Több viharzóna is eléri Sao Paulo térségét, pár kilométerre vannak a pályától.
Brendon Hartley, a Toro Rosso pilótája ma ünnepli 29. születésnapját!
Minden csapatnál eldőlt már, hogy melyik pilóta szerepelt jobban az idei szezon során, kivéve a Haast. Náluk Romain Grosjean és Kevin Magnussen is 9-9 alkalommal verte el a másikat, ha továbbra is osztoznak, akkor még lehet döntetlen is az állás. A McLarennél közben más kérdés merült fel, náluk Fernando Alonso eddig zsinórban 24 (!) időmérő edzésen bizonyult jobbnak Stoffel Vandoorne-nál. Vajon folytatódik a trend?
Daniel Ricciardo egy új turbó, Esteban Ocon egy új sebességváltó miatt veszít 5 helyet a rajtrácson. Nagy kérdés, hogy Ocon így egyáltalán megpróbál-e bejutni a Q3-ba, vagy inkább a szabad gumiválasztásra hajt majd.
A finn pilóta 2007-ben (némi segítséggel) nyert itt, és a legjobb három hely egyikéről is többször rajtolt már, a pole pozíció viszont még sohasem lett az övé. Ezúttal a Ferrarinál töltött 150. versenyhétvégéje alkalmával próbálkozhat itt.
Max Verstappen ezzel szemben csapaton belül eddig nem talált legyőzőre Interlagosban.
Hamarosan indul a Q1, a ferrarisok már alapoznak is az időmérőre!
Kisebb meglepetésre nem csak a közép-, az élmezőny tagjai is szuperlágy gumikkal hajtottak ki a pályára.
Továbbra is jelentkezik a harmadik szabadedzésen látott jelenség, de a Mercedes továbbra sem lassú.
Az első etapok alapján Verstappen vezet 1:08.205-tel, Räikkönen, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Leclerc és Bottas előtt.
Leclerc megpördült, de folytatni tudta az útját, az egyik Haas pedig Bottast tartotta fel. Vettel feljött a 3. helyre Hamilton és Bottas elé.
Magnussen és Räikkönen már tapasztalta, hogy esik az eső, a többi csapat is erről rádiózik a pilótáival. A felhők nem sok jót sejtetnek azoknak, akik nem szeretik a nedves pályát.
Mindkét Ferrari-pilóta 1:08.452-t futott Interlagosban, ezzel egyelőre Räikkönen a 2. helyezett, mert neki sikerült hamarabb.
Ez neki elég rossz hír, mert a legutóbbi mért körével is kieső helyen tartózkodik. Egyelőre Oon, Gasly, Stroll, Hartley és Vandoorne aggódhat.
Alonso, Gasly, Stroll, Hartley, Vandoorne a kiesők ideiglenes sorrendje. A 12-es kanyarban kezdett esni, ez megnehezíti a kiesés elől menekülők dolgát. Gasly káromkodva szidta az esőt, de ettől még javított, és feljött a 13. helyre.
Az utolsó percekre leromlott a pálya állapota, így az alsóház tagjainak nem sok esélye volt a továbbjutásra. Vandoorne utolsó lett a McLarennel, mentségére legyen mondva, hogy mindössze 0,199 másodpercet kapott Alonsótól.
16. Carlos Sainz
17. Brendon Hartley
18. Fernando Alonso
19. Lance Stroll
20. Stoffel Vandoorne
A Sky Sports szakértői szerint erősödött az eső, ennek ellenére a két Sauber szuperlágy gumikkal ment ki. Szép sor alakult ki mögöttük, de még fél perccel később is szuperlágyakkal engedték ki a két Mercedest. Magnussennek azt mondták, hogy még több eső jön.
1-2 mért kör férhet bele az eső érkezése előtt, most kell mindent beleadni a továbbjutás érdekében.
Érdekes húzás a Ferraritól, a mezőnyben egyedüliként lágy gumikkal vannak kint az autóik. Vettelt behívták mérlegelésre, a lehető legrosszabbkor.
Tévedtek az időjósok, késik az eső, így a Ferrarik is körbe tudtak érni lágy gumikkal, ráadásul versenyképes időket is futottak. A Red Bullok és a Mercedesek is követik a példájukat, kérdés, hogy tudnak-e javítani, ezen múlik, hogy ők is rajtolhatnak-e a lágy gumikon.
A brit pilóta összevissza araszolt a pályán, nem tudta eldönteni, merre engedje el a körülötte lévőket. Szergej Szirotkin majdnem telibe kapta a Mercedest, és Kimi Räikkönent is akadályozta.
Későn eszmélt a Red Bull és a Mercedes, nem tudtak javítani a szuperlágy gumikkal futott időkön lágyakkal, így vasárnap csak a két Ferrari indulhat lágyakon.
Charles Leclerc eddig remekül szerepelt a hétvégén, a nedves pályán viszont kicsúszott, így nem tudott javítani. Egyelőre ő a legjobb a kiesők között a 11. helyen, mögötte Pérez, Ocon, Hülkenberg és Szirotkin található. Valószínűleg ki fognak esni, ráadásul Szirotkin körébe Hamilton is bezavart.
Még a hagyományosan patrióta Sky Sports szakértői is arról beszélnek, hogy Hamilton akadályozta Szirotkint, ami 3 rajthelyes büntetést érne. Az FIA egyelőre nem is vizsgálja az esetet.
Pár perccel ezelőtt azt mondta a rádión, hogy túlságosan nedves a pálya, a mérnöke kihívta a bokszba, ő viszont azt mondta, marad még egy körre. Az eredmény: 1:08.335, és 8. hely, így a sírból visszahozta a Q3-as szereplését. Bravó!
A váltócsere után csak a 13. helyezett lett, így csupán a 18. helyről rajtolhat majd. A kiesők:
11. Kevin Magnussen
12. Sergio Pérez
13. Esteban Ocon
14. Nico Hülkenberg
15. Szergej Szirotkin
Megsértette a mérlegelés szabályait azzal, hogy nem állította le az autó motorját, ráadásul kárt tett a berendezésben, amikor lehajtott a rámpáról. Vettel nagyon sietett az eső fenyegetése miatt.
A Sky Sports riportere, Ted Kravitz megkérdezte Steve Nielsent, az F1 sportigazgatóját, aki úgy véli, Vettelt akár ki is zárhatják az időmérőről. Ha Hamiltont is megbüntetik (bár még nem is vizsgálják), az Bottas és Räikkönen nagy esélyét hozhatja el.
A Mercedes pilótája 1:07.301-gyel az élre állt, 0,073 másodperccel vezet Vettel előtt. Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo a további sorrend. Ericsson egyelőre gyorsabb Leclerc-nél, Grosjean veri Gaslyt.
Úgy tűnik, az eső megkegyelmez a mezőnynek. Hamilton kissé beragadt a forgalomba a két Red Bull mögött.
A brit pilóta 1:07.281-gyel új pályacsúcsot futott, a két Ferrari nem tudott javítani, ahogy a Hamiltonon és Ericssonon kívül senki, így egyelőre úgy tűnik, a Mercedes pilótája indul az élről a vasárnapi futamon.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, hamarosan jövünk összefoglalóval és további hírekkel!