Ferrari-győzelem Monzában, Leclerc nyerte az Olasz Nagydíjat
2019. szeptember 08. 14:50
Százszázalékos hatékonysággal kihasználta a Ferrari idei két legjobb győzelmi esélyét Charles Leclerc, aki a múlt vasárnapi Belga Nagydíj után a monzai Olasz Nagydíjat is megnyerte, ezzel a 2010-es futam óta először a Ferrari egyik versenyzője győzött a csapat hazai versenyén. Leclerc kőkeményen védekezett Lewis Hamilton, majd Valtteri Bottas ellen is.
A monacói pilóta a pole pozícióból indulva kissé gyengébben rugaszkodott el a 2. kockából kezdő Hamiltonhoz képest, de már a célegyenes vége felé látszott, hogy keményen, és pontosan védekezett a Mercedes ellen. Megtartotta a vezetést, és az első etap során Hamilton nem tudta keményen támadni őt, olyannyira, hogy végül a Mercedes állt ki hamarabb kereket cserélni.
A Ferrari szerelői ezúttal jobban dolgoztak, 0,3 másodperccel gyorsabb bokszkiállást teljesítettek a Mercedesnél, így Leclerc megtarthatta a helyét az Ezüstnyíl előtt. A következő körök során meg kellett előznie a két Renault-t, először Nico Hülkenberget, majd Daniel Ricciardót, részben ezt, részben a tempóelőnyt kihasználva Hamilton szorosan mögötte autózott.
Leclerc a 4-es kanyarnál egyszer kíméletlenül kiszorította Hamiltont, ezért a sportfelügyelők fekete/fehér zászlóval figyelmeztették, és később átvágta a célegyenes végi sikánt is, azt is megúszta.
A két élcsapat versenyző között lényeges taktikai különbség alakult ki, mivel Leclerc kemény keverékű gumikat kapott, míg a Mercedesek közepeseket, ráadásul Bottas 7 körrel később állt ki kereket cserélni, így a hátránya ellenére felzárkózott az élen állók mögé. Az egyre jobban kopó abroncsokon végül Hamilton is hibázott a célegyenes végén, így Bottas üldözőbe vehette Leclerc-t.
A finn pilóta nem tudott komoly nyomást kifejteni, ráadásul igyekezetében ő is elfékezte magát az 1-es kanyarnál, közben Hamilton újabb, biztonsági kerékcserét hajtott végre, ezzel Leclerc kissé fellélegezhetett, és extázisban vezetve megnyerte az Olasz Nagydíjat, ezzel örökre beírta a nevét a Ferrari-szurkolók dicsőséglistájára.
„Még sohasem voltam ennyire kimerült – mondta Leclerc a leintés után. – Az 1. helyen értem célba, és nagyon boldog vagyok. Óvatosnak kell lennem a hibákkal, de ma egyik miatt sem veszítettem pozíciót” – utalt a sikán levágására.
„Szerintem jó stratégiánk volt, elég hosszúra tudtam nyújtani az etapot a bokszkiállásig, és [Leclerc] közelébe kerültem a végére, de el vagyok keseredve. Nem tudtam túljutni rajta – nyilatkozta Bottas. – Amikor közel kerültem hozzá, az első kerekek blokkolni kezdtek a leszorítóerő hiánya miatt. Az egyenesben is nagyon gyorsak voltak, de megpróbáltam, szerintem ma ez volt a legtöbb, amit tehettünk”
Hamilton a verseny során kifogásolta Leclerc védekezését, de a leintés után rögtön gratulált ellenfelének, és méltatta is a monacói pilótát.
„Nagyszerű [csata] volt, remek munkát végzett, gratulálok a Ferrarinak és Charles-nak. – Valtteri és én is nagy nyomást fejtettünk ki, aztán az abroncsaim feladták. Ha a közelébe is jutottunk volna, nem tudtunk volna előzni. Sok pontot szereztünk a csapatnak, és elhúztunk a Ferraritól a konstruktőri világbajnokságban, csak ez a lényeg.”
A futamot a 4. helyről kezdte a másik Ferrarit vezető Sebastian Vettel, de visszacsúszott az 5. pozícióba a rajtnál. Nico Hülkenberget gyorsan visszaelőzte, de Bottasra nem volt veszélyes. Látszólag ártalmatlan helyzetben megpördült a 6. során az Ascari kanyarban, ráadásul a pályára visszatérve balesetbe sodorta Lance Strollt is. Vettel súlyos, 10 másodperces stop & go büntetést kapott.
A négyszeres világbajnoknak új első szárnyra is szüksége volt, így végül összesen három bokszkiállással és körhátránnyal fejezte be a versenyt a 13. helyen. Mivel nem szerzett pontot, Leclerc megelőzte őt a pontversenyben, és a monacói pilóta megközelítette az összetett 3. helyezettjét, Max Verstappent is, aki csupán a 8. helyre ért oda.
A Red Bull versenyzőjének futama a múlt hétvégéhez hasonlóan ismét a rajtnál pecsételődött meg, nem tudta elkerülni a torlódást az 1-es kanyarnál, és új első szárnyra volt szüksége. Csapattársát, Alexander Albont a McLarent vezető Carlos Sainz a kavicságyba terelte a Lesmo 1-nél, majd a thai pilótát később időbüntetéssel is sújtották, mert a pályát elhagyva előzte meg Kevin Magnussent.
A verseny során a biztonsági autóra ugyan nem volt szükség, de két VSC-fázissal is lelassították a mezőnyt. Mindkét esetben egy-egy kerékcsere után történt baj, először Carlos Sainz jobb első kerékanyáját nem rögzítették rendesen, majd Danyiil Kvjat állt félre, közvetlenül a bokszutcából kihajtva.
Sainz kiesése miatt a McLaren a belgiumi nullázás után ismét csak 1 pontot szerzett, nagy ellenfelük, a Renault gyári istállója azonban Ricciardo és Hülkenberg révén a 4-5. helyen értékes pontokat gyűjtött, így nagy lépést tettek a konstruktőri világbajnokság 4. helye felé, igaz, a McLaren előnye még mindig 18 pont.
Befért a legjobb 10 közé az edzésbaleset és a rajtbüntetés után taktikusan versenyző Sergio Pérez a 7. helyen, valamint hazai pályán Antonio Giovinazzi is, aki a 10. pozíció révén pontot hozott az Alfa Romeónak is, miután Kimi Räikkönent megbüntették szabálytalan gumihasználat miatt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.10.18. - 19:30United States Grand Prix - 1st Practice |
2024.10.18. - 23:30United States Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.10.19. - 20:00United States Grand Prix - Sprint |
2024.10.20. - 00:00United States Grand Prix - Qualification |
2024.10.20. - 21:00United States Grand Prix - Race |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Olasz Nagydíj élő közvetítésében! Charles Leclerc révén az egyik Ferrari indul az élről, így nem kell sok motiváció a tifosinak a lelkesedéshez. Nagy kérdés, hogy a monacói pilóta mit tud kezdeni a mögötte rajtoló két Mercedesszel. Izgalmasnak ígérkezik a futam, kövessék velünk percről percre!
Különböző jelzőkkel illethető a szerencsétlenkedés, ami az időmérő utolsó perceiben zajlott, Toto Wolff például úgy vélte, "idiótáknak" tűntek a versenyzők, ráadásul rengeteg büntetés is átformálta az egyébként is furcsán kialakult sorrendet.
Ezt nem mi, hanem Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője mondta a pénteki sajtóbeszélgetésen, ahol lényegében kizárta azt is, hogy a pilóták a kemény keverékű gumikat használják a versenyen. Az alábbi bokszstratégiák várhatók:
Akik a tervekhez képest hátrébb rajtolnak, megspóroltak néhány szett lágy gumit, így várhatóan alternatív taktikával próbálkoznak majd. Verstappent és Räikkönent érdemes lesz figyelni.
Monza környékére nem jellemzők a dugók annak ellenére sem, hogy a pálya lényegében agglomerációs környezetben fekszik, délelőtt azonban közlekedési káosz alakult ki, még gyalog is.
Már az Olasz Nagydíj előtt megnyert egy versenyt a Mercedes, az ő bokszutcai vendéglátó egységüket ítélték a legjobbnak egy szavazáson.
A Racing Point is feltette a kérdést, hogy tudja-e valaki, honnan rajtolnak majd a pilótáik a futamon.
A spái futamgyőztest ünneplő tömeg üdvözli Monzában, ráadásul a La Gazzetta dello Sport értesülése szerint a Ferrari már most meghosszabbítaná vele a szerződést 2021-re, a jelenlegi fizetésének háromszorosáért.
Napjaink autói mellett a közönség megcsodálhatja Jody Scheckter 1979-es világbajnok Ferrariját is, amit nem csupán a dél-afrikai pilóta vezet, a szerelői között is megtalálhatók a csapat egykori tagjai és az akkori technikai igazgató, Mauro Forghieri is itt van Monzában. Partnerünk, az F+1 blog interjút is készített a világbajnok versenyzővel, aki Michael Schumacher 2000-es sikere előtt 21 évig a Ferrari utolsó világelsője volt.
Garry Connelly, az FIA egyik sportfelügyelője a Sky Sportsnak elmondta, azért nem büntették meg Sebastian Vettelt a Parabolicában történt pályaelhagyás miatt, mert úgy ítélték meg, hogy a német pilóta jobboldali kerekei nem voltak teljesen a pályán kívül.
Az Alfa Romeo Racing csapatát működtető Sauber Engineering F2-es istállójánál versenyzett Juan Manuel Correa, aki Anthoine Hubert autójával ütközött a belgiumi versenyen. Az amerikai színekben induló versenyző túlélte az esetet, de a napokban romlott az állapota.
Tudósítónk szerint Mattia Binotto idegesen sétált a paddockban, majd interjút adott a Sky Sports riporterének. A svájci szakember úgy vélte, az első kanyarnál felborulhat a rajtsorrend, a rajtot kulcsfontosságúnak nevezte, mert hosszú az út az 1-es kanyarig, de "ennél is fontosabb a versenytempó és a gumik."
"A [pilóták] a saját versenyüket futják, remélhetőleg befejezhetik a futamot, és eléggé erősek is lesznek."
Az Olasz Nagydíjnak azonban különösen. Látványos ceremóniával vezetik fel a nemsokára kezdődő monzai futamot.
Daniel Ricciardo nemrég azt mondta a Sky Sportsnak, hogy szerinte nem csak a szerencsének köszönhető a jó rajtpozíciójuk, Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke viszont hozzátette, hogy Carlos Sainz révén megpróbálják elkapni a gyári istálló autóit.
Monzát általában egy focistadionhoz szokták hasonlítani az ultrákhoz hasonlóan szenvedélyes tifosi miatt, péntek óta azonban dübörgő zene is jellemzi a célegyenest, ami kissé szokatlan ebben a környezetben.
A német pilóta még sohasem nyert F1-es futamot úgy, hogy nem az első három rajthely egyikéről rajtolt. Ma a 4. kockából kezd.
Az első 11 helyezett kezd lágyakkal, utánuk csak a 13. helyről induló Grosjean választotta a piros jelzésű Pirelli gumikat. Így is, úgy is egy kerékcsere várható.
Hamilton jobban indult nála, de Leclerc keményen védte magát az 1-es kanyarnál, így Bottas is támadni tudta Hamiltont, de a finn pilóta utána besorolt csapattársa mögé. Vettelt megelőzte Hülkenberg.
Leclerc előnye 1 másodpercen belül volt a célegyenesben, Vettel visszaelőzte Hülkenberget, Verstappen balesetbe keveredett és új első szárnyra volt szüksége, az utolsó helyre jött vissza.
A két francia versenyző 4, illetve 3 helyet nyert a rajtnál. Verstappen a rajtnál Péreznek ment neki. Leclerc előnye 1 másodperc Hamilton előtt.
A thai pilóta a 2-es sikánból kifelé nem tudta védeni a belső ívet és Sainz visszatámadott a Lesmo 1-ben, de közben megcsúszott, és Albont kiterelte a kavicságyba. A Red Bull versenyzője a 11. helyen folytatja a küzdelmet, Leclerc-é a leggyorsabb kör.
A két Ferrari és a két Mercedes egymástól körülbelül 1-1 másodpercre halad, közben Ricciardo megelőzte Hülkenberget és átvette az 5. helyet a DRS segítségével.
A német pilóta az Ascariban állt keresztbe, nagy forgalmi akadályt okozott, Stroll alig tudta kikerülni. Új első szárnyra van szüksége, kemény gumikat szereltek az autójára.
Senki sem bántotta, még közel sem volt a Bottashoz, majd a pályára merőlegesen, nagyon veszélyesen jött vissza az aszfaltra. A kanadai pilóta azt mondta, Vettel úgy jött, mint egy idióta.
Óriási meglepetés lenne, ha Vettelt nem büntetnék meg, a kanadai eseténél ez jóval súlyosabb szabálytalanság volt. Grosjean is megpördült az Ascariból kifelé (talán felhordott kavics miatt), a Haas utána kihívta kereket cserélni.
A brit pilóta 1,3 másodperc hátránnyal követi ellenfelét, a rádión azt mondta, szerinte Leclerc küszködik előtte. A Sky Sports szerint a Mercedes elvesztette a GPS kapcsolatot Hamilton autójával.
Vettel visszaesésével Leclerc-t most két Mercedes üldözi szorosan, a kerékcserék idején a Ferrari így az egyikkel szemben védtelenné válik. Valószínűleg Hamiltonra figyelnek majd, ez Bottast taktikai előnybe hozhatja.
Alex Albon a kicsúszása után mindössze 2,5 másodperccel előzi meg a Toro Rossónál versenyző Danyiil Kvjatot a 8. helyen, viszont az orosz pilóta közepes keverékű gumikkal megy, így nettóban jobban áll.
A német pilóta 10 másodperces stop & go büntetést kapott, gyorsan le is töltötték, így a német pilóta az utolsó helyre jött vissza, körhátrányban. Csak egy Safety Car segíthet rajta.
Mérnöke tájékoztatta, hogy a "B" tervet követik, bármit is jelentsen ez. Az előnye közben 1,7 másodpercre nőtt.
Verstappen a 15. helyért megelőzte Räikkönent (akit szintén vizsgálnak a sportfelügyelők), miközben átmenetileg veszített a motorja a teljesítményéből.
Ugyanazt a vétséget követte el, mint Vettel, veszélyesen tért vissza a pályára, de az ő kihágását kevésbé súlyosnak ítélték meg, ezért csak áthajtásos büntetést kapott. A 17. helyen folytatja sérült első szárnnyal, amit a kerékcserénél váltanak majd le egy újra.
Egy szett kemény keverékű gumit pakoltak ki a garázsból, majd visszapakolták azokat a garázsba. Hamilton szerint a Ferrari gyorsabb nála, ezt most az adatok is alátámasztják, 1,6 mp a különbség.
Kevin Magnussen megelőzésekor a pálya elhagyásával előnyt szerzett, ezért 5 másodperces időbüntetést kap. Ezt majd a kerékcserénél kell letöltenie.
A Mercedes pilótája szerint a gumik kezdik feladni a szolgálatot az autóján, nem akar tovább a pályán maradni, mint Leclerc. Kérdés, hogy a stratégájuk, James Vowles miként dönt.
A Mercedes pilótája közepes keverékű gumikat kapott, és pont Sainz elé ért vissza az 5. helyre. Leclerc a hátsó gumikra panaszkodik.
Räikkönen 10 másodperces büntetést kapott, mert nem megfelelő gumikon kezdte a versenyt, le is töltötte.
A Ferrari pilótája Hamiltonhoz képest 0,3 másodperccel rövidebb kerékcserén járt, ennek is köszönheti, hogy éppen, hogy visszaért a Mercedes elé a pályára, de nagyon szoros a verseny, bőven 1 másodperc alatti a különbség.
Leclerc kemény keverékű gumikat kapott, míg Hamilton közepesekkel megy.
Átmenetileg a 4-5. helyen haladnak, mert a két Renault és Bottas nem volt még kint kereket cserélni, Leclerc hamarosan utoléri Hülkenberget. Bottas ezzel most időt nyerhet.
A Ferrari pilótája megelőzte a Parabolicában Hülkenberget, ment utána Hamilton is és dupla szélárnyékkal üldözte a monacói pilótát, de a célegyenesben nem tudott előzni.
Kőkemény manőverrel Charles Leclerc megvédte a helyét Lewis Hamiltonnal szemben a 2-es sikánban, a brit pilóta elhagyta a pályát, és panaszkodott, hogy nem hagytak neki elég helyet. A sportfelügyelők fekete/fehér zászlóval figyelmeztették Leclerc-t, de nem büntették meg. Leclerc utána a leggyorsabb kört futotta.
Hamilton panaszkodik, hogy Leclerc gyorsabb az egyenesekben, a Ferrari utolérte Ricciardót, és a célegyenesben támadhat a 2. helyért.
Leclerc a célegyenesben megelőzte Ricciardót, Hamiltonnak ez csak a sikánból kifelé sikerült, így a Ferrari majdnem kikerült a DRS-zónából. Bottas csak 16,4 másodperces előnnyel vezet, de a végén sokkal újabbak lesznek az abroncsai.
A finn pilóta is közepes keverékű gumikat kapott, a 4. helyre jött vissza a két Renault közé, ezzel ismét Leclerc vezet, de az előnye csak 0,7 másodperc Hamilton előtt.
A spanyol pilóta jobb első kerékanyáját nem rögzítették rendesen, ezért kénytelen volt megállni. Az 1-es szektorban kellett kitolni az autóját, ezért VSC-fázis volt érvényben.
Sainz autóját gyorsan kitolták a pályáról, így Hamilton üldözheti tovább Leclerc-t, akinek nehéz dolga lesz, mert a kemény keverékű guminál a közepes gyorsabban melegszik. Hülkenberg kiállt kereket cserélni.
Kvjat kiesett a célegyenes végén, pont a kerékcseréje után. VSC-t léptettek életbe. Ricciardo és Grosjean rögtön kiállt a bokszba.
Elegánsan félreállt az Ascari előtt, nem akart beleszólni az első hely sorsába.
Fél másodperccel lemaradva tapad a Ferrarira, miközben a rádión több motorerőt kért a mérnökétől.
Verstappen elfékezte az első sikánt és elment egyenesen, Verstappen és Gasly is nyert egy helyet, a kör végén a dán kijött a kereket cserélni.
Elrontotta az első sikánt és átvágott a fekvőrendőrökön, valami le is szakadt az autójáról. Hamilton ráesett a nyakára, de nem tudta megelőzni a második sikán felé menet.
Leclerc-nek már fekete-fehér zászlót mutattak Hamilton leszorításáért, kérdés, hogy elnézik-e neki ezt a kis hibát, elvégre a két eset nem hasonlítható össze, itt egyértelmű vezetői hibáról van szó.
Megúszta a kanyarlevágást a monacói, Hamilton azonban még mindig a nyakán van, nem akar tágítani az ötszörös világbajnok. Közben Bottas egyre közeledik, 3 másodpercre van már csak Hamiltontól.
Azt mondta, nincs már túl sok az abroncsaiból, ez azonban nem látszik, fél és egy másodperc között mozog a különbség Leclerc-hez képest.
A finn már csak 2 másodpercre van Hamiltontól, ha a brit nem tud előzni, vajon előreengedi csapattársát, hátha ő el tudja kapni a Ferrarit. Közben Leclerc-t figylemeztette mérnöke, hogy ne mozogjon féktávon, maradjon az ideális íven, mire Leclerc azt mondta, ő nem mozog.
Egy másodperc fölé nőtt a különbség Leclerc és az ötszörös világbajnok között, valóban fogyhatnak Hamilton gumijai.
Elfékezte az első sikánt, szlalomoznia kellett a hungaroceltáblák között, Bottas eközben átvette a második helyet. Ez rossz hír Leclerc-nek, a finnek ugyanis 8 körrel frissebbek a gumijai. A tifosi ujjong a lelátón, miközben ez nem túl jó hír nekik.
A 13. helyről jött ki a négyszeres világbajnok, akinek nem sok esély mutatkozott arra, hogy pontszerző helyre jöjjön. Közepes gumit kapott, visszaesett a 15. helyre.
Az előzőt körben egyéni legjobbat ment a monacói, Bottas azonban így is több mint 2 tizedet hozott rajta, 1,3 másodpercre van. Hamilton 3,2 másodpercre követi Bottast, arra panaszkodik, hogy nincs már gumija.
Hamarosan DRS-távolságon belülre kerül Leclerc-hez képest, azt mondta a mérnöke, hogy ez az ő győzelme. Közben Hamiltonnal azon gondolkoznak, hogy kihívják-e friss gumiért a leggyorsabb kör érdekében, mivel simán visszajönne a harmadik helyre.
1,5 másodpercre nőtt a Ferrari-pilóta előnye, lehet, hogy Bottasnál is elkezdtek fogyni a gumik.
Vagy mégsem fogynak a finn abroncsai? 1:22.859-cel megfutotta az eddigi leggyorsabb kört, de 1:23.009-cel Leclerc is egyéni legjobbat ment. Közben Hamilton teljesen leszakadt, 5,6 másodpercre van Bottastól.
Bottas nem tud számottevően közeledni, a legutóbbi körben egy tizedet ugyan hozott, de a DRS-távolságtól így is messze van.
Nem volt értelme tovább várni, a Mercedes kihívta Hamiltont és felrakta neki a lágy gumit, hogy megfuthassa velük a leggyorsabb kört.
Mégsem lesz sima az út a célig Leclerc-nek, aki hibázott egy kicsit a második sikánból kifelé, Bottas így egy másodpercen belülre került és támadni készül.
A célegyenesben nyitotta a DRS-t, de nem tudott bevetődni Vettel mellé, sőt, egy kicsit túl is csúszott az ideális íven az első sikánban. Hamilton közben 1:21.779-cel megfutotta a leggyorsabb kört.
Másodpercen belül a finn, de jön az utolsó kör, úgyhogy kifut az időből, ha most nem előzi meg Leclerc-t.
Elbírta az óriási nyomást a Ferrari 21 éves monacói pilótája, pályafutása második győzelmével pedig egyben azt is elmondhatja magáról, hogy egy Ferrariban ülve nyerni tudott Monzában. Valtteri Bottas lett a második 8 tizeddel lemaradva, Lewis Hamilton jött be a harmadik helyen, az övé lett a leggyorsabb körért járó extra pont is. A Renault-nál is örülhetnek, Ricciardo és Hülkenberg a negyedik és ötödik helyen futott be, az első tíz további sorrendje: Albon, Pérez, Verstappen, Giovinazzi, Norris. Köszönjük a figyelmet, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!