A harmadik szabadedzéssel folytatódott a Török Nagydíj hétvégéje. A pénteki első és második gyakorlás után a pilóták bíztak benne, hogy a körülmények valamivel jobbak lesznek, azonban az éjszakai égszakadás ezt ellehetetlenítette. Az eső délelőtt is szemerkélt, így a pilóták az intermediate abroncsokon gurultak pályára.
Elsőként Romain Grosjean hajtott ki a bokszból, akit a Ferrarik, a Red Bullok, Esteban Ocon és Kimi Räikkönen követett, majd szépen lassan egyre jobban benépesült a pálya. Az első két mért kört Charles Leclerc és Sebastian Vettel futotta, majd Alexander Albon vette át a vezetést 1:50.942 másodperccel.
A thai pilóta csapattársát, Max Verstappent is megelőzte, de nem sokkal később a monacói versenyző őt is túlszárnyalta.
A köztes esőgumik egész jól kezelhetőnek tűntek, ennek ellenére talán nem meglepő, hogy több pilóta is hibázott. Az elsőt Sergio Pérez mutatta be, aki még a kivezető köre alatt, gumimelegítés közben pördült meg. Nem sokkal később Leclerc és Ocon ért össze, ami utóbbi megforgásához vezetett, de Lando Norris és Vettel is bemutatott egy piruettet.
Az idők valamelyest javultak, de a körülmények romlottak, így Carlos Sainz és George Russell már extrém esőgumikon ment ki a pályára. Példájukat a két csapattárs, illetve a Renault-k követték, de először csak Daniel Ricciardo tudott javítani addigi idején.
Mindeközben többen is arra panaszkodtak, hogy az autó vezethetetlen, ráadásul Danyiil Kvjat megpördült, Leclerc pedig kicsúszott.
A Ferrari pilótája ezután ugyancsak esőgumikra váltott, de ennek újabb megcsúszás lett a vége, és szerencséje volt, hogy nem a falban kötött ki. Ekkor rajta kívül már csak csapattársa volt a pályán.
A monacói versenyző nem meglepő módon visszament a bokszba, de a szintén esőgumikon körző csapattársa kint maradt, mint ahogyan Kimi Räikkönen, majd a két Racing Point is visszajött, immáron a kék oldalfalú abroncsokon. Velük ellentétben Verstappen kiszállt az autóból és Jüri Vipsszel, az F2-ben szereplő észt pilótával beszélgetett.
Nem sokkal később a két McLaren is kimerészkedett, de a wokingiak úgy döntöttek, hogy szétválasztják a két versenyzőt, így Norris intermediate, míg Sainz esőgumikon ment ki. Előbbi azonban egy kör után vissza is gurult, és váltott. A két Racing Point és Vettel ekkor már nem volt a pályán, de Sainz és Räikkönen továbbra is kitartóan körözött.
A pálya viszont hamarosan kiürült. A spanyol pilótának ráadásul volt egy meleg pillanata, miután megcsúszott, és Leclerc-nél is közelebb volt a falhoz. Ő, valamint csapattársa és Räikkönen is visszament a garázsba, és szűk félórával a vége előtt senki nem volt kint.
A helyzet szűk 20 percig nem is változott, a végére azonban az Alpha Taurik és az Alfa Romeók is kimerészkedtek. Mind a négy pilóta esőgumikon próbálkozott, mint ahogyan Lewis Hamilton is, aki nem sokkal utánuk szintén pályára gördült. A hatszoros világbajnok korábban mindössze egy kört tett meg.
Antonio Giovinazzi minden eddiginél közelebb volt ahhoz, hogy összetörje az autót, sőt a kocsi eleje érintette is a falat.
Azonban ellenfeleihez hasonlóan ő is megúszta, és tovább tudott menni. Eközben csapattársához hasonlóan Valtteri Bottas is próbálkozott, de egy kör után visszament a bokszba. Hamilton nem autózott mért kört, a két Williams mellett egyedüliként.
Mindez azt jelenti, hogy az első két szabadedzéshez hasonlóan most is Verstappen végzett az élen, bár 1:48.585-üs köre nem igazán mérvadó. Kérdés, hogy az 1 órakor kezdődő időmérőn milyenek lesznek a körülmények. Az biztos, hogy a kvaifikáció mindenképpen érdekesnek ígérkezik.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.07.26. - 13:30Belgian Grand Prix - 1st Practice |
2024.07.26. - 17:00Belgian Grand Prix - 2nd Practice |
2024.07.27. - 10:00Belgian Grand Prix - Sprint |
2024.07.27. - 10:00Belgian Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.07.27. - 12:30Belgian Grand Prix - Last Practice |
2024.07.27. - 16:00Belgian Grand Prix - Qualification |
2024.07.28. - 15:00Belgian Grand Prix - Race |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Török Rali Török Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Rendhagyó pénteki napon vagyunk túl, az újraaszfaltozott isztambuli pálya ugyanis tegnap teljesen alkalmatlannak bizonyult Forma-1-es autók körözésére, a versenyzők javarészt össze-vissza csúszkáltak a korcsolyapályához hasonlító felületen.
Sokan arra számítottak, hogy mára valamivel jobb lesz a helyzet az egyre nagyobb gumiréteg miatt, de már most kijelenthetjük, hogy szinte biztosan nem lesz, ugyanis az éjszaka folyamán is esett és most is szemerkél, ami csak tovább fogja nehezíteni a körülményeket.
A péntek este folyamán utcai autók lepték el az 5338 méter hosszú aszfaltcsíkot, hogy letakarítsák és megpróbálják a mai napra kissé felgumizni azt. Mivel ezen a hétvégén betétfutamok sincsenek, a Forma-1-es autókra hárul ez a szerep, így a pálya állapota is lassabban. Az eső azonban minden előzetes számítást keresztülhúzott, az ugyanis az eddig felvitt gumiréteget is lemosta a felületről, amelyből az újraaszfaltozás miatt szivárog az olaj. Ha tegnap korcsolyapályának élték meg a pilóták az aszfaltcsíkon való körözést, ma vajon mihez fogják hasonlítani a körülményeket?
Legalábbis ami az időmérő edzést illeti, hiszen Max Verstappen tegnap mindkét szabadedzést az élen zárta. A köridők azonban másról is árulkodtak: bármennyire is nem ment a Mercedesnek pénteken, a versenyre azért nem szabad leírni őket. Alább szokásos elemzésünket olvashatják.
Abban reménykedhetünk, hogy az időmérő közelsége miatt hiába csepereg az eső, a csapatok nem ülhetik végig az edzést a garázsban, mivel a délutáni kvalifikáción is hasonló körülmények lesznek. Egy szóval addig meg kell tanulniuk jégen járni.
Nem elég, hogy Lewis Hamilton és Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója szerint is hozhattak volna lágyabb keverékeket Isztambulba, az olasz gumigyártó még egy extra nehezítést is tett, tegnapról mára 1psi-vel megemelte a kötelezően előírt minimum keréknyomást. Ez ugyan tartósabbá teszi a gumikat, de a tapadásukon tovább ront.
Az előrejelzések szerint 90% az eső valószínűsége a harmadik szabadedzésre, de az időmérőre is hasonlóak a kilátások. Ebből káosz lesz.
Romain Grosjean az első, aki kimerészkedett, intermediate gumik vannak a Haason. Ebből a típusból mára kaptak egy extra szettet a pilóták.
Egyre többen jönnek ki, első ránézésre pedig – noha csúszkálnak – meglehetősen jól kezelhetőek az autók a teljesen vizes aszfalton. Ennyit jelentene a puha keverékű intermediate gumi?
Nem kellett sokat várni az első hibára, Sergio Pérez veszítette el az uralmat a Racing Pointja felett a hetes kanyar kijáratán. Rövid idő alatt egyenesbe állította a keresztbeállt autót és ment tovább.
A köridőkkel egyelőre nem sok értelme van foglalkozni, miután pillanatonként fog változni az élen álló személye, de jelenleg a monacói az első 1:50.916-os idővel, mögötte Albon és Verstappen következik.
A Renault pilótája a hátsó egyenes végén, a 12-es kanyarban fordult szembe a menetiránnyal, a visszajátszásból pedig kiderült, hogy Charles Leclerc a féktávon megütötte hátulról a bal hátsó kerekét. Szemre mindkét autó sértetlen maradt. Most épp Verstappen vezet 1:48.485-tel.
Norris a hetes kanyar kijáratán, Vettel pedig a kettes kanyarban állt hirtelen keresztbe, majd ezt követte Carlos Sainz kicsúszása a 8-as kanyarban és Danyiil Kvjat megforgása a hatosban. Egyre jobban esik, az interek egyre kevésbé tapadnak.
Eléggé trükkössé váltak a körülmények, jelentette a holland, aki szerint egyre jobban csúszik a pálya, mivel egyre vizesebb. Még mindig ő vezet.
A két Renault, a két McLaren és a két Williams már esőgumira váltott, hamarosan kiderül, hogy ezek gyorsabbak-e a jelenlegi körülmények között.
Időről időre felvillan a sárga zászló az eredményjelző monitoron, de nem mutatnak meg minden hibát. Az orosz pilótáét azonban megtették, most a hetes kanyarban állította keresztbe az Alpha Taurit. Az ugyanebben a kanyarban a bukótérbe kifutó Leclerc szerint vezethetetlen az autó, annyira hidegek az intermediate gumik.
Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke arról beszél a Sky Sportsnak, hogy mindössze három szett esőgumijuk van a csapatoknak versenyzőkként, és mivel az időmérőre és a futamra is várnak esőt, most nem akarják egyiket sem elkoptatni, de azért rövid időre meg kell nézniük, hogy miként teljesítenek.
A monacói is kijött esőgumikon, de alighogy megkezdte velük az első mért körét, a kettes kanyarban már el is veszítette az uralmat a Ferrari fölött, és nem sok kellett neki, hogy orral lekoccolja a szalagkorlátot. Szerencséjére ez nem történt meg, így tovább tudott menni.
Azok közül, akik eddig kint voltak esőgumin, Russell, Latifi és Hamilton egy-egy, Sainz és Norris kettő, Leclerc és Ricciardo három, Ocon pedig négy kört tett meg rajtuk, mielőtt visszatértek a bokszba.
A négyszeres világbajnok is végiggépészkedett egy kört esőgumin, de javítani természetesen ő sem tudott intermediate gumin elért körén. Az egyes kanyarban egy bukótérlátogatással kezdte a körét, majd többször is csak hajszálon múlt, hogy nem veszítette el az uralmat az autója fölött.
Mostanában szinte már szokássá vált, hogy péntekről szombatra újabb kanyart vagy kanyarokat kezd el figyelni az FIA a pályaszélesítés miatt. Tegnap még csak az egyes és a tizennégyes volt terítéken, mára azonban már a hatos kanyart sem lehet büntetlenül kiszélesíteni.
Mielőtt negyedik esőgumis köre végén bejött a bokszba, a 12-es kanyarban szándékosan kiment a bukótérbe és ott fordult el, valószínűleg azért, hogy tisztában legyen vele, ott mennyire tapad az aszfalt, és egy kicsúszás után milyen gyorsan lehet visszajönni. Rádión azt jelentette, hogy már mindenhol nagyon vizes a pálya, a gumik pedig egyszerűen nem akarnak működni.
„Nem rendezhetik meg az időmérőt ilyen körülmények között” – panaszkodott a francia. Ennek vélhetően a nézők nagyon nem örülnének.
Visszajött esőgumikon a pályára a spanyol, a hármas kanyar előtti emelkedő végén azonban alóla is mintha kirántották volna a talajt. A McLaren keresztbeállva csúszott egy darabig, majd a bukótérben egyenesben állt. Szerencsére nem talált el semmit.
A Raing Point a bokszutcában érkezett, Norrist pedig épp kiengedte a csapat. „Szólhattatok volna, hogy jön a Racing Point” – rádiózta Norris. „Igen, a mi hibánk” – felelte a mérnöke. Pérez eközben azt mondta, ha nem rántja el a kormányt, a McLaren nekiment volna.
Nagyon rákezdett az eső, a Mercedes pit wallját az imént le is kellett takarni. A romló körülmények mindenkit a bokszba kényszertítettek, jelenleg senki sincs a pályán.
20 perc van hátra, és ha még látni is fogunk autókat a pályán, ami egyre kevésbé tűnik valószínűnek, Verstappen intereken elért idejére akkor sem lesz senki veszélyes. A holland mögött Leclerc, Albon, Ocon, Norris, Vettel, Pérez, Bottas, Magnussen, Stroll az első tíz sorrendje. Russellnek, Latifinek és Hamiltonnak nincs mért köre.
Megtévesztő lehet, hogy néhány csapat melegíti a motort a garázsban, kimerészkedni azonban senkinek nincs kedve. Danyiil Kvjat ugyanakkor most visszaült az Alpha Tauriba, úgyhogy még van remény.
Több versenyző is kabátban és sisak nélkül tölti az idejét, a Renault pilótái például a bokszfalnál beszélgetnek, vannak azonban páran, akik az autóban ülnek, mintegy jelezve, hogy ők bizony még ki fognak menni.
A két Alpha Tauri jelent meg esőgumin, korábban egyikük sem próbálta még ki a kék oldalfalú Pirelliket.
Alig tud elfordulni egyes kanyarokban Gasly és Kvjat, olyan sok a víz még az esőgumiknak is. Közben a két Alfa Romeo és Grosjean is csatlakozott hozzájuk 8 perccel az edzés vége előtt.
Miután Grosjean visszament a bokszba, csak a két Alfa és a két Alpha Tauri maradt kint, de ők sem mind tudnak a pályán maradni, Giovinazzi ugyanis a hármas kanyar előtt keresztbeállt, és ugyanúgy, ahogy Sainz, lerepült a pályáról. A különbség annyi volt, hogy ő az autój orrával lekoccolta a falat is. A szárnya ezzel együtt a helyén maradt.
Újabb hiba az olasztól, most a 12-es kanyarban forgott meg és állt meg a bukótérben. Az első szárnyának bal oldali véglapja megsérült az előbbi ütközésben, vissza is ment a bokszba.
A két Mercedes is kijött, miközben Giovinazzi után a két Alpha Tauri is visszament a bokszba. Kvjat szerint még a jégen is jobban tapadnának a gumijai.
Szakad az eső, Hamilton pedig az előbb másodperceken át ment úgy egyenesen, hogy közben balra kormányzott. „Nincs tapadás, ez egyszerűen sokkoló” – közölte a mérnökével. Bottas és ő is visszament a bokszba.
A hátsó egyenesben eltűnt az ideális ív, annyi rajta a víz. Räikkönen negyedik fokozatban gurult végig rajta, de nem jött be a bokszba, hanem befejezte az elképesztően lassú kört.
Időközben leintették az utolsó 60 perces tréninget, amit Max Verstappen zárt az élen még az elején elért 1:48.485-ös körével. Az szinte biztos, hogy ha olyanok lesznek a körülmények az időmérő előtt, mint amilyenek a szabadedzés végére lettek, csúsztatni fogják a kvalifikáció kezdetét. Az előrejelzés azonban enyhülést mutat.
Mi mostanra megköszönjük a figyelmüket, legközelebb 12 óra 50 perckor jelentkezünk az időmérő edzés élő közvetítésével! Viszontlátásra!