A tegnap esti időmérő edzés után ma a második, egyben utolsó szabadedzéssel folytatódott a rendhagyó Brit Nagydíj programja, a pilóták és a csapatok pedig a szabadedzéseken megszokottakkal ellentétben nem sok mindent tudtak tesztelni ezen a gyakorláson, hiszen a tegnapi időmérő kezdetekor parc-fermé-szabályok léptek életbe, azaz csak nagyon kevés dolgon változtathattak (például az első szárny dőlésszögén) az autón a második tréningen. Sokan, köztük Max Verstappen emiatt meglehetősen szkeptikusan álltak ehhez a gyakorláshoz, mondván nem sok értelme van, hiszen bármit is tapasztalnak, úgysem állíthatják át a kocsit.
Annyi értelme ugyanakkor volt ennek a 60 percnek, hogy a pilóták kaphattak egy kis képet arról, hogy milyen az autójuk sok üzemanyaggal, az első szabadedzésen a legtöbben ugyanis az elejétől fogva az időmérőre készültek, így nem futottak hosszú etapokat. Most viszont azonnal ilyenekbe kezdtek, amit a köridők is alátámasztottak, bő tíz perc elteltével Esteban Ocon állt az élen lágy gumin elért 1:31.9-es idővel, ami közel 6 másodperccel volt lassabb Lewis Hamilton időmérőn elért legjobbjánál.
A rendhagyó versenyhétvégét mindenki ugyanolyan gumikiosztással kezdte, de az első edzésen és az időmérőn kialakult különbségek azt jelentették, hogy nem ugyanannyi használt, illetve új szettje volt az egész mezőnynek a különböző keverékekből a második szabadedzésre, így igen nagy szórás volt azt illetően, hogy ki kezdett lágy, közepes, avagy kemény Pirelliken.
A hosszú etapokból a szokásosnál is kevesebbet lehetett csak kiolvasni, hiszen nem lehetett tudni, hogy ki készül éppen a 17 körös sprintkvalifikációra és ki a vasárnapi Brit Nagydíjra.
A 20 perc elteltével első mért körével a közepes gumikkal élre álló Max Verstappen Red Bulljában például valószínűleg kevesebb üzemanyag volt kezdésnek, mint a nála a kemény keveréken több mint 2 másodperccel lassabb Lewis Hamilton Mercedesében, és lehet, hogy a hollandtól 6 tizeddel lemaradó, de így is a második helyen álló Sergio Pérez sem cipelt sok naftát magával.
Amellett, hogy mindenki rendületlenül rótta a köröket, az autójára is igyekezett vigyázni, hiszen a szerelőknek csak három és fél óra állt rendelkezésre a sprintfutamig kijavítani bármilyen meghibásodást vagy törést. A Mercedesnél ezért egy kicsit felszisszenhettek, amikor Valtteri Bottas autójának bal hátulján sérülést véltek felfedezni az egyik légterelő elemen, de mint kiderült, csak saját sisakfóliáját szedte össze a finn, aki már mérnökének is azt mondta, hogy ő bizony nem ment rá a Copse-kanyar kerékvetőjére (a Mercedes arra gyanakodott, hogy ott sérülhetett meg az autója).
Néhány kisebb megcsúszástól és Valtteri Bottas leintés után bemutatott megpördülésétől eltekintve más incidens nem történt az egy óra alatt, amely tényleg egy hatalmas versenyszimuláció volt mindenkinek (több versenyző neve mellett is legalább 30 körig kúszott a számláló). Verstapppen végül megtartotta az első helyét és 1:29.902-es idővel az élen zárt, őt Charles Leclerc és Carlos Sainz követte a két Ferrarival közel 4, illetve 6 tizedes hátrányban, majd sorrendben Esteban Ocon, Sergio Pérez, Lando Norris, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Pierre Gasly tette teljessé az első tízet.
A szórás akkora volt, hogy a felsoroltak közül hatan (köztük Verstappen és Leclerc) a közepes, hárman a lágy (Sainz, Hamilton és Gasly), Valtteri Bottas pedig a kemény keveréken futotta a legjobb körét, természetesen nem ismert üzemanyagmennyiség mellett. Mi ugyanakkor így is igyekszünk majd helytálló következtetéseket levonni a látottakból, ezeket vasárnap reggel érkező esélylatolgatásunkban olvashatják.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Brit Nagydíj második szabadedzése. Mivel ez egy rendhagyó hétvége, amelyen ma késő délután sprintfutamot rendeznek, ezt a gyakorlást már a tegnapi időmérő után tartják. A kvalifikáció összefoglalóját az alábbi linken olvashatják.
A holland pilóta a Ziggo Sportnak nyilatkozva kijelentette, szerinte felesleges megrendezni a szabadedzést az időmérő után, amikor már nem változtathatnak az autók beállításain, hiszen a parc fermé szabályok már a Q1 kezdetétől érvényben vannak. Ettől függetlenül a gyakorlásnak még lehet haszna, a csapatoknak például nagy segítséget jelenthet a gumiválasztásban a sprintfutamra és a holnapi normál versenyre egyaránt.
2015-ben ezen a napon halt meg Jules Bianchi, aki a 2014-es Japán Nagydíjon szenvedett súlyos balesetet, amikor nekihajtott egy másik autót mentő munkagépnek. A néhai francia pilóta máig az F1 utolsó áldozata, nem csak a versenyzőket figyelembe véve.
Július 17-én nemcsak Bianchira emlékezik az F1 és az autósport világa, hanem a sportág hőskorának legjobbjára, az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangióra is. Az argentin Maestro 1995-ben, 84 évesen vesztette életét ezen a napon.
A levegő hőmérséklete 24, míg a pályáé 41 fokos, felhő szinte egyáltalán nem látható az égbolton. A páratartalom 53%, míg a szélerősség 2,5 km/h.
Elindult a második szabadedzés, a két Haas és Leclerc el is hagyta a garázst.
A két Aston Martin és Alpha Tauri, valamint Sainz, Ocon és Latifi szintén pályára gördült. Igaz, többen is csak egy installációs kört tettek meg.
A francia pilóta 1:32.220 másodperccel kezdett, de a sorrendnek ezúttal még kevésbé van jelentősége, mint általában a szabadedzéseken, hiszen az időmérőt már megrendezték.
Mindez általában szokatlan, de ezúttal egyáltalán nem meglepő, hiszen a mezőny tagjainak a sprintfutamra, illetve a vasárnapi nagydíjra kell felkészülniük.A gumiválasztás változatos, a legtöbben a közepeseken kezdtek, de akad lágy és kemény abroncsokon próbálkozó is.
A két Mercedes és Pérez az imént hagyta el először a bokszutcát, így már csak a holland versenyzőt nem láthattuk ma a pályán. A 23 éves pilóta gyakran jön ki későn a szabadedzéseken.
Legalábbis a pénteki naphoz képest. Mindez rossz hír a Williams számára, hiszen az autó kifejezetten érzékeny a légmozgásokra.
Bár a versenyszimulációk esetében nem csupán a legjobb köridőt kell nézni ahhoz, hogy némi képet kapjunk az erősorrendről, azért az is sokat mond, hogy fél másodperccel felülmúlta az eddigi éllovas Ocon legjobb körét közepes gumikon. Időközben Verstappen is pályára gurult.
A hollad pilóta 1:30.428-at autózott, a következő köre viszont 1,2 másodperccel lassabbra sikeredett. Néhány másodpercig sárga zászló volt érvényben, vélhetően valaki lesodródott az aszfaltcsíkról.
Érdekes figyelni a két élcsapat stratégiáját, hiszen a közepeseken futó Red Bullokkal ellentétben Bottas a lágyakon, Hamilton a keményeken kezdett. Mindkét pilóta lassabb Verstappennél és Péreznél, ugyanakkor a holland pilóta jóval frissebb abroncsokon autózik.
A finn pilóta túlságosan agresszívan használta a kerékvetőket, aminek az autó hátulján lévő terelőelem lett az áldozata. Hamiltont is figyelmeztették erre a problémára. Nem sokkal korábban Leclerc sodródott le minimálisan a pályáról.
A brit pilóta kiment a bokszba, majd lágy abroncsokon tért vissza a pályára. Érdemes lesz figyelni, hogy milyen körökkel kezd a hétszeres világbajnok.
A brit pilóta 1:31.401-gyel kezdett, következő köréen pedig 35 ezreddel volt lassabb. Verstappen azonban a 12. körében javított az abszolút legjobb időn, és 1:30.404-gyel áll az élen. Péreznek és Bottasnak véget ért az első etap, utóbbi már vissza is jött a keményeken.
A holland pilóta a kivezető előtti körében a mai napon elsőként bement másfél perc alá, miközben pár perccel ezelőttig Pérezt leszámítva még az 1:31-re sem volt képes senki. Mindez azóta változott, ugyanis a két Ferrari egyaránt 1:30-as idővel kezdte a második etapot.
A hétszeres világbajnok megkérdezte, hogy tényleg meg kell-e hajtani a jelenlegi motort. Versenymérnöke, Peter Bonnington azt válaszolta, hogy elégedettek a jelenlegi beállításokkal.
A francia pilótának kereket cseréltek és a friss közepeseken ő is bement 1:31 alá. Ezt követően viszont már nem tudta tartani ezt a tempót, kérdés, hogy a továbbiakban milyen körökre lesz képes.
Méghozzá lágy gumikon teljesített 17 kört, tehát ez elméletileg késő délután is lehetséges lesz. Más kérdés, hogy utolsó két köre már közel 1 másodperccel lassabb, mint az eddigi legjobbja.
A hétszeres világbajnok 12 kört tett meg a lágyakon. A Red Bull pilótája nem kezdett jól, első két köre egyaránt 1:31-en kívüli volt. Időközben Verstappen is visszajött, a holland versenyző keményeken kezdte újra a körözést.
Mérnöke közölte a holland pilótával ezt az információt. Az elsőn már túl is van, 1:31.685-tel kezdett. Hamilton után Bottas is 12 körnél fejezte be etapját, rajtuk kívül többek között a Ferrarik és a McLarenek is a garázsban tartózkodnak.
Legutóbb 1:32.088-at autózott, kérdés, hogy ez milyen mértékben köszönhető a kemény abroncsoknak. Pérez az imént fejezte be második etapját, de az utolsó két percre még kijött lágyakon.
Véget ért a rendhagyó második szabadedzés, aminek a végén a 14. körénél tartó Ocon hólyagosodásra panaszkodott. A garázsban lévő pilóták visszajöttek a pályára, de csak egy próbarajt erejéig.
Nem ismerjük az üzemanyagszintet, de a legjobb versenyszimulációt egyértelműen a holland pilóta produkálta. Ez abban is megmutatkozik, hogy 1:29.902-vel ő autózta a leggyorsabb kört. Bár ezúttal kevésbé számít, de az első tíz további sorrendje Leclerc, Sainz, Ocon, Pérez, Norris, Ricciardo, Hamilton, Bottas és Gasly.
A finn pilóta már a leintés után, a Loopban forgott meg. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, természetesen a 17:30-kor kezdődő sprintkvalifikáció előtt ismét jelentkezünk percről percre tudósításunkkal!