Összességében negyvenegyedik alkalommal, ám kétévnyi kihagyás után kezdte meg az F1-es mezőny a montreali versenyhétvégét. Az előrejelzéseknek megfelelően
a csütörtöki özönvíz ellenére helyi idő szerint péntek délutánra minden felszáradt,
így az aszfaltcsík mellett a 25 fokos levegő és a 42 fokos pálya is hasonlított az egy héttel korábbi, azerbajdzsáni körülményekre.
Mivel azonban csúnya felhők gyülekeztek a pálya felett, nem vártak túl sokat a versenyzők, négy perc után már senki sem maradt a bokszban. A pilóták közül Charles Leclerc, Fernando Alonso és Cunoda Juki a lágyakon, a többiek a közepes keverékű gumikon kezdtek – Max Verstappen 1:16,507-es idővel hamar megadta velük az alaphangot, majd ezt is 1:15,799-re javította perceken belül.
George Russell erős szelet jelentett a rádión, amit a képernyőn keresztül is lehetett érzékelni, elsősorban a nézőteret figyelve.
Tíz perc után a két Red Bull és a két Ferrari volt az élen, és Alexander Albon, valamint Mick Schumacher fékezett későn egy-egy kanyarban – a német, több riválisához hasonlóan először gurult ki idén a montreali aszfaltra.
Esteban Ocon jobb első féke kezdett el füstölni egy nejlonzacskó miatt,
az Alpine franciája már addig sem teljesített gyors kört, és az incidens után sem volt még fél óráig lehetősége. Csapattársa, Alonso azonban remekelt a lágyakon, a kétszeres világbajnok volt sokáig a legközelebb a két élcsapat pilótáihoz – és egyben a Bajnokok Falához is.
Sergio Pérez 1:15,660-as idővel vette át a vezetést csapattársától, mielőtt húsz perc után a mezőny nagy részével együtt visszatért a bokszutcába, hogy aztán új (a mexikói esetében lágy) gumikkal hajtson ki. A két Aston Martin egy ideig a harmadik-negyedik helyre is felkapaszkodott, majd Carlos Sainz, és
Max Verstappen egymás után vette át az első helyet, utóbbi 1:15,158-cal a végéig ott is maradt. A holland ugyanakkor többször is panaszkodott a csapatrádión, néha apró kihagyásokra váltásoknál, néha pedig indokolatlanul levegőbe emelkedő kerékre.
A hétszeres montreali győztes Lewis Hamilton ugyan a képek tanúsága alapján kevésbé pattogott, mint Bakuban, ám a lágy abroncsokon is csapattársa, George Russell és a hazai pályán versenyző Lance Stroll mögött maradt. Cunoda Juki közben az AlphaTaurival nekiment az egyik korlátnak, ám komoly sérülést nem szenvedett az autója.
Hiába töltötte kint az egyik legtöbb kört Kevin Magnussen, a Haas ezúttal sem találta év eleji formáját, ellenben az Aston Martinnak, ahol Stroll és Vettel is sorra futotta az 1:16,0 környéki köröket. Ahogyan a legutóbbi Kanadai Nagydíjokon, úgy
ezúttal is megjelentek bátor mormoták, akik olykor csak a pilóták reflexeinek köszönhették túlélésüket.
Végül Alonso fel tudott kapaszkodni a harmadik helyre Verstappen és Sainz mögé, őt Pérez és Leclerc követi az első montreali óra után.
Percről percre közvetítésünk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Szép estét kívánunk kedves Olvasóinknak! Kanadába 2019 után látogat el újra a mezőny, így több nem idei újoncra is új kihívás vár ezen a látszólag egyszerű vonalvezetésű, mégis számos buktatót tartalmazó pályán. Az első tréning 20 órakor indul magyar idő szerint.
Bakuban szélsőségesen nagy volt az autók rázkódása, és a pilóták védelme érdekében intézkedéseket vezet be az FIA. A lényeg, hogy a függőleges vibráció mérésével számszerű határértéket fognak meghatározni, hogy milyen gyakran/mértékben pattoghat egy autó, és egy bizonyos határérték fölött felszólítják az érintett csapatokat, hogy az autó hasmagasságának emelésével csökkentsék a jelenséget. Maga a mérés csak a holnapi edzésen fog megtörténni és vannak még kevésbé átlátható részletek. Cikkeinkben még többet olvashatnak a meghozott intézkedésekről és több pilóta véleményéről:
Így érkezett meg a pályára a Mercedes fiatal versenyzője:
Számítanak csapadékra Montrealban a következő bő egy napban, sok a felhő az égen. Ennek ellenére meleg az idő, a levegő 25 fokos, az aszfalté 42, pedig még az autók birtokba sem vették.
A C3-C4-C5 kombinációt szállította a Pirelli, kérdés, a melegben a legpuhább keverék mennyire fogja bírni.
Megkezdődött az edzés, az ég pedig tisztul, egyre többet süt a Nap.
Montrealban mindig jó a hangulat a versenyhétvégén, és eléggé kiéheztek már a helyi szurkolók az F1-es kocsik itteni látványára. Hiába van még csak péntek, tömöttek a lelátók.
A közepes gumikon megy a mezőny java, az 1. helyezett a Red Bull címvédő pilótája az első percek után.
Több edzésen ilyenkor már történt lerobbanás vagy baleset, a kezdet legalább mindenkinek jól sikerült. Sainz és Leclerc egyelőre nem túl gyors körökkel nyitott a Ferrarival, míg Bottas feljött a 2. helyre.
10 perc után Verstappen, Pérez, Leclerc, Sainz az első négy helyen az állás, bár természetesen még nagyon korai következtetéseket levonni.
Mivel több lassító is van a pályán, jogos a kérdés, hogy melyiket? Az utolsónál hibázott Schumacher, ahol a Bajnokok Fala található, de nem annak ment neki, hanem a rossz féktáv után átvágott az aszfaltozott bukótéren. Lesz még jópár hasonló hiba a hétvégén.
A jobb első fék füstölög az Alpine-on, szóval megvan az első akadályozott pilóta. Montrealban nagyon kemény a fékek igénybevétele, ez nem meglepő hiba. Ocon visszagurult a bokszba.
A Red Bullok még a közepes gumit használják, Leclerc viszont már a lágyakon köröz. A visszajátszáson láthattuk, hogy Ocon fékje az egyenes végén adta meg magát, az egyik kanyarnál nem akart engedelmeskedni az autó lassításánál.
A Williams pilótája először versenyzik hazai környezetben az F1-ben, naná, hogy speciális festéssel tiszteleg ennek örömére:
Gyülekeznek a felhők, vajon esni fog az eső ezen vagy a következő edzésen? A Red Bull előnye egyébként elég nagy, hét tizedmásodperc a Ferrarik előtt.
Az Autosport figyelte meg, hogy Russell autóján a vázból kiindulva egy helyett két merevítőrudat kötöttek hátul a padlólemezre, valamint a hátsó futóművön is módosítottak, hogy enyhítsék a pattogást. Bizonyos intézkedések (például a több merevítőrúd használata) kivételesen engedélyezettek lesz ezen a hétvégén, tekintve, milyen rövid határidő állt a csapatok rendelkezésére az új előírásoknak való megfelelésre.
Egy kétszeres bajnokról beszélünk, aki emlékeink szerint még nem ütközött neki a Bajnokok Falának, de most közel járt hozzá. A megcsúszó autó fölött gyönyörűen vette vissza az irányítást az utolsó sikánnál.
Az első két helyen álló Pérez és Verstappen a bokszban várja, hogy módosítsanak az autóján és újra kijöjjenek a pályára. Mögöttük most meglepetésre a két Aston Martin áll, ők a lágy gumit használták a legjobb eredményükhöz.
0,3 másodperc alá csökkentette a lemaradását a lágy gumin, de még mindig hátrányban van. Sainz most csak 8.
Megkérdezte, hogy rendesen rögzítették-e mindegyik kerekét, mire a Red Bull azonnal visszahívta a depóba, szóval gyanítjuk, hogy a válasz egy burkolt nem.
Sainz repesztett egy jó kört, amivel átvette az 1 helyet, míg Leclerc a 3. helyre lépett. Na de nemsokára kiderült, a lágy keveréken mire képesek a Red Bullok.
Christian Horner a Skynak nyilatkozott és azt mondta, az egyik felfüggesztés-elemmel nem stimmelt valami, ezért érezte furának az egyik kerék mozgását Verstappen, de máris elhárították a zavart. Verstappen rögtön az élre is állt.
Cunoda súrolta végig az autót a falon az egyik kanyarkombináció kijáratánál, amit egy káromkodással és úgy kommentált, hogy egy "puszi volt." Az Alpha Tauri megvizsgálja, keletkezett-e nagyobb kár az autón.
5. és 7. a Mercedes két pilótája, közöttük Stroll áll. A rangsort Verstappen vezeti Sainz, Pérez és Leclerc előtt.
Most jobban megtankolt autóval köröz a mezőny nagy része, a nagyjából befagyott sorrendből erre következtethetünk. Kivétel Alonso, aki egy remek körrel bejött 3.-nak.
Bottas érte utol az egyik lassabban haladó Alpha Taurit, amelynek vezetője bizonyára nem vette észre, és a finnek arrébb kellett rántania a kormányt, nehogy ráfusson.
Az állatvilág kis lakói gyakran jelennek meg a száguldó autók között a montreali szigeten, szerencsére egyikük most épségben megúszta, hogy átszaladt az egyik Ferrari előtt.
Nem tudjuk, miért, a Sky tudósítója sem érti, mivel a McLarenen nem dolgoznak a szerelők sem. Még 3 perc van az edzésből.
Sainz lett a 2., Alonso 3., Pérez 4., Leclerc 5. Kezdetben egyértelműen a Red Bull diktálta a tempót, azóta szorosabb az állás.
A mezőny tagjai szokás szerint a rajtrácson végeznek próbaindulást, tesztelve a kuplung beállításait. Ezzel megköszönjük a figyelmet, 23 órától várjuk Önöket a második edzésen.