A harmadik szabadedzéshez hasonlóan a Kanadai Nagydíj időmérője is esős körülmények között kezdődött. Bár az akkori előrejelzések szerint úgy tűnt, hogy a kvalifikáció végére eláll a zuhé, azt semmiképpen sem lehetett tudni, hogy a pálya milyen gyorsan szárad fel. A levegő hőmérséklete 12, az aszfalté 18 fokos volt, amikor a bokszutca kijáratánál zöldre váltott a lámpa.
Bár a Q1 kezdetén úgy nézett ki, hogy az eső elállt, a pálya állapota csak az extrém esőgumik használatát tette lehetővé. Ennek megfelelően mindenki a kék oldalfalú abroncsokon kezdett, és a pálya hamar benépesült.
Az első próbálkozás meglepetésre a két Mercedesnek sikerült a legjobban,
George Russell-Lewis Hamilton sorrendben, akik Fernando Alonsót és Max Verstappent előzték meg. Ugyanakkor ez nem nagyon számított, ugyanis a pálya állapota rohamosan javult, ennek megfelelően a a pilóták is jelentősen gyorsultak.
Ami feltűnő volt, hogy Charles Leclerc és Sergio Pérez sem kezdett jól: előbbi a tizennegyedik, utóbbi a tizenhetedik helyen állt 10 perccel a Q1 vége előtt. Igaz, a monacói pilótának csak Cunoda Jukit kellett megvernie, hiszen ők ketten a rajtrács végéről indulnak, utóbbi pedig nem sokkal később feljött a kilencedik pozícióba.
8 és fél perccel a leintés előtt Kevin Magnussen 1:14.893-as idővel állt az élre, de Valtteri Bottas 82 ezreddel őt is felülmúlta. Ezt követően Hamilton minimálisan, Russell pedig nagy különbséggel előzte meg őket, de az utánuk következő Verstappen még hozzá képest is más dimenziót képviselt. Ugyanakkor nem egyedül, hiszen Alonso a címvédő idejét is felülmúlta,
Carlos Sainz pedig honfitársánál is 355 ezreddel gyorsabb volt.
5 perccel a vége előtt Alexander Albon, Cunoda, Sebastian Vettel, Lance Stroll és Nicholas Latifi állt kieső helyen. A japán pilóta már nem is tért vissza a pályára, így eldőlt, hogy ő az utolsó, Leclerc pedig a tizenkilencedik helyről indul a futamon. Az Aston Martinok pozíciója mindenképpen meglepetésnek számított, hiszen a harmadik gyakorláson mindkét pilóta jól szerepelt.
Vettel aztán javított, de csak a tizenötödik pozícióba jött fel, Pérez pedig ismét veszélyzónába került. A mexikói pilóta aztán javított, és mivel ezt Albon is megtette, Gasly és Vettel került veszélybe.
Mindez végül nem is változott, így Gasly, Vettel, Stroll, Latifi és az időmérőt idő előtt befejező Cunoda esett ki. A négyszeres világbajnok tapadáshiányra panaszkodott, míg a francia pilótánál az autó bal elejével volt gond. Végül Verstappen 1:32.219-cel zárta az élen a Q1-et, mögötte Alonso és Sainz volt a sorrend.
Ezzel eldőlt, hogy - hacsak nem lesz más büntetés –, Leclerc a tizenkilencedik helyről kezdi meg a versenyt.
A monacói pilótát egyébként vizsgálták, mint ahogyan Sainzot is. Előbbi az első feltételezések szerint túl lassan haladhatott, utóbbi Esteban Ocont akadályozhatta, de végül mindketten megúszták a (további) büntetést.
A Q2 elején már többen is feltették az intermediate abroncsokat, egészen pontosan Sainz, Pérez, Albon, az Alpine-ok és a Haasok tették ezt. Mindez a mezőny felét jelentette, ugyanis Leclerc úgy ítélte meg, hogy büntetésének tudatában értelmetlen folytatnia az időmérőt.
Az első próbálkozások során két sárga zászló is borzolta a kedélyeket. Előbb Albon koccant a falnak, de a thai pilóta megúszta minimális sérülésekkel az első szárnyon, és tolatás után visszahajtott a bokszba. Nem sokkal később viszont mindenkinek ezt kellett tennie: Pérez elmérte a 3-as kanyart, és Albonénál nagyobb tempóval találta el a falat. Mivel ő nem tudott visszatérni a pályára, ezért megszakították az időmérőt.
Verstappen és Bottas egyébként az utolsó pillanatban kapták meg az információt, de időben reagáltak, így nem kell aggódniuk az esetleges büntetés miatt.
A megszakítás előtt a legtöbben megfutották az első körüket. Ez Alonsónak sikerült a legjobban, aki 1:30.910-zel állt az élre, 547 ezreddel megelőzve Verstappent, és további 446-tal Sainzot. Mögöttük Ocon, Bottas, Russell, Hamilton, Pérez, Albon, Mick Schumacher, Csou Kuan-jü és Magnussen volt a sorrend, míg a McLarenek nem jutottak el mért körig.
Az újraindítás után már egyértelmű volt, hogy az intermediate a helyes választás, és mindenki ezeken az abroncsokon jött vissza. Verstappen 1:27.764-re módosította a legjobb kört, és a második Alonsót is 1,189 ezreddel előzte meg. Ezt követően átmenetileg többen is megelőzték,
de csak addig, amíg ismét körbe nem ért, hogy 1:26.270-nel visszavegye a vezetést Sainz, Alonso és a Mercedesek előtt.
2 perccel a vége előtt Schumacher, Bottas, a már vissza nem térő Pérez, valamint Norris volt veszélyben, utóbbit hátráltatta, hogy kiesbb probléma adódott az erőforrással, ezért a többieknél később jött vissza. Végül aztán csak két hely elkerüléséért harcoltak, mivel Norris vissza is tért a bokszba.
Végül Bottas és Albon járt pórul, ami azt jelenti, hogy a hetedik helyen végző Csou az első kínai versenyző, aki bejutott a Q3-ba. Ami az elejét illeti, Verstappen brutális fölényt mutatott, hiszen 1,102 másodperccel zárt az egész mezőny előtt. Mögötte viszont Alonso volt a második, így érett a meglepetés.
A Q3 elején még mindig nem száradt fel annyira a pálya, hogy bárki is megpróbálkozzon a slickekkel. Verstappen ott folytatta, ahol a Q2-ben abbahagyta, és 1:22.701-es idővel,
1,111-es előnyben kezdett az élen. Sainz a második helyen nyitott, Alonso pedig csak 37 ezreddel maradt el tőle.
A második próbálkozások során Sainz és Alonso csak közeledtek a nem javító Verstappenre, mögöttük pedig meglepetésre SChumacher állt. Őt Russell, Hamilton, Magnussen, Csou, Ocon és Ricciardo követte.
Ezt követően mindenki kereket cserélt, és Russell volt az, aki merészet húzott. A brit pilóta ugyanis feltette a lágyakat. ám aztán bebizonyosodott, hogy mindez rossz döntésnek bizonyult. A Mercedes pilótája már a 2-es kanyarban elvesztette az autót, és az autó hátulja neki is koccant a falnak.
Ezután a másik Mercedesszel Hamilton feljött a második helyre, miközben Verstappen megint 1 másodperc fölé növelte előnyét,
egészen pontosan 1,271-gyel vezetett 1:21.620-as körének köszönhetően. Itt azonban még nem volt vége: Verstappen 1:21.299-es idővel zárt, és egy ideig úgy tűnt, hogy Sainz lesz a második. Alonso azonban megviccelte honfitársát, és 645 ezredes hátrányban bejött másodiknak. Mögöttük Hamilton, Magnussen, Schumacher, Ocon, Russell, Ricciardo és Csou lett a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat Kanadai Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Pénteken a száraz pályás edzéseken Max Verstappen volt a leggyorsabb, az FP2 óta tartó szinte folyamatos esőzés miatt azonban a harmadik szabadedzésen teljesen átalakultak a stratégiák. Végül Fernando Alonso az utolsó percekben felrakott átmeneti esőgumikon verhetetlen volt, Charles Leclerc pedig mindössze öt kört töltött a pályán, de egyszer sem ért teljesen körbe.
Az hétvége eddigi történéseit részletesen az alábbi linkekre kattintva olvashatják el:
A montreali Notre-Dame-szigeten nem jók az időjárási körülmények helyi idő szerint négy óra előtt: 12 fokos a levegő hőmérséklete, és szemerkél az eső. Ugyanakkor ha hinni lehet a jóslatoknak, az esőzés hamarosan elállhat, és holnap sem tér vissza – igaz, a pályán attól még ugyanúgy állni fog a víz az időmérő alatt.
2007 óta tizenkét versenyhétvégét rendeztek meg Montrealban: ötször Sebastian Vettel, hatszor Lewis Hamilton indulhatott a pole-ból – egyedül Nico Rosberg tudta megállítani a kettejük uralmát a 2014-es időmérős sikerével.
Előtte, 2006-ban (tizenhat éve!) pedig éppen az a Fernando Alonso rajtolhatott az élről, aki most a harmadik szabadedzésen volt a leggyorsabb.
A mai nap legjobb képeit ne felejtsék el megtekinteni, az alábbi képre kattintva elérhető galériába folyamatosan kerülnek új képek:
---- separator ----gallery-content-type:d27a6ffc-ff14-4636-adcd-661798ad7304---- separator ----Miami óta kirobbanthatatlan az első rajtkockából a monacói, sorozatban négy időmérős sikernél jár – azonban egyszer sem lett első a futamon. Ha a mai elsőség most is sikerül, akkor is csak a rajtrács legvégéről indulhat el a büntetései miatt, a tizedik helyen kívülről pedig még Montrealban sem sikerült soha senkinek győzni.
Márpedig eddig csak Niki Lauda (1974-ben) és Juan Pablo Montoya (2002-ben) voltak azok az F1 történetében, akik sorozatban ötször nyerték meg a kvalifikációt, ám az ötből egyiket sem tudták futamgyőzelemre váltani.
A csapatfőnök Franz Tost a mai sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Pierre Gasly jövőre is az AlphaTaurinál fog versenyezni. A másik pilóta, Cunoda Juki számára ez a hétvége kevésbé jó, ugyanis motorcsere miatt Leclerc-hez hasonlóan a mezőny végéről fog indulni, akárhogy végez az időmérőn.
Pérez nehezen tudott kikanyarodni a garázsból a vizes aszfalton, mindenki esőgumikon gurult ki a bokszból az esőben.
Óriási vízfüggönyt húz maga mögött mindenki, nehéz kiigazodni, ki kit követ a pályán. Az Alfa Romeóké az első gyors kör, 1:38-as idő a kiindulópont.
747 ezred a különbség a két pilóta között az élen, de folyamatosan változik majd az időeredmény és a sorrend is a későbbiekben.
Hiányozhat a monacóinak a harmadik edzés, egyelőre nem tud jó kört menni. Javulnak az ideális ívek, előbb-utóbb valaki az átmeneti esőgumikat is bevállalhatja.
Remekel a Mercedes fiatalja, 1:35 alá ő került be eddig egyedül. Leclerc továbbra is kieső helyen, ami a rajtbüntetése ellenére is érdekes.
1:33,200-at ment a címvédő, ám utána Alonso és Sainz szinte egyszerre vette el tőle az első helyet. Óriási javulást mutat mindenki az esőgumikon is, egyelőre csak Cunoda ment be a bokszba.
Elfékezések, csúszkálások vannak bőven, de mindenki egyben tartotta eddig az autóját. Négy perccel a vége előtt a Haasok, a Ferrarik és a Mercedesek is sokat léptek előre.
Sainz mögött Alonso és Ocon áll jelenleg, míg a biztosan utolsó helyről induló Cunoda 19. és a bokszban ül.
Verstappen, Sainz, Leclerc az első három sorrendje az utolsó perc megkezdésekor. A két Aston Martin továbbra is kieső helyen, Cunoda, Gasly és Latifi mellett.
A két Aston Martin és a két AlphaTauri búcsúzik Latifi mellett. Vettel és Stroll kiesése a szabadedzések alapján komoly meglepetés. Norris volt bajban, de 15.-ként ott van a Q2-ben a brit.
Nagyon ki van akadva a német, nem gondolta volna, hogy kieshetnek. Másnak érezte az autót, mint a gyakorlások alatt, ennek is köszönhető a Q1-es búcsú. Gasly is panaszkodott a bal első kerekére, ott lehetett valami gond.
A Q1 kiesői: 16. Gasly, 17. Vettel, 18. Stroll, 19. Latifi, 20. Cunoda
Az 5. helyen továbbjutott a monacói, és mivel Cunoda kiesett, már biztos, hogy 19.-ként rajtol holnap. Nem kockáztat a Ferrari, így ma már nem láthatjuk Leclerc-t – ki is szállt az autójából, éppen a közönségnek integet.
A képek alapján teljesen elállt az eső, így többen is kipróbálják az intermediate-eket. Magnussen, Schumacher, Alonso, Ocon, Sainz és Pérez vállalták be azonnal ezt a keveréket.
A csapat azt kérte, hogy teljesítsen egy mért kört az esőgumikon, utána megpróbálják a cserét. Az említett hatoson kívül Albon is intermediate-en a pályán.
Az Alpine spanyolja fél másodperccel gyorsabb mindenkinél. A Williams orrkúpja a hatos kanyarban csúszott ki, és hozzá is ért a falhoz, de vissza tudott tolatni a pályára.
Albonhoz hasonlóan az első szárnyával találta el a falat a mexikói, csak nagyobb tempóval, és be is szorult a Red Bull.
Kiszáll az autóból a mexikói. Jelenleg nyolcadik helyen áll, de még kilenc perc lesz hátra, és (Leclerc-en kívül) a két McLarennek például nincs még mért ideje.
A pályabíróknak nehézséget okoz, hogy kiszabadítsák Pérez autóját, de előbb-utóbb folytatódni fog a Q2. A z első tíz jelenleg Alonso, Verstappen, Sainz, Ocon, Bottas, Russell, Hamilton, Pérez, Albon, Schumacher és Csou – közülük Verstappen és Bottas teljesítette a gyors körét esőgumikon.
Addig azt nézhetjük, ahogy Pérez az erdő szélén sétál vissza a bokszutcába.
Szétkapták az autót a garázsban, lehet, hogy nem fog tudni mért kört teljesíteni a brit a hátralévő kilenc percben.
Pérez, Norris és Leclerc nincs a pályán, a többiek viszont kivétel nélkül az átmeneti esőgumin. Sokat száradt a pálya az elmúlt percekben is, így mindenkitől nagy javulás várható.
Verstappen 1:27,764-es idejétől azonban így is több, mint egy másodperccel elmarad a teljes mezőny. Magnussen a második, de várhatóan csak ideiglenesen.
A versenyben maradt Red Bull és Ferrari célozhatja majd meg az első sort, addig viszont a Q2-ben is fölényesen verik a többieket – ők már 1:27 alatt járnak.
Gyakorlatilag kivétel nélkül mindenki javít a korábbi idejein. Norris is kijött, egy perc van hátra, Verstappen és Russell áll most az élen.
Norris visszatért a bokszba, így Pérez és Leclerc mellett biztos kieső. De ki lesz a másik kettő, aki nem jut a Q3-ba?
Ricciardo és Ocon volt nagy veszélyben, ám mindketten javítottak a végén, így Bottas és Albon lett a 11. és a 12.
Hihetetlen, amit a kétszeres világbajnok nyújt Kanadában, akár az első sor sem elképzelhetetlen számára.
Verstappen, Alonso, Russell, Sainz, Hamilton, Schumacher, Csou, Ocon, Magnussen és Ricciardo lett a Q2 továbbjutóinak a sorrendje.
Negyven perc után gurult ki Verstappen a harmadik szabadedzésen, ám semmi nem látszik abból, hogy a többiek többet gyakorolhattak a nedves körülmények között. 1,102 másodperccel verte meg Alonsót a Q2 végén, komoly meglepetés lenne, ha nem az övé a pole.
A sportág első kínai versenyzője, Csou Kuan-jü először jutott ugyanis a harmadik szakaszba. Mind a tíz pilóta intermediate-en, a slickeket tehát még senki nem vállalja be.
1,111 másodperc a különbség kettejük között, mögöttük Alonso, Russell és Hamilton az első öt sorrendje jelenleg.
Egy pillanatra a második helyre jött fel a német, jelenleg a negyedik, miután Sainz és Alonso is visszaelőzte. A McLaren ausztrálja egyelőre tizedik, miután belehibázott a gyors körébe.
Ötödik helyen áll a Mercedes pilótája, és úgy érzik, nincs veszítenivalójuk. Négy perc van, úgyhogy ha beválik, a többiek is talán még reagálhatnak rá.
Elképesztő kört teljesített a dán, és jelenleg dobogós helyen áll. A szektoridők alapján nem jött be a Mercedes húzása, ráadásul a pályáról is kicsúszott a kettes kanyarban a brit.
Verstappentől ugyan 1,273 másodperccel elmaradt, de Sainzot és Magnussent is megelőzte a brit.
1:21,299-re javította a győztes időt, Sainz pedig hiába jött jól a pálya elején, nem tudja megközelíteni sem, a második hely viszont úgy tűnik, az övé.
Mégsem Sainzé lett a második hely, Alonso egy remek körrel elhappolta előle. Sainz és Hamilton a második, Magnussen és Schumacher a harmadik(!), Ocon és Russell a negyedik, Ricciardo és Csou az ötödik sorból indulhat majd.
Alonso második helye és a Haas harmadik sora óriási szenzáció, holnap pedig értékes pontokra válthatják ezeket a helyezéseket. Pérez 13., Leclerc 19., úgyhogy komoly esély van meglepetés dobogós(ok)ra. Verstappen uralta azonban az eddigi két napot, ám a legfontosabb még hátra van.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval azonnal, az értékelésekkel pedig hamarosan, illetve reggel jelentkezünk. Jó éjszakát kívánunk!