Szebb időket is látott Bernie Ecclestone Forma-1-es cirkusza. Miközben a világbajnokság a Ferrari és Michael Schumacher egyeduralmát nyögi, sorra mennek tönkre a kisebb csapatok. Tavaly a Prost-istállót számolták fel, és nincs kizárva, hogy a Minardi és az Arrows is hasonló sorsra jut. Az Arrows négy futamon már el sem indult, s a leedsi bíróságtól egy hónapos haladékot kapott tartozásainak rendezésére. Ha ez nem sikerül, felszámolják az egyik legnagyobb múltú csapatot.
A Minardit a tévéközvetítésekért járó jogdíj mentette meg. A pénz eredetileg a hatalmas adósságot felhalmozó Prost-istállónak járt volna, ám a csőd miatt a Nemzetközi Automobil-szövetség kasszájában maradt az összeg. Végül a szorult helyzetre való tekintettel Paul Stoddart csapatának utalta át a 13 millió eurót a FIA. Ezzel a faenzai istálló egy időre megmenekült, de korántsem biztos, hogy jövőre ott lesz az ausztráliai évadnyitón. Előfordulhat, hogy Melbourne-ben csupán kilenc csapat, azaz 18 autó indul.
A mezőny egy része ugyanis óriási pénzügyi gondokkal küzd. Jelenleg egy átlagos istálló éves költsége 250 millió dollár körül mozog, a kisebbek viszont jó, ha 60-70 millió dollárt elő tudnak teremteni. Az üzlet és a technika egyre inkább háttérbe szorítja a sportot. Amíg a Ferrari, a Williams és a McLaren évente száz motort használ el, a kisebbek csak versenyenkénti alkatrészcserével tudják motorjaik élettartamát meghosszabbítani. Ezt látva a szövetség úgy döntött, hogy 2004-től egy versenyhétvégén autónként csak egy motort használhatnak a résztvevők. A FIA ezzel versenyképesebbé akarja tenni a sereghajtókat, illetve megmenteni őket a Prost-istállóéhoz hasonló csődtől. Csakhogy a két német motorszállító, a BMW és a Mercedes hallani sem akar az egymotoros megoldásról. Patrick Head, a Williams főmérnöke szerint a szövetségnél nem gondolták végig a döntést, ugyanis a nagyobb csapatok ezután a fejlesztésbe fogják ölni a "spórolt" pénzt, és kezdődik minden elölről.
Ezt Bernie Ecclestone is kezdi belátni, és mentő ötletekkel bombázza az autógyárakat. Legutóbb a Süddeutsche Zeitungnak úgy nyilatkozott, hogy elég lenne tíz, biztos lábakon álló, versenyképes istálló. Szerinte az lenne a kívánatos, ha a nagy autógyárak a kisebbeknek is adnának a motorjaikból, s ez kiegyenlítetté tenné a versenyt. És Ecclestone azt sem tartja kizártnak, hogy egyes csapatok három autóval induljanak.
Bármennyire igyekszik is a kezében tartani a szálakat az angol multimilliárdos, a háttérben szervezkednek a nagy gyártók. A Fiat, a Renault, a Ford, a BMW és a DaimlerChrysler tavaly úgy döntött, hogy 2008-ra saját versenyszériát indít, mert nem látja biztosítottnak a Forma-1-es közvetítések jövőjét.
A palotaforradalom hátterében az időközben csődbe ment Leo Kirch médiamágnás szándéka állt, miszerint a versenyek csupán fizetős tévéláncokon lettek volna láthatók. A KirchMedia csődöt jelentett, ám az öt alapító gyár közös cége, a GPWC továbbra is kitart a New Series ötlete mellett. A nagyokat nem érdeklik a kis költségvetésű istállók gondjai, ők látványos cirkuszt akarnak, és erre nem sajnálják a dollármilliókat.
Gugó Csaba