Amit a jól értesültek hétfőn megszellőztettek, kedd estére valósággá vált: a Renault sajtóközleményben tudatta, megköszönték Jarno Trulli eddigi szolgálatait, az olasz helyett a kanadai Jacques Villeneuve tesztel szerdán és csütörtökön Silverstone-ban. (Ami az egészben a legszebb, hétfőn még kategorikusan cáfolták, hogy ilyesmire készülnének.) A francia istálló diszkréten elhallgatta, miért küldte el a monacói győztest, a szakma azonban már régóta számított valami hasonlóra. Trulli és a csapatfőnök Flavio Briatore viszonya ugyanis a Francia Nagydíj után teljesen megromlott, maximum köszönni voltak hajlandóak egymásnak az elmúlt hetekben.
Az sem tett jót, hogy Trulli azzal vádolta meg a Renault-t, Alonso különb elbánásban részesül nála, mire Briatore közölte, paranoiás, menjen orvoshoz. Az olasz pilótáról (aki az utóbbi öt futamon nem szerzett pontot, de még így is spanyol csapattársa előtt áll a pontversenyben) különben régóta tudott, az idény végén távozik, 99,9 százalék, hogy a Toyotánál folytatja Ralf Schumacher csapattársaként.
Villeneuve kedd este üléspróbán vett részt Enstone-ban, a 33 esztendős pilóta vetélytársa a tesztpilóta Franck Montagny lesz a Trulli járművéért folytatott harcban. "Megegyeztünk Jacques-kal, hogy szerdán és csütörtökön velünk tesztel Silverstone-ban" - nyilatkozta Briatore, aki megköszönte Trullinak az elmúlt években végzett munkát, s kihangsúlyozta, mindkét fél számára a legjobb megoldás született. "Ennek a gyakorlásnak folytatása is lehet, könnyen elképzelhető, hogy Sanghajban már versenykörülmények között is bizonyíthat."
Szó mi szó, nehezen elképzelhető, hogy helyette Montagny jut majd szóhoz: egyrészt, a franciával ellentétben tudja, milyen egy Forma-1-es verseny, másrészt a Renault az egyik legfontosabb piacnak számító Kínában a marketingszempontokat tekintve "mindent vihet" egy olyan névvel, mint Villeneuve. Arról nem is beszélve, hogy a csapatnak minden pontra szüksége van, hiszen a BAR az Olasz Nagydíjon a konstruktőri pontvadászat második helyére ugrott. Afelől pedig senkinek se legyenek kétségei, hogy a világbajnok mindent be fog vetni a brackleyi alakulat legyőzése érdekében, utóvégre tavaly dicstelen körülmények között kellett távoznia onnan.
Gilles Villeneuve fia 1996-ban ugrott át a Cartból (akkor még Indy Car sorozatból) az F1-be. Bajnokként, hogy aztán a Williams színeiben előbb második, majd a következő évben már "itt" is első legyen, az azóta már hétszeres világbajnok Michael Schumachert verve. Következett a BAR, s pár eredménytelen évad.
Idén - eddig - nem indult, bezzeg hónapok óta szajkózza, hogy visszatér. Szó volt a Williamsről, a Sauberről és - érdekes módon - a BAR-ról is, most nagyon úgy fest, a Renault-nál köt ki. Igaz, 2005-re még nincs helye (legalábbis szerda délelőtt még úgy tűnt), mert Enstone-ban akkor sem maradhat, ha elégedettek lesznek vele: jövőre Fernando Alonsóval és Giancarlo Fisichellával áll fel a gall gárda.
Trulli mellesleg nem tört letörtnek menesztése miatt, éppen ellenkezőleg. Anyagilag minden bizonnyal jól jött ki az egyoldalú szerződésbontásból, s ezt nem is titkolta. "Nagyon-nagyon elégedett vagyok" - mondta a La Gazzetta dello Sportnak. "Minden úgy ment, ahogy szerettem volna, a Renault összes követelésemet elfogadta. Ezért (és az együtt töltött évekért) köszönettel tartozom, hiszen így a vártnál korábban kezdhetem meg a munkát új csapatommal." A Reuters úgy tudja, Trulli már a Kínai Nagydíjon a Toyota színeiben indul, a kirúgott Cristiano da Matta helyett bevetett Ricardo Zontát válthatja. A hírügynökség szerint csütörtökön jelenti be szerződtetését a japán istálló.
Szerda délutánra az is eldőlt, Villeneuve melyik együttes színeiben tér vissza a száguldó cirkuszba, amint arról az [origo] is beszámolt korábban, a Sauber lett a befutó. A svájciak kétéves szerződést kötöttek Villeneuve-vel (a kontraktus november 1-jétől "él"), aki ezután boldogan nyilatkozott a sajtónak. "Nagyon örülök, hogy a Sauber-Petronas versenyzőjeként visszatérhetek a Forma-1-be. Az a célom, hogy segítsek a csapatnak az előrelépésben. Látogatásaim során lenyűgözött a csapat professzionalizmusa" - mondta Villeneuve.
"Nem mindennapi dolog egy exvilágbajnok leigazolása" - kezdett bele mondókájába Peter Sauber csapatfőnök. "Határozottan ki kell jelentenem azonban, nem emiatt választottuk Villeneuve-öt. Beszélgetéseink meggyőztek arról, hogy hipermotivált a Forma-1-be történő visszatérést illetően, biztos vagyok benne, hogy sok sikert érhetünk el közösen. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy az elvárásainak megfelelő autót kell majd készítenünk, de nem aggódom, mert a szezon alatt folyamatosan fejlődtünk." A Sauber meghosszabbította a Ferrarival kötött szerződését is, azaz továbbra is az olasz csapat szállítja a motorokat Hinwilbe.
Az F1Total.com szerint Villeneuve fizetése évi kétmillió dollár lesz (a BAR-nál 18 milliót keresett...), s minden egyes pontért újabb százezer dollárral gyarapodik majd bankszámlája.