Képgaléria: Fotók Sepangból
Videó: Ferrari F2005 - Webber a hídon
A Malajziai Nagydíjon olyat láthattunk, amire régóta nem volt példa: a Ferrari végig csak a középmezőnyben autózott úgy, hogy szemernyi esélye sem volt az előrelépésre. Rubens Barrichello a kínlódást megunva feladta a futamot, Michael Schumacher meg csak azért szerezhetett két pontot, mert egy ostoba párharc miatt Giancarlo Fisichella és Mark Webber is kiesett. A hétszeres világbajnok Melbourne-ben nem ért célba, eddigi szereplése pályafutása legrosszabb idénykezdetét jelenti: 1993-ban, '96-ban és '98-ban is kieséssel kezdett, ám mindannyiszor harmadik hellyel köszörülte ki a csorbát, ami a régi rendszerben négy pontot jelentett.
Schumacher több mint nyolcvan másodperccel a sepangi győztes Alonso mögött ért célba, azzal az autóval, amellyel a Ferrari tavaly 18-ból 13 futamot nyert meg. Hatalmas visszaesést produkáltak az olaszok, amely akár tartós is lehet. "Nehéz időszakot élünk át" - mondta a technikai igazgató Ross Brawn. "A legnagyobb bajunk azonban nem ez, sokkal aggasztóbb, hogy valószínűleg az új autó sem oldja meg a gondokat." Az F2005-ös fejlesztése ettől függetlenül gőzerővel folyik, Luca Badoer a Malajziai Nagydíj alatt is hajtotta a kocsit, amelyet ezen a héten Schumacher és Barrichello is tesztel.
A hétszeres világbajnok szerdán Mugellóban ül a volán mögé, a gyakorlás akár sorsdöntő is lehet. "Nem sokkal ezután fogjuk eldönteni, hogy elvisszük-e Bahreinbe az új konstrukciót" - folytatta Brawn, akit a gumigondok miatt Schumacher arra kért, hogy az összes, abroncsok fejlesztésére irányuló teszten ott lehessen.
Kézenfekvő lenne persze egyből a Bridgestone-t okolni a kudarcért, Schumacher szerint azonban ez nem lenne igazságos. "Egy csapat voltunk akkor, amikor világbajnokságot nyertünk, s egy csapat vagyunk most is" - jelentette ki a kerpeni. A japán gumigyár azért tisztában van vele, hogy valamit sürgősen ki kell találnia, dolgoznak is a mérnökök, ahogy tudnak. "A lehető leghamarabb meg kell találnunk a gyógyírt a bajokra, különben elúszik a világbajnoki cím már a szezon elején" - nyilatkozta a Bridgestone technikai igazgatója, Szuganoma Hiszao.
Ralf Schumacher szerint egyértelműen a gumik miatt vallott kudarcot a Ferrari, a toyotás szerint a tűzpiros istálló már nem is lesz harcban a világbajnoki címért. "Hogy lehet a Ferrari annyira beképzelt, hogy tavalyi autójával kezdi a szezont?" - tette fel a költői kérdést a német. "Hogy engedheti meg magának, hogy olyan gumiszállítóval álljon szerződésben, amely adatok híján csak a sötétben tud tapogatózni a fejlesztések terén? A Ferrari csak magának köszönheti, hogy ott tart, ahol, hihetetlenül messze van az élmezőnytől. Valószínűtlennek tartom a későbbi javulást is, szerintem új világbajnoka lesz a sportágnak. Ez csak jót tehet a Forma-1-nek."
A kis Schumi megjegyezte még, nem volt olyan szavazás, amelyen az AFP beszámolója szerint a pilóták 19:1 arányban a világbajnok nyakába varrták a melbourne-i, Heidfelddel történt karambolt. "Ez baromság. Ha lett is volna ilyen, az arány legalább 18:2 lett volna, mert én nem szavaznék soha a bátyám ellen." Ralf Schumacher korábban kiállt Michael mellett.
Ahogy Ausztráliában, úgy Malajziában is volt egy vitatott baleset, a szenvedő alanyok a williamses Mark Webber, illetve a renault-s Giancarlo Fisichella voltak. A 38. körben történt, hogy Webber elment Fisichella mellett, aki nem hagyta magát, s nyomban visszatámadott: a hosszú egyenes végén belül próbálta megelőzni az ausztrált, a féktávot azonban elszámolta, s nekicsúszott a Williamsnek. Az ütközés következtében át is pattant a kék-fehér versenyautón, amelyből Webber egyezményes jelekkel rögtön jelezte, mit gondol a szituációról.
"Én voltam elöl" - ismertette álláspontját Fisichella. "Esélye sem volt, hogy megelőzzön, én nem hibáztam, az tuti. Ahogy fékeztem, kitört az autó hátulja, s mivel iszonyatosan kevés helyet hagyott, a hiba miatt összeért a két autó. Versenybaleset volt." Webber persze másként látta, szerinte az olasz ostobán viselkedett. "Nagyon tisztelem Giancarlót, remek sofőr, nem nagyon szokott hibázni" - így az ausztrál. "Abban a kanyarban azonban úgy elfékezte magát, hogy ha nem vagyok kívül, egyből a kavicságyban köt ki. Keményen dolgoztam, hogy megelőzzem, majdnem sikerült is, amikor egyszerűen belémszállt. Szerintem egyértelmű az eset."
A Williams motorsportigazgatója, Dr. Mario Theissen meglepő módon Fisichellának adott igazat. "Mindketten azt csinálták, amit kellett, szimpla versenybaleset volt" - kommentált Theissen. "Ha az autó megcsúszik, nincs mit tenni, Giancarlo nem kerülhette el az ütközést." A versenybíróság mindkét felet meghallgatta az esettel kapcsolatban, majd figyelmeztetésben részesítette Fisichellát, mert elveszítette a kontrollt autója felett. Az ítélet szimpla állásfoglalásnak tekinthető, következményei nem lesznek.
A Renault Fisichella figyelmeztetése ellenére jó érzésekkel utazhat haza, eddig kettőből kettő a mérleg, ráadásul két rettentően sima sikerrel. "Őszinte leszek: jelenleg nincs ellenfelünk a mezőnyben" - összegezte eddigi tapasztalatait a csapatfőnök Flavio Briatore. "Ausztráliában a Red Bullal gyűlt meg a bajunk, Malajziában a Toyotával, a többiek messze lemaradva. A magam részéről örülnék neki, ha Bahreinre elkészülne a Ferrari új autója, mert komoly rivális nélkül számunkra is unalomba fullad a szezon." Briatore az idénynyitó után még nem volt hajlandó beszélni a világbajnoki címről, Sepangban viszont meglepően optimistának tűnt. "Két remek pilótánk van, ha így folytatjuk, igenis odaérhetünk az első helyre."
[origo]