A vasárnapi, imolai futamon Michael Schumacher felett feledhetetlen küzdelemben aratott győzelmet egész Spanyolország eszeveszetten ünnepelte. A közönségsiker azonban nemcsak a népszerűségi mutatók szárnyalásán mérhető le, hanem a 23 éves pilóta által reklámozott termékek hihetetlen eladási adatain is.
A Hero Muesly (Hős Müzli) nevű energiarúd gyártója a 2005-ös esztendő eddig eltelt időszakában 75 százalékkal növelte bevételeit. Alonso színre lépése előtt évente 8000 Forma-1-es videojátékot adtak el Spanyolországban, most kétszáz ezernél tartanak - természetesen a játékok dobozán a spanyol nemzeti hős arcképe virít. A Sandoz, ez a korábban kizárólag Spanyolországban árult karóramárka ma már az egész világon "arat".
Valóságos részeg őrület kerítette hatalmába a Forma-1 világát eddig csak messziről figyelő spanyolhont. Főleg most, hogy rohamosan közeleg a barcelonai Spanyol Nagydíj időpontja - május 8. Minden, amire rá van nyomtatva Alonso neve vagy képmása, fantasztikus mennyiségben adható el.
Vegyük a LeasePlan nevű lízingcéget. Ők voltak az elsők, akik hét évvel ezelőtt felfedezték az akkor még tizenhat éves kezdő pilótában rejlő reklámértéket. A LeasePlan imázsa azóta is száz százalékig Alonsóhoz kötődik - korábban senki sem ismerte őket, manapság pedig piacvezetők Spanyolországban. A Hero Muesly az Alonso előtti korszakban képtelen voltak betörni a spanyol müzlipiacra, mióta azonban a pilóta nevével reklámozzák magukat, piacvezetők lettek, az elmúlt évben 75 százalékos forgalomnövekedést produkálva. Ma már nem is kérdéses, hogy a murciai telephelyű cég Alonso egész pályafutását végig akarja kísérni - persze, ha van rá elegendő pénze...
Ez idő szerint annyira népszerű Alonso, hogy aki az ő nevével vagy képével akarja reklámozni termékeit, annak fel kell iratkoznia a várólistára. "Éjjel-nappal csörög a telefonom, mindenki szerződni akar Fernandóval. Nagyon kell vigyáznunk, mert ha túlzásba visszük a megjelenéseket, akkor a fogyasztónál könnyen csömör léphet fel vele kapcsolatban. Kényes egyensúlyt kell tartanunk" - mondta Luis García-Abad, Alonso menedzsere.
Az összes üzleti siker közül a PlayStation 2 Forma-1-es játékáé a legnagyobb. Mielőtt az oviedói pilóta lett volna a játék reklámozója, évente 8000 darabot adtak el belőle Spanyolországban. Most ugyanez a szám 200 000. Alonso imázsa a jelek szerint tökéletesen passzol a játékot vásárló közönség imázsához, de a versenyző a ruhapiacon is tarol. A Guru nevű sportruházatot gyártó cég társult az autóversenyzővel, és nem bánta meg: tavaly húszmillió eurós (5 milliárd forint) forgalmat sikerült lebonyolítania.
A Sandoz évi egymillió eurót fizet azért, hogy a márka felkerüljön Alonso Renault-jára. Cserébe az órák piacán a szegmens uralkodója lett, kitörve Spanyolországból a világba. De maga a Renault is kasszírozott Alonso népszerűségéből. Az új Mégane-ból 15 000 darabbal többet sikerült eladni tavaly, mint azelőtt. A Telefonica nevű távközlési cég ADSL-csomagját olyan fiatalok képével adja el sikeresen, akik megszólalásig hasonlítanak Alonsóra.
Fernando éves fizetése a Renault-nál négymillió euró, ehhez ugyanennyi jön a reklámokból; 23 éves korára már nyolcmilliót keres, és még hol van a csúcs?
Ch. Gáll András