Vágólapra másolva!
A riválisok már most új szabályozást követelnek a Red Bull jobb tapadást biztosító szárnyai miatt. A támadott csapat nyugodt: az RB7-es versenyautó a technikai ellenőrzéseken rendre megfelel az előírásoknak.

Forrás: AFP

A hajlékony első szárnyak ügye nem új keletű a Forma-1-ben: a csapatok gyakorlatilag a nyolcvanas évek óta próbálják kihasználni, hogy nagy sebességnél szinte minden, a levegővel érintkező alkatrész deformálódik. A tervezők folyamatosan feszegetik a határokat, ennek a kihasználásával igyekeztek az autó tapadását növelni, ezért a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) betiltotta a deformálódó szárnyakat. A 2009-es szezonnyitón mégis újra kirobbant hajlékony szárnyak ügye: a Toyotát az időmérő edzés után kizárták, más szárnyakkal mégis elindulhattak a másnapi Ausztrál Nagydíjon. Alig másfél évre rá, a 2010-es Német Nagydíj után a Ferrari és a Red Bull került a támadások kereszttüzébe: a konkurens csapatok szerint túlságosan lehajlott az első szárnyuk. Ez kisebb botrányt robbantott ki, aminek hatására szigorítottak a szabályokon, de az ügy mégsem lett lezárva.

Miért jó, ha hajlik a szárny?

Normál esetben egy hajlékony szárny sok szempontból lehet fontos: megváltoztathatja az autó tapadását, a légellenállását és az egyensúlyát is. Az F1-es autók esetében az első szárnyak az autó légellenállásában nem töltenek be akkora szerepet, mint a hátsók, ezért itt a tapadás növelése a cél. Minél közelebb kerül a szárny (és annak véglapja) az aszfalthoz, annál nagyobb szívóhatás alakulhat ki, tehát nő az első tengelyen a tapadás. A Red Bull megoldása annyiban speciális, hogy nagy sebességnél a szárny dőlésszöge is változik, így még nagyobb leszorító erőre képes, ami légellenállás növekedést is jelenthetne, de ez elenyésző.



Forrás: Red Bull Racing, Lotus Renault

A 2011-es Ausztrál Nagydíjról készített felvételek szerint a Red Bull idei autóján is hajlanak az első szárnyak. Bár Lewis Hamilton kijelentette, hogy ez körönként fél másodperc előnyt jelent, a valóságban erősen helyszínfüggő, mennyit segít ez a megoldás. Amelyik versenypályában sok a gyors kanyar, ott többet, de Monacóban például kevesebbet. Az új, modern pályákon azonban sok a gyors kanyar, emiatt aggódhatnak a Red Bull vetélytársai.

Vettel legjobb körében érdekes az egyenesekben nézni, hogy hajlik le a szárnyvég

Elvileg a helyzet egyszerű: a technikai szabályzat egyértelműen tiltja a flexibilis aerodinamikai elemeket. A szárnyak azonban minden autón rugalmasak - különben eltörhetnének ekkora terhelés alatt - csupán a deformáció mértékét lehet meghatározni, ezt pedig csak álló helyzetben mérik meg, hiszen akkor lehet hiteles a mérés.

Tavaly az FIA szigorított a mérési metóduson: a korábbi ötszáz Newton (kb. ötven kilogramm) helyett már ezer Newtonnal (kb. száz kilogramm) terhelik a szárnyak végét, amelyek nem hajolhatnak el húsz milliméternél nagyobb mértékben. A Red Bull szárnyai rendre átmennek ezeken a vizsgálatokon - vagyis hivatalosan szabályosak.

Hamilton első szárnyai is mozognak az úthibáktól és a sebességtől, de nem hajlik, mint a Red Bullé

A mérési módszer elavult: nagy sebességnél ennél a súlynál jóval nagyobb terhelés éri az első szárnyat, akkor pedig már hajlik. De az sem tisztázott, pontosan mi hajlik: a feltételezések és a felvételek szerint az autó orrkúpja is deformálódik. (Az FIA a technikai ellenőrzéseken azt is vizsgálja, hogy az orrkúp és a szárny fixen rögzített-e, a Red Bullok ezeken a teszteken is megfelelnek.)

Van egy másik szabály is, amelynek nem felel meg a Red Bull viselkedése: elvileg a versenyautó egyetlen aerodinamikai eleme sem lóghat alacsonyabbra, mint az autó referenciasíkja, ami gyakorlatilag a padlólemezt jelenti. Nagy sebességnél - ez a képeken egyértelműen látható - ez alá érnek a Red Bull szárnyának véglapjai, de ez sem bizonyít semmit: menet közben nem tudják hitelesen mérni az elmozdulást.

Alonso belső kamerás felvételén jól látszik, hogy szárny csak a rázkódástól mozog

A Red Bull első szárnyaival szemben tehát csak azt a kifogást lehet megfogalmazni, hogy a szabályok szellemének nem felelnek meg, de a jelenlegi mérések szerint mégis szabályosak.

Egy ilyen, a szabályokat feszegető megoldásnál mindig az a bevált taktika, hogy először kifogást nyújtanak be az FIA-nál, majd ha az szabályosnak minősíti, akkor gyorsan lemásolják. Így történt ez tavaly a McLaren F-csatonájával is: először vitatták a szabályosságát, majd leutánozta mindenki (2011-re azonban betiltották). A rivális csapatok felháborodása azért nem csendesedik, mert nem tudják hatékonyan lemásolni a Red Bull szárnyát.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!