Az Olasz Nagydíj egyik legizgalmasabb csatája Lewis Hamilton és Michael Schumacher között zajlott: a nyolcadik helyről rajtoló német a start után Hamilton McLarenje mögött, a negyedik pozícióban találta magát, a Safety Car kiállása után pedig meg is előzte a brit versenyzőt.
Hamilton ezután tizenkét körön keresztül támadta Schumachert, akit a Mercedes nagy végsebessége miatt még a DRS segítségével sem tudott megelőzni. A hétszeres világbajnok időnként csak kemény védekezés árán tudta maga mögött tartani a McLarent, a 16. körben, a Curva Grandéban még a fűre is leszorította ellenfelét. Hamilton az incidens következtében elveszítette pozícióját az időközben mögéjük megérkező Jenson Buttonnal szemben.
Hamilton rádión közölte csapatával, hogy Schumacher - szerinte szabálytalanul - többször is irányt változtatott a második sikán előtt, pár körrel később pedig a Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatójának kérésére figyelmeztette Schumachert.
"Az FIA figyelte a csatájukat, és megkért minket, hogy legyünk óvatosak. Ilyenkor meg kell találni az egyensúlyt, a pilótának úgy kell versenyeznie, hogy ne lépje át a határt. Óvatosságra intettek minket, és mi óvatosak is voltunk. Nagyszerű verseny volt, ez az F1-nek is jót tett" - nyilatkozta Brawn a BBC-nek a futam végén.
Hamiltonnak végül a 27. körben sikerült elmennie Schumacher mellett, aki rosszkor váltott fel, ekkor azonban a Mercedes mögött elvesztegetett idő miatt a brit már jelentős hátrányban volt az élmezőnyhöz képest, így végül a negyedik helyen ért célba. "Pontokat szereztem, célba értem, tehát nincs okom panaszra" - nyilatkozta a futam után nem túl meggyőzően, a Schumacher elleni csatát pedig nem kívánta bővebben elemezni. "Ilyen a versenyzés" - vonta meg a vállát.
"Szórakoztató délután volt. Szerintem tisztán versenyeztem, és tudomásom szerint nem hívtak be a sportfelügyelőkhöz, tehát úgy tűnik, minden rendben van" - nyilatkozta vidáman mosolyogva a futamot ötödikként záró Schumacher. "Mindkettőnket arról ismernek, hogy a határon szoktunk versenyezni, ma is ezt tettük. Olyan szélessé kellett tennem az autómat, mintha kamion volna, de Lewis végül mégis gyorsabbnak bizonyult nálam."
A produkció ellen nem volt kifogása a Mercedes sportprogramját irányító Norbert Haugnak sem."Ez parádés teljesítmény volt Michaeltől" - vélte. "A verseny első felében valószínűleg az év legjobb tévéshowját láthattuk, biztosra veszem, hogy sokan inkább álltak, mint ültek a képernyők előtt. Mi legalábbis sokszor így voltunk vele!"