A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a héten új technikai direktívát juttatott el a csapatokhoz, amelyben 2012-től az eddiginél szigorúbb korlátozásokat szabott meg az egységes motorvezérlő elektronika (ECU) programozására vonatkozóan.
A szigorítás célja az, hogy jövőre ne lehessen növelni a leszorítóerőt a motor fojtószelepének gázelvétel melletti nyitva tartásával. A Forma-1-ben ez a trükk volt az év technikai slágere, amit az tett lehetővé, hogy a kipufogókat a padlólemez alá vezették ki, növelve ezzel az autó alatt áramló gáz energiáját, s vele együtt értelemszerűen a szívóhatást is. A Renault például olyan messzire ment, hogy egészen az oldaldobozok alsó belépőéléig vezette előre a kipufogót, ez a konstrukció azonban kezelhetetlennek bizonyult.
Már az idei szezon közben felmerült, hogy ha a motor gázelvételnél is gázt áramoltat a padlólemez alá, akkor a fojtószelep mozgatható aerodinamika eszközzé válik, s így szabálytalan. Az FIA ezért a Brit Nagydíjtól kezdve betiltotta az ilyen rendszerek használatát, ám utána azonnal kénytelen volt visszakozni, mert több csapat engedményt kért magának azon az alapon, hogy a motor megbízhatósága érdekében kell nyitva tartania a fojtószelepet fékezés közben is.
Bár 2012-től úgy igyekeztek elvágni ezt az utat a csapatok előtt, hogy előírták: a kipufogókat csak az autó tetején lehet kivezetni, a Mercedest irányító Ross Brawn a héten azt mondta, ennek ellenére is maradtak kiskapuk a szabályzatban. Az FIA az Autosport értesülései szerint most ezért döntött a motorvezérlésre vonatkozó újabb korlátozás bevezetése mellett, amely ellen azonban a csapatok műszaki igazgatóit is tömörítő Technikai Munkacsoport e heti ülésén többen tiltakozni próbáltak.
"Én nem emlékszem olyan évre, amikor a szabályzatban semmiféle kiskapu nem volt" - mondta a Williams technikai stábját irányító Mark Gillan. "Fejlesztői oldalról nézve ez is a móka része. F1-es tervezőmérnökként és aerodinamikai szakemberként éppen az a dolgunk, hogy megkeressük azokat a pontokat, ahol a szabályzat homályos, és igyekezzünk kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket."
Noha a Forma-1 Technikai Szabályzata meglehetősen részletes (az idei például 74 oldalas), nem tartalmaz minden egyes részletet, amihez a mérnököknek tartaniuk kell magukat: az FIA a kevésbé átfogó vagy menet közben felmerülő kérdéseket a csapatokhoz eljuttatott direktívákban tisztázza.