Vágólapra másolva!
Reakciók a Japán Nagydíjról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

McLaren

Jenson Button (1.): "Kemény verseny volt - különösen az utolsó 5-6 kör, nagyon oda kellett figyelnem a gumikra, és megpróbáltam egy kicsit spórolni az üzemanyaggal, hogy eljussak a célig, de csodálatos ez a győzelem! Sebastian (Vettel) átvágott előttem a rajtnál, folyamatosan jött, és nem állt meg, így kikerültem a fűre, és el kellett emelnem a lábam a gázról, különben hatalmas baleset lett volna az első kanyarban. Azt mondta, nem látott, mielőtt visszavettem, így veszítettem egy helyet. De újra visszaküzdeni magam nagyon-nagyon kielégítő érzés volt: a teljesítmény egész hétvégén megvolt az autóban. Ez a győzelem nagyon érzelmekkel teli számomra: ennek a pályának hatalmas történelme van, és a közönség csodálatosan viselkedett, ezt csak egy hazai pályán aratott győzelem múlhatná felül. Minden egyes embernek szeretném megköszönni, aki itt Japánban szurkolt nekünk, remélhetőleg jó emlékeket hagytunk bennünk, mivel Japán kemény időket élt meg az idén. Minden tőlünk telhetőt megtettünk, és fantasztikus show-t mutattunk be. Seb az egész szezonban remek munkát végzett, és megérdemelte a címet. Megkapta a technikai hátteret, és meg is tette, amit elvártak tőle. De számunkra még van mit elérni az idén: szeretnék a győzelemért harcolni a következő néhány versenyen, és szerintem ehhez megvan a megfelelő autónk és csapatunk. Továbbra is keményen dolgozunk majd, és reménykedünk benne, hogy további győzelmeket szerezhetünk, de most remekül állunk - és szerintem ez kulcsfontosságú a sikerhez 2012-ben."

Lewis Hamilton (5.): "Ez a verseny számomra csalódás, de remek nap volt Jensonnak és az egész csapatnak. Jenson figyelemreméltó munkát végzett ma - igazán megérdemelte ezt a győzelmet, de nekem nem alakult valami remekül ez nap. Azonban továbbra is emelt fővel várom a következő futamot, ahol remélhetőleg kapok egy újabb esélyt. Az autó tempója kétségkívül megvolt a győzelemhez, de ma nem tudtam versenyre kelni a többiekkel, így most megnézem az adatokat, hogy rájöjjek, hogyan lehetek újra versenyképes a koreai hétvégén. A futamon nem igazán tudom, mi történt Felipével (Massával) - a visszapillantó tükrök magas sebességnél vibrálnak, így nem láttam, hogy mellém húzódik. Szeretnék bocsánatot kérni, amiért az autóink összeértek, de szerencsére egyikünkkel sem történt semmi. Nem volt semmilyen rossz szándékom Felipével szemben: a legvégsőkig tisztelem őt, fantasztikus versenyző, és ma különösen gyors volt. Végül nagy gratuláció Sebastiannak, hogy megnyerte a címet! Mindannyian tudtuk, hogy erre sor kerül majd, de valóban hibátlan szezont teljesített. Ez fantasztikus eredmény számára."

Ferrari

Fernando Alonso (2.): "Gratulálok Sebastiannak (Vettel)! Két világbajnoki cím az ő korában, ráadásul micsoda teljesítménnyel: az időmérőkön és a versenyeken is tökéletes munkát végzett. Elképesztő, teljesen megérdemli a címet! Ami minket illet, nem tehetünk mást, mindent meg kell majd próbálnunk, hogy jövőre legyőzzük őt. Ma is a lehető legtöbbet hoztuk ki magunkból, nagyon közel jártunk a futamgyőzelemhez. Tisztában vagyunk vele, hogy a kvalifikációkon le vagyunk maradva a Red Bulltól és a McLarentől, de a versenyeken, amikor olyan tényezők is számítanak, mint például a gumik elhasználódása, nagyobb eséllyel tudjuk kihasználni a kínálkozó lehetőségeket. A többiek nagyon gyorsak voltak az első 5-6 körben, de utána elég jól fel tudtunk zárkózni mögéjük. Ez a dobogós helyezés jó motiváció a szezon utolsó négy futamára. Élvezetes viadal volt a mai, fontos szerep jutott a stratégiának. Az utóbbi versenyekkel ellentétben ezúttal elég jó volt a tempónk ahhoz, hogy a győzelemért harcoljunk. Koreában ugyanez lesz a célunk, megpróbálunk nyerni, vagy legalább felkapaszkodni a dobogóra.

Felipe Massa (7.): "Ismét egy verseny, amelyet nagyon keserű szájízzel fejezek be. Ma megvolt a tempónk ahhoz, hogy dobogóra álljunk, ahogy azt Fernando (Alonso) is megmutatta; ehhez képest most itt állok, és a 7. helyről nyilatkozom. Igazán kár érte. Hogy mi a helyzet a Hamiltonnal történt koccanással? Nos, az autóm megsérült, a verseny után láttam, hogy hiányzik egy darab a jobb első szárnyvéglapból, és a padlólemez sem volt rendesen a helyén a bal oldalon, ami érződött is a gép viselkedésén. Azt hiszem, a felvételek magukért beszélnek: szenvedett a gumikkal, és amikor már szinte teljesen mellé értem, minden ok nélkül balra húzódott, és nekem jött. Önökre bízom a történtek megítélését... Nincs is értelme többet beszélni róla. Ellenben szeretnék gratulálni Sebastian Vettelnek: nagyszerű srác, megérdemli a bajnoki címet, örülök a sikerének!"

Red Bull

Sebastian Vettel (3.): "Sokan már elég biztosak voltak a világbajnoki címben, azonban az egyik fontos dolog, hogy mi nem engedtük meg magunknak, hogy ez a gondolat túlzottan elsodorjon minket. Ehelyett koncentráltunk minden egyes lépésre, mindenre, amit az idén tettünk és elértünk - aztán wow! Szeretnék köszönetet mondani az összes fiúnak és lánynak a Milton Keynes-i gyárban, mivel nem csak mi dolgozunk itt nagyon keményen, hanem ők is - a postától a tervező-, és mérnöki irodán át egészen a pályáig, hihetetlen erőfeszítést tettek. Nehéz elképzelni, hogy csak két autónk és két versenyzőnk van, és mi viseljük a vállunkon ezt az egész súlyt, minden alkalommal, amikor kihajtunk a pályára. Néha nem bánunk olyan jól a kocsikkal, mint kellene, de mindig megpróbáljuk az utolsó cseppet is kihozni belőlük, minden egyes versenyhétvégén. Fenomenális, ami történt - kitűztük magunk elé a célt, hogy megnyerjük a bajnokságot az idén, és hogy ez már Japánban, négy versennyel a vége előtt sikerült, ezt nehéz szavakba önteni - pont ugyanolyan zavarba ejtő, mint első alkalommal. Sohasem gondoltam volna, hogy megnyerek egy világbajnokságot, úgyhogy megnyerni a másodikat csodálatos érzés. Számos remek emlékem van a Forma-1-ből, egészen attól kezdve, hogy fiatalként néztem, mostanáig, szerencsésnek és áldottnak érzem magam, hogy megélhettem a mai napot. Annyi izgatott embert láttunk a mai versenyzői parádén, és ez volt az utolsó gondolatom, amikor felvettem a bukósisakom. Egy versenyző számára ennél már nem nagyon lehet jobb: süt a nap, a szurkolók izgatottan várják, hogy mit csinálsz - azt hiszem, erről szól az élet. Azt, hogy itt húztuk be a világbajnokságot, nehéz szavakkal kifejezni - több mint fantasztikus!"

Mark Webber (4.): "Gratulálok Sebastiannak - kétszeres világbajnokká válni szép munka! A versenyen az előzések inkább a kerékcserék során, és nem annyira a pályán történtek. Megelőztünk egy Ferrarit és egy McLarent, de meglehetősen kiegyenlített volt a küzdelem mindannyiunk között. Összekoccantam Michael Schumacherrel, amitől egy kicsit megsérült az első szárnyam a futam egy kulcsfontosságú részében, mivel éppen próbáltam átverekedni magam a mezőnyön. Összeértünk, de ő továbbment. A Safety Car nem igazán a legjobbkor jött számomra, mivel reméltem, hogy esetleg megelőzhetem Fernandót (Alonsót) a bokszkiállásoknál, de amikor a mezőny összetorlódik, az ember újra a Michael-féle helyzetben találja magát, és nehéz elé vágással megelőzni másokat. Végül elfogadható eredménnyel értünk célba, remek futam volt Jenson (Button) számára, ez sok szempontból a második hazai versenye, Sebnek pedig gratulálok a világbajnoki címhez."

Mercedes

Michael Schumacher (6.): "Nagyon elégedett vagyok a szuzukai eredményünkkel, az autónkból kihoztuk a maximumot, sikerült jó versenyt futnunk. A csapat egész hétvégén nagyszerű munkát végzett, sikerült formába hozni magunkat, és ezt a versenyen is tudtuk kamatoztatni. Úgy gondolom, ennél többet nem lehetett volna sem elvárni, sem elérni. A kerékcseréket tökéletesen időzítettük, minden a terveink szerint alakult. Szeretnék gratulálni Sebastiannak (Vettelnek) és a csapatának, egész évben kivételes teljesítményt nyújtottak. Rendkívül sokat jelent számomra, hogy másodszor is megnyerte a világbajnokságot - nagyon örülök neki, és egy kicsit büszke is vagyok."

Nico Rosberg (10.): "Örülök, hogy sikerült pontot szereznem, jó móka volt a mai verseny, volt néhány szép előzésem. Ebből a szempontból ez az egyik legnehezebb pálya, a rajtrács végéről indulva nem volt könnyű dolgom. A futam előtt abban reménykedtem, hogy valahol a 8. és a 10. hely között végezhetek, és bár jó lett volna valamivel előrébb jutni, azért ez is tisztességes eredmény. Köszönöm a csapatnak a jó stratégiát és a nagyszerű bokszkiállásokat! Egy ilyen komplikált hétvége után remélem, hogy Koreában minden visszatér a normális kerékvágásban és a megszokott pozíciókért harcolhatok. És végül: Sebastian, gratulálok, megérdemelted a bajnoki címet!"

Sauber

Sergio Pérez (8.): "Nagyon elégedett vagyok, hogy a csapatnak sikerült néhány pontot szereznie itt, Japánban, különösen a tegnapi időmérőn elszenvedett technikai probléma után, amely miatt a 17. helyről kellett rajtolnom. Ma azonban remekül bevált a gumistratégiánk, a csapat ezen a téren remek munkát végzett. Az autónk teljesítménye is jó volt. Nagyon keményen nyomtam a gázt, beleadtam apait-anyait. Fizikailag megterhelő volt ez a verseny, mert egész hétvégén influenzával küszködtem, ezért nagyon boldog vagyok, hogy így is sikerült pontszerző helyen célba juttatnom az autót."

Kamui Kobajasi (13.): "Ez nehéz verseny volt számomra. Amikor a rajtnál felengedtem a kuplungkart, az autó lefulladásgátló üzemmódba kapcsolt, ezért azonnal vesztettem öt helyet. Igyekeztem a többiekkel harcolni, de az idén nem volt olyan könnyű előzni itt, mint tavaly. Aztán a Safety Car a stratégiánk szempontjából rosszkor jelent meg a pályán. Ennek ellenére kihasználtuk az alkalmat, hogy másodszor is kereket cseréljünk, és a lágyról a közepes keverékre váltottunk, amelyen a verseny végéig ki kellett húznom - 29 kört teljesítettem velük. Az utolsó körökben annyira el voltak kopva, hogy nem tudtam védekezni velük. Na mindegy, az időmérő jól sikerült számomra, és az autónk versenytempója is javult, úgyhogy a fennmaradó futamokon keményen kell majd igyekeznünk. Nagyon büszke vagyok a japán szurkolókra, akiket ennyire lázba hoz a Forma-1. Nagyszerű közönség, számomra érzelmekkel teli nap volt ez."

Renault

Vitalij Petrov (9.): "A közepes gumikon rajtoltunk, és minden tőlem telhetőt megtettem, hogy megtartsam a pozíciómat a rajtnál, mivel a körülöttem lévők lágy keveréken voltak. Nagyon kipörögtek a kerekeim, szóval ezekkel a gumikkal egészen jól sikerült a rajtom - ha a lágyakon lettem volna, javíthattam volna néhány helyet. A verseny során nehéz volt megmondani, hogyan működik a stratégiánk, és az első két etapban kemény feladatot jelentett a lágy gumikon versenyzők ellen harcolni. A legfőbb célunk az volt, hogy a Force India előtt végezzünk, és ez sikerült is. Amikor a futam végén felraktam a lágy gumikat, éreztem, hogy nagyon nagy a tapadás: elmosolyodtam, és tövig nyomtam a gázt! Aztán nem is tudom, hány autót előztem meg. Kár, hogy Sergio (Pérez) túl távol volt tőlem. Most megyünk Koreába, ahol remélhetőleg megint az első tízben végezhetünk."

Bruno Senna (16.): "Az én nézőpontomból csalódás ez a verseny, amelyet olyan ígéretes pozícióból kezdtem meg. Vitalij egy kicsit leszorított a második kanyarban, és onnan nehéz volt visszajönnöm. A futam hátralévő részében sokszor forgalomba kerültem, és a gumijaim is elég gyorsan koptak. Összességében azt hiszem, tanulhatunk ebből a hétvégéből. Bár tegnap a kvalifikáció előtt csak korlátozott időt tölthettünk a pályán, sikerült bejutnom a Q3-ba, és a három nap során erősebbnek tűntünk itt, mint Szingapúrban. Remélhetőleg Koreában újra visszatérek a pontszerzők közé."

Force India

Adrian Sutil (11.): "Hogy őszinte legyek, szerintem nem volt szerencsénk, ezért maradtunk le ma a pontszerzésről. Az első rajtom kiválóan sikerült, bár el kellett vennem a gázt, mivel (Kamui) Kobajasi nagyon rosszul indult, így nem tudtam teljesen kiélvezni ennek az előnyét. Az első néhány kör után azonban a Renault-k előtt haladtam, és jó tempót diktáltam. Szerintem igazából a Safety Car tette tönkre a versenyemet, mivel pont egy körrel előtte teljesítettem a második kiállásomat, így helyezéseket veszítettem. Ami a stratégiát illeti, a három kiállást választottuk, mivel olyan erős volt a gumikopás. Egy ideig úgy tűnt, hogy a kilencedik hely elérhető, de végül alulmaradtunk azokkal az autókkal szemben, amelyek két kiállást választottak, és a verseny végén kihasználták a lágy gumik előnyét.

Paul di Resta (12.): "Fantasztikusan rajtoltam, kihúzódtam a külső ívre és négy helyet ugrottam előre - a két Renault és Kobajasi elé. Jó ritmust kaptam el, de a Safety Car felborította a stratégiánkat, mivel az lett volna a versenyünk leggyorsabb része, és fontos lett volna, hogy megpróbáljunk elhúzni. Ez a két kiállást választókat segítette, mivel így az utolsó körökben elkaptak minket, és nagyon nehéz volt védekeznünk. Tudjuk, hogy az utolsó négy futamon szoros csatára számíthatunk a körülöttünk lévő csapatokkal. A Sauber elég versenyképesnek tűnt itt, és úgy tűnik, a Renault is újra formában van, de Koreában megpróbálunk visszavágni."

Williams

Pastor Maldonado (14.): "A verseny elején nehéz dolgunk volt az elsődleges keverékű gumikkal, az első etapban nagyon lassúak voltunk. A második bokszkiállásnál átváltottunk az opciós keverékre, aminek köszönhetően jelentősen javult a tempónk, ez után már egészen egyenletes teljesítményt nyújtottunk. A futam vége fele gyorsak lettünk, az egész hétvége folyamán talán ekkor voltunk a leggyorsabbak. De már késő volt, a jobb eredmény lehetőségét az első körökben vesztettük el. Minden tőlem telhetőt megtettem, de ma ez nem volt elég."

Rubens Barrichello (17.): "A rajtnál még úgy tűnt, hogy minden a mi kezünkre játszik, de aztán beküldték a biztonsági autót, számunkra a legrosszabbkor. Összesűrűsödött a mezőny, mi pedig a verseny végén a rosszabb gumikra kényszerültünk, csak szenvedtünk velük, lassúak voltunk."

Toro Rosso

Jaime Alguersuari (15.): "Nagyjából olyan stratégián voltam, mint (Sergio) Pérez, ennek ellenére úgy tűnt, hogy körönként 1 másodperccel gyorsabb nálam. Képtelen voltam megelőzni, mivel az egyenesekben mindig leszabályozott a motor, nem tudtam a szükséges sebességre gyorsulni. Ehhez jött ráadásként, hogy a többiek mögött haladva csökkent a leszorítóerő az autómon. Nem is emlékszem, mikor volt utoljára ilyen nehéz az előzés egy versenyen. Folyamatosan a maximumot nyújtottam, de ma nem voltunk elég ütőképesek. Remélem, hogy Koreában visszavágunk, és a Sauberekkel harcolhatunk a pontokért."

Sébastien Buemi (-): "Nagyon jól rajtoltam, öt autót tudtam megelőzni, feljöttem a 11. helyre, sőt az első kiállásom előtt néhány körön keresztül a 10. pozícióban haladtam. Amikor visszajöttem a bokszból a pályára, már az első kanyarban éreztem némi vibrációt, és láttam, hogy a jobb első kerék elkezdett lötyögni. Nem tudom, mi történt, de nem rögzítették megfelelően, a 4-es kanyarban le is esett a helyéről. Nem tudtam visszamenni a bokszba, a futam számomra ezzel véget ért. Kár érte, mert úgy tűnt, hogy jó versenyt futhatunk és pontokat szerezhetünk."

Lotus

Heikki Kovalainen (18.): "Micsoda remek verseny a csapat számára! Hihetetlenül sikerült a rajtom, a kerekek nem pörögtek ki, a kuplung tökéletesen engedett fel, és hirtelen egy csomó autót megelőzve már a 14. helyen voltam. Úgy tűnt, mintha mindenki más hátrafelé haladna, még az egyik mérnököt is hallottam nevetni, ahogy véletlen valaki másnak mondta, hogy milyen remek volt a rajt. Én pedig azt gondoltam magamban, 'Ne, ezt ne most mondd, a verseny hátralévő részére kell figyelnem!' Ezután az első néhány etap remekül sikerült. Az autó igazán jól működött a lágy gumikon, és a kerékcserék fantasztikusak voltak, aztán bejött a Safety Car, és mindenki összetorlódott, így innentől kezdve Jarnóval versenyeztem a célig, és az utolsó körig előtte tudtam maradni. Az autó a hétvége során végig kiegyensúlyozottnak tűnt, így a keményebb keverékeken is nyomhattam a gázt egész délután, és bár a Virginek és a HRT-k egy kicsit feltartottak, amikor kék zászlókat lengettek nekik, sikerült Jarno előtt maradnom - és mivel ő mindig gyors volt ezen a pályán, ez meglehetősen jó érzés. Ráadásul a tény, hogy ez volt az első verseny az idén, ahol egyetlen kék zászlót sem láttunk, nagyon kielégítő érzés. Minden egyes alkalommal, mikor elengedsz valakit, mesterségesen lelassítod a saját versenyen, és ez mutatja, hogy az autónk folyamatosan fejlődik, ahogy az egész csapat is. Ugyan a Safety Car is segített minket, de az embernek a megfelelő helyen kell lennie, hogy előnyt szerezzen abból, ami a pályán történik, és mi ma pont ezt tettük. Remek nap van a hátunk mögött."

Jarno Trulli (19.): "Jól alakult a napom. Nem indult valami remekül - a rajtom nem volt tökéletes, de azután sikerül előznöm néhányat, és előrébb kerültem. Egy pár körrel később úgy éreztem, hogy váltóprobléma miatt lelassultam, de ez később elmúlt, szinte rögtön ezután bejött a Safety Car, és felzárkóztam Heikkire, majd mindkettőnknek remekül alakult a verseny hátralévő része. Ez az egész csapat számára jelentős eredmény. A verseny minden egyes körét teljesítettük, és bár ez jelentéktelennek tűnhet, amikor előttünk a srácok épp világbajnokságokat nyernek, továbbra is azt mutatja, hogy folyamatosan fejlődünk. Igazán elégedett vagyok mindenkivel, itt a pályán és a gyárban egyaránt, így újra feldobódva hagyhatjuk el Japánt, és indulhatunk a következő versenyre, Koreába."

Virgin

Timo Glock (20.): "Jól rajtoltam, kihúzódtam a külső ívre, és sikerült elkapnom Jérome-ot az első két kanyar első felében. Majdnem nekimentem (Jarno) Trullinak: kilökött, én pedig kikerültem a fűre, és sajnos nem tudtam a pályán maradni, így újra pozíciót vesztettem, és visszacsúsztam Jérome mögé. Az első etapban be voltam ragadta mögötte, ami tönkretette a gumijaimat az első 5-6 körben, mivel egy kicsit gyorsabb voltam nála, aztán pedig elkezdett elhúzni tőlem. Úgy döntöttük, korán ejtjük meg az első kerékcserét, de a jobb hátsó kerék nem ment fel rendesen, így veszítettem vagy 4-5 másodpercet, illetve a pozíciómat (Daniel) Ricciardóval szemben, és aztán Jérome megint eléggé el tudott húzni tőlem. Ez után bejött a Safety Car, átváltottunk a háromkiállásos stratégiára, és felraktuk a kemény gumikat. Sikerült Jérome elé kerülnöm, de a végén nagyon megnehezítette a dolgomat a sok kék zászló, átéltem néhány kemény pillanatot. Mindenesetre mindkét autónk gond nélkül eljutott a célig, és a legjobbat hoztuk ki belőlük. Már várom Koreát, de újra meg kell vizsgálnunk az autó beállítását, ami jó volt, de azért nem varázslatos."

Jérome D'Ambrosio (21.): "Szerintem jó verseny volt. A rajt és a futam első része remekül sikerült. Nem vagyok benne biztos, hogy a legjobb stratégiát választottuk, mivel a bokszutcában pozíciót veszítettem Timóval szemben, ami sajnálatos. De a végén újra felzárkóztam rá, és remek harcot vívtunk, ám végül sikerült előttem befejeznie a versenyt. Pozitívan alakult számomra a hétvége, és ennek örülök!"

Hispania

Daniel Ricciardo (22.): "A tegnapi tempónkhoz képest egészen jól alakult a mai futam, örülhetünk, hogy csak néhány tizedmásodperccel voltunk lassabbak a Virgineknél. A verseny egy adott szakaszában előttük is álltam, de a biztonsági autót számunkra pont rossz időpontban küldték be. Ennek ellenére elégedett vagyok a teljesítményünkkel, szerintem jól vezettem, nem hiszem, hogy ennél sokkal többet tehettem volna. Az autó jól működött, és minden egyes etapban állítottunk rajta valamit, amitől még jobb lett. Örülök, mert ez jó verseny volt a csapat számára! Abból a szempontból is sikerült előrelépnünk, hogy az elmúlt néhány futammal ellentétben ezúttal nem keveredtünk bele semmibe az első körökben, sikerült tiszta versenyt futnunk."

Vitantonio Liuzzi (23.): "Nagyon nehéz verseny volt, megfizettük annak az árát, hogy pénteken és szombaton alig néhány kört teljesítettünk. Úgy kellett nekivágnunk a futamnak, hogy a beállításokat részben hasraütésszerűen találtuk ki. A futamon a hátsó gumik nagyon durván elhasználódtak, különösen a bal hátsó, egyik szett abronccsal sem sikerült túl sok kört megtennem. Az elején még nem volt olyan rossz a helyzet, tudtam harcolni az előttem haladókkal, de néhány kör után már ki is kellett állnom a bokszba. Kemény harc volt, a legjobb pillanat az volt, amikor végre áthaladtam a célvonalon."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!