A tereprali-versenyzőként ismertté vált Szalay Balázs, akit október elején neveztek ki egy újonnan létrehozott posztra, üzletfejlesztési igazgatónak a Hungaroring Sport Zrt.-nél, a napokban silverstone-i tanulmányúton járt, ahol állítása szerint megtalálta a mogyoródi pálya hasznosításához is alkalmazható üzleti modellt.
Noha a Hungaroringen jelenleg is működik autós és motoros versenyzőiskola, valamint vezetéstechnikai tanpálya, Szalay részint ezeknek az üzletágaknak az erősítésében látja a megoldást.
"Ha szükséges, két pályára tudják bontani a ringet, de található kint vezetéstechnikai centrum, autós és motoros akadémia, illetve egy minden igényt kielégítő ralipálya is" - idézi Szalayt a Hungaroring hétfőn kiadott közleménye. "Hiába jön a tél, a sok létesítményből mindig tudnak hasznosítani valamit, így nem csoda, ha immár csak a felét adja az F1-es verseny bevétele a pálya éves bevételének."
"Napi negyvenezer font (kb. 14 millió forint - a szerk.) jön be a pályák kiadásából, hisz jelenleg is négy üzemel, míg mi otthon, ha kiadjuk azt az egyet, akkor ennek csak az ötödét tudjuk elkönyvelni. Persze az akadémiák gépjárműparkja is fantasztikus, összesen ötmillió font értékben kínálnak a partnereiknek autókat a bérléshez. Az az álmom, hogy egyszer mi is képesek legyünk ezt megközelíteni a Hungaroringen."
Szalay már kinevezésekor is a mogyoródi létesítmény bevételeinek növelését tűzte ki célul, s Angliában most leült tárgyalni David Thompsonnal, a Silverstone Holding igazgatójával, valamint Chris Lacey vezető tanácsadóval, hogy "testvérpályává" avassák a két helyszínt. Ezt egyelőre csupán szóban döntötték el.
"A testvérváros szó után létrehoztuk a testvérpálya fogalmát, és amikor felálltunk a tárgyalások végén, megállapodtunk abban, hogy a szóbeli megegyezés szerint a következő hetekben kidolgozzuk az együttműködés alapjait. Ha mindenben megállapodunk, aláírjuk azt, és testvérpályaként dolgozunk tovább" - magyarázta Szalay.
"Nemcsak összehangoljuk a tevékenységeinket, hanem arra is ígéretet kaptam, hogy az általunk elképzelt autós és motoros akadémia felépítésében is részt vállalnak majd a brit pályát irányító szakemberek."
Szalayt egyébként lenyűgözték a Brit Királyi Autóversenyzői Klub (BRDC) tulajdonában lévő Silverstone legutóbbi fejlesztései, elsősorban az új bokszépület, amely a The Wing fantázianevet kapta.
"Egyszerűen fantasztikus volt minden, amit láttam. Bepillantást nyerhettem a színfalak mögé, és lenyűgözött a 16 millió fontért felújított főépület, melynek negyedik emelete további egymillió fontos beruházásból rövidesen elkészül" - mondta.
Szalay Balázs Silverstone-ban és Kölnben gyűjtött ötleteket
Szalay emellett a Hungaroring elnök-vezérigazgatójával, Gyulay Zsolttal elutazott a kölni Motorshow-ra is, ahol potenciális partnereket kerestek a Magyar Nagydíj otthonának modernizációjához.
"Megkülönböztetett figyelemben részesültünk a kiállítók részéről, és a szakmai tapasztalatokon túl minden olyan cégtől begyűjtöttük az ajánlataikat, akik valamit is számítanak a versenypályák és az autósport szempontjából" - magyarázta Gyulay. "2012-ben is szükséges lesz a Hungaroring fejlesztése annak érdekében, hogy lépést tudjunk tartani az európai versenyhelyszínek technikai adottságaival. Megnézzük, milyen lehetőségeink vannak, és a Hungaroring elkövetkezendő éves költségvetései döntik majd el, mindezt hol és mivel fogjuk elkezdeni."
Bár Gyulay is elismeri, hogy a Hungaroringen a régóta esedékes újraaszfaltozás elvégzése a legsürgetőbb feladat, szerinte szükség lenne a biztonságtechnikai berendezések fejlesztésére is. A gumifalakat például a világszerte széles körben alkalmazott TecPro bálák válthatnák fel.
"Monte-Carlóban a legújabb fejlesztésű habbálákat alkalmazzák, ami biztonságtechnikai szempontból a legelőnyösebb lenne a mogyoródi versenypályán" - mondta. "Láthattuk, hogy amikor a mexikói Sergio Pérez belevágódott a monacói időmérőn ebbe a bálába, szinte sértetlenül megúszta a balesetet. Kétségtelen tény, hogy nagyon drága lenne, ugyanakkor viszont bizonyította a hatékonyságát."