A Brazil Nagydíjon sokan gyanúsnak találták, hogy Sebastian Vettelnek meghibásodott a sebességváltója, ezért kénytelen volt átadni az első helyet csapattársának, az így idei első, lélektanilag fontos győzelmét arató Mark Webbernek, mégis simán eljutott a kockás zászlóig. Már a futam közben futótűzként terjedt el az összeesküvés-elmélet, miszerint a Red Bull szándékosan lassította le Vettelt, amit az a tény is tovább táplált, hogy régen egyértelművé tették: a vb-címek bebiztosítása után Webber 2. helyre juttatása maradt a legfőbb céljuk.
A csapatfőnök Christian Horner azonban csak nevetett a felvetésen, rámutatva, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa múlt decemberben 2011-től feloldotta a nyílt csapatutasításokra vonatkozó, a Ferrari 2002-es ausztriai botránya óta érvényes tilalmat, ezért a Red Bullnak nem kellett volna titkolnia, ha valóban félreállítja Vettelt.
"Határozottan kijelenthetem, hogy bárki, aki hallotta a versenymérnökeink közötti beszélgetést, vagy látta, hogy a garázs hátsó sarkában milyen lázas tevékenység folyik egy sebességváltó körül, tudhatta, hogy valóban gondunk van" - szögezte le Horner. "Természetesen mindig lesznek, akik mindenféle elméletekkel állnak elő, de tényleg problémáink adódtak, és hihetetlen, hogy (Vettel) egyáltalán elért a célig."
A Red Bull mellett szól, hogy a Brazil Nagydíjon Vettelen kívül több más versenyző - köztük Lewis Hamilton, Bruno Senna és Paul di Resta - is váltóhibával küszködött. Horner hozzátette, hogy az 5. körben észlelték először a problémát, aztán rádión értesítették róla Vettelt is. A Webberrel szembeni előnye ennek ellenére csak 12. körtől kezdett csökkenni, és akkor is csupán néhány tizeddel körönként; a 30. körig még ő állt az élen.
"Mark utolérte, és Sebastian szólt a rádión, hogy az 1-es kanyarnál el fogja engedni, amit meg is tett" - magyarázta Horner. "Annak ellenére, hogy minden kanyart a szokásosnál eggyel magasabb fokozatban kellett bevennie, és igyekeznie kellett minél ritkábban váltani, továbbra is gyors maradt. Az volt a feladata, hogy tartsa az előnyét Fernando (Alonsóval) és Jenson (Buttonnal) szemben. A váltójában valószínűleg egy csepp olaj sem maradt, mert az utolsó körökben a szintjelzőn már nem látszott semmi. A monitorra voltunk tapadva, hogy kihúzza-e a végéig."
Vettel önként engedte el Webbert
Vettel nem emlékezett rá, hogy pontosan mikor kapta meg először az élő TV-közvetítésben a verseny 14. köre alatt, szokás szerint késleltetve bejátszott üzenetet. "Az első etap végén már biztosan tudtam. Valamikor az első etap közben szóltak, hogy 'váltóproblémád van'" - mondta. "Reméltem, hogy később megjavul, ezért továbbra is igyekeztem, de sajnos nem így történt, így csak az maradt a célom, hogy eljussak a kockás zászlóig. Marknak nagyszerű versenye volt, megérdemelte a győzelmet."
Vettel az utolsó etapban már látványosan óvatos lett, bár egyéni leggyorsabb körét alig 3 körrel a leintés előtt futotta. Webber azonban így is csaknem fél másodperccel jobb időt ért el, mint ő.
"A Sebastiannal vívott csata végül nem lett túl kemény, hiszen neki problémái adódtak, de ettől függetlenül is gyors voltam, és remekül éreztem magam az autóban" - állította az ausztrál. "Szép így befejezni az évet. Jó volt vezetni, és örültem, hogy a végén sorozatban futhattam a leggyorsabb köröket."
"Gyengén kezdtem a szezont, nem tudtam kihasználni mások balszerencséjét, és olyan helyzetbe sem sikerült hoznom magam, hogy saját erőből nyerni tudjak. Az lett volna a legjobb, de az autósportban úgy kell elfogadni a győzelmeket, ahogy jönnek. A mai tehát rendkívül fontos siker volt számomra, és a csapatnak is jó, hogy a csúcson fejeztük be az évet."
Győzelmével Webber megszerezte a 3. helyet az egyéni összetettben, egyetlen ponttal maga mögé utasítva Alonsót. Mivel már két évvel ezelőtt is ő nyert Interlagosban, tavaly pedig Vettel, a Red Bull zsinórban harmadik sikerét aratta a brazíliai pályán. Előzőleg ugyanilyen sorozata volt a Ferrarinak is, amely ezúttal lecsúszott a dobogóról.