A Ferrari fel volt készülve arra, hogy a melbourne-i idénynyitón nem tudja majd tartani a lépést az éllovasokkal, arra azonban ők sem számítottak, hogy Fernando Alonso csak a 12., Felipe Massa pedig a 16. rajtkockát fogja megszerezni.
Alonso a Q2 elején elért mért körével biztosította be magának a helyét, utána ugyanis a saját hibájából kicsúszott, a célegyenes végi bukótérben fejezve be az edzést. "Így történt: a féktávon kicsit rámentem a fűre, az autó ettől önállósította magát, és hirtelen a kavicságyban találtam magam. Sikerült nem lefullasztanom a motort, és reméltem, hogy a bírók vissza tudnak tolni a pályára" - mondta Alonso, aki azonban hiába integetett a beavatkozó bíróknak. "A köridőmet használt lágy gumikon értem el: egy új garnitúrával talán továbbjutottam volna a Q3-ba, de az első rajtsorokba semmiképpen nem lett volna esélyem bekerülni."
Így látta a Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry is, megjegyezve: "Igaz, hogy Fernandóval viszonylag könnyen eljuthattunk volna a Q3-ig, ha figyelembe vesszük, hogy használt lágy gumikon futotta a körét, azt viszont nem hiszem, hogy a negyedik rajtsor elé tudott volna férkőzni."
Alonso szerint a Ferrarinak nemcsak a leszorítóerőt kell növelnie, hanem a végsebességét is, miután az egyenesben elért 305 km/ó-s tempója mintegy 10 km/ó-val maradt el a leggyorsabbakétól. Azonban úgy véli, a Ferrari a látszat ellenére előrelépett az egy évvel ezelőttihez képest. "Tavaly ugyanitt 1,4 másodperc volt a lemaradásunk az időmérőn, most viszont a Q2-ben csak 1, ezért elméletben mondhatjuk, hogy ütőképesebbek vagyunk, mint egy éve" - mondta. "Tény, hogy más csapatok is előreléptek, de azt hiszem, bőven tudunk majd fejlődni. Malajziában még változatlan lesz az autónk, ezért a helyzetünk nem változik."
"Igaz, hogy tavaly azt tűztük ki célul: idén már a szezon legelejétől kezdve a győzelmekért harcolhassunk, és ezt nem sikerült elérnünk, az idény azonban hosszú lesz, úgyhogy van időnk javítani a teljesítményünkön. Nincs értelme idegeskedni, azzal nem érünk el semmit."
Massa ráadásul a reggeli szabadedzés óta súlyos balanszproblémákkal is küzdött. "Borzasztóan csalódott vagyok: ez nem az a szezonkezdet, amiben reménykedtem" - ismerte el. "A tapadás végig hiányzott, mind a közepes, mind a lágy gumikon, és a kanyarok bejáratánál túl, a kijáratuknál pedig alulkormányzottsággal küszködtem. Fogalmam sincs, miért, de az autónk rosszabbnak tűnt, mint a téli teszteken, talán a pálya volt az oka."
"Nem hiszem, hogy sikerül egyetlen kiállással teljesítenünk a távot, valahogy azonban muszáj lesz behozni a mai hátrányunkat. Egyértelműen le vagyunk maradva, talán még jobban, mint vártuk, míg néhány csapat rengeteget fejlődött tavalyhoz képest."
Alonso egyetlen reménye most az lehet, hogy négy garnitúra friss gumija maradt a versenyre, míg Massának például csak kettő. A Ferrarit irányító Stefano Domenicali azonban elismerte, hogy a csapat reálisan legfeljebb a kettős pontszerzésben reménykedhet. "Fáj, hogy egyik pilótánk sem került be az időmérő döntőjébe, még ha tudjuk is, hogy Fernandónak lett volna esélye rá, ha nem történik vele valami olyasmi, ami mindig része a játszmának" - tette hozzá.
Legutóbb a 2010-es Malajziai Nagydíjon fordult elő, hogy egyik Ferrari sem jutott el a Q3-ig.