Mintha nem történt volna semmi, szinte ugyanúgy érkezik vissza a Forma-1 a Hockenheimringre, mint ahogy két éve elhagyta: a Ferrari és a Red Bull kissé elhúzott a többi csapattól, Mark Webber és Felipe Massa tartja az iramot csapattársával, a McLaren szenved, az üldözőboly összetömörült. Pedig azért történt egy s más a két kiemelkedő csapatnál is. Kiderült, hogy Sebastian Vettel és Webber az ausztrál sérelmei ellenére hosszabb távon is képes együtt dolgozni a Red Bullnál, Massát viszont látszólag teljesen padlóra küldte, hogy két éve át kellett adnia az első helyet Fernando Alonsónak, hiszen azóta egyszer sem volt valós esélye a győzelem megszerzésére, és a szerződéshosszabbításért küzd.
A műszaki változások sora még hosszabb, jöttek a fejtörőnek számító Pirelli gumik, a törött orrú autók, a DRS, eltűntek a befújt diffúzorok - emiatt gyakorlatilag semmilyen korábbi adatra nem támaszkodhatnak a csapatok a hockenheimi felkészülés során.
Az előző évtizedekben még éves rendszerességgel látogatott a Forma-1 Hockenheimbe, a Német Nagydíj 1977 és 2006 közti állandó helyszínére (leszámítva az 1985-ös idényt). A délnyugat-németországi, húszezres lakosságú település mellett 1932-ben készült el az a versenypálya, melynek ötlete egy fiatal helyi motorsportrajongótól, Ernst Christtől származott. Nem mondhatni, hogy túlbonyolították volna a vonalvezetést, a pálya mindössze két kanyart tartalmazott, melyeket a két, erdőbe bevágott egyenes szakasz kötött össze. Mire a Forma-1 átköltözött ide a Nürburgringről, már beépítették az aszfaltcsíkba a két lassítót, plusz a népszerű stadionrészt, ahol a nézők sokáig csodálhatják az autókat. A célegyenessel együtt csupán az utóbbi rész őrzi a régi pálya emlékét (a 12-es és 17-es számjelzésű kanyar között).
Idővel ugyanis a Hockenheimring sem kerülhette el a klasszikus, sok kilométer hosszú helyszínek sorsát: 2002-ben lerövidítették, a szervezők Hermann Tilke vezetésével új arculatot szabtak neki. Kivették a fák között futó hosszú egyenes szakaszokat, hogy több lelátót építhessenek, és a rajtuk ülő nézők többet láthassanak az akcióból, valamint, hogy ne legyen monoton a pálya. Így lett a 6825 méteres hosszából 4574 méter.
"Én még akkor is versenyeztem itt, amikor átszáguldottunk az erdőn. Milyen régen is volt az!" - nosztalgiázott Jenson Button, akin kívül Michael Schumacher, Alonso, Kimi Räikkönen és Pedro de la Rosa mondhatja el magáról ezt. "Ezen a pályán keményen lehet támadni. A helyszín kedvez a versenyzésnek, és az új vonalvezetés a nézőknek is jobb." Lewis Hamilton "bánja", hogy ő nem szerepel az előbbi listán. "Biztos hihetetlen érzés lehetett csatázni azon a pályán a minimális leszorítóerővel. A versenyzők bebújtak a másik autó szélárnyékába, utána csak várták a megfelelő pillanatot a kivágásra és az előzésre" - ábrándozott.
Stadion az autóknak
Hajdanán gyakorlatilag a motorok ereje és az autók légellenállása döntötte el a küzdelem végkimenetelét Hockenheimben. Manapság kissé komplikáltabb a helyzet, mert többet számítanak a beállítások, lévén elég vegyes a felhozatal a kanyarokból. Az első kanyar például szokatlanul gyors, 210-220 km/ó-val veszik be a pilóták, és a kijáratnál lévő rázókövet is intenzíven használják. Sokszor előfordul, hogy a rajt után több autó csak az aszfaltozott bukótérben tud elfordulni itt. Szintén tempós a 9/10-es kombináció, továbbá a stadionba bevezető 12-es kanyar.
A skála másik oldalán a 2-es, 6-os és 8-as kanyar található, melyek előzési lehetőségeket kínálnak. Főleg a 6-os számú, Spitzkehre nevű hajtűkanyar alkalmas rá, mert előtte egy több száz méter hosszú padlógázos szakaszon 300 km/ó fölé gyorsulnak az autók, és a széles aszfalton akár három is elfér egymás mellett. Azonban figyelni kell, mert amint Nico Hülkenberg figyelmeztetett rá, a hajtűnél "könnyű túlcsúszni, ha valaki elrontja a féktávot." További nehézséget jelent, hogy mind itt, mind a 2-es kanyar előtti féktávon egyenetlen az aszfalt.
A többi, zömmel közepes sebességű forduló a stadionban van. "Különösen kedvelem ezt a részt, nagy kihívást jelent" - mondta Sergio Pérez, aki első F1-es nagydíjára készül Hockenheimben, csakúgy, mint Paul di Resta - a DTM-ből a pályát jól ismerő skót szintén odavan a stadionért. "Ez a kedvenc részem, itt valóban érezni lehet a közönség erejét. A célegyenesre vezető dupla jobbkanyar különleges, nehéz jól bevenni. Itt lehet nyerni időt, ha valakinek sok rutinja van" - nyilatkozta. Amint Webber megemlítette, a stadion nehézsége elsősorban abból fakad, hogy gyors egymásutánban következnek a kanyarok, és ha valaki elrontja az egyiket, utána végig magával cipeli ennek a negatív következményeit.
Az utolsó két kanyarban az alulkormányzottság problémát okozhat, az aréna többi szakaszán viszont segítséget jelent, hogy befelé dőlnek a kanyarok, ami növeli a tapadást. A stadion jellege egyébként annyira megtetszett Tilkének, hogy az idén debütáló austini pálya vonalvezetésébe is belerakott egy hasonló szakaszt.
A közepes pálya
A Hockenheimring a maga 4,574 kilométeres hosszával az ötödik legrövidebb pálya a szezonban Monte Carlo, Interlagos, Montreal és a Hungaroring mögött. A bajnokság legtöbb pályájának, még a rövideknek is van valamilyen feltűnő sajátossága (Monte Carlo és a Hungaroring dúskál a szűk fordulókban, Montrealban egymást váltogatják az egyenesek és a kemény féktávok, Interlagosban szintkülönbségek vannak), itt azonban nem nagyon lehet ilyet találni.
Mark Smith, a Caterham technikai igazgatója éppen ezért úgy véli, hogy "műszaki szempontból Hockenheim a középértékekről szól." Mint kifejtette, "a fékek kopása és a hűtési követelményük közepes, a leszorítóerő nagysága a közepes és a magas szint között van, a motor és a váltó terhelése pedig a középső tartományban fekszik."
A legkeményebb féktáv a Spitzkehre-nél van, ahol 300 fölötti tempóról lassítanak le az autók 65 km/ó környékére. Rémi Taffin, a Renault szakembere ugyanakkor nem ért egyet Smith-szel abban, hogy az erőforrásokra lazább menet vár. "Átlag fölötti a motorok terhelése a nagy sebességű tartományban, a kör első fele nagyon gyors, három alkalommal is meghaladja a 300 km/ó-t a sebesség" - mutatott rá. "Valószínűleg hűvösebb idő lesz, ami növeli a motorokra ható terhelést, mivel sűrűbb lesz a levegő, és ezáltal nagyobb lesz a nyomás a hengerekben." A motoroknak a kisebb tempójú kanyarokból is jól kell húzniuk. Egy körben 64-66 százalék a padlógázos szakaszok aránya, a váltások száma nagyjából 50.
A Német Nagydíj programja Péntek: Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk. |
A választással vélhetően nem nyúlnak mellé, mivel az a pár lendületes ív nem nyúzza szét az abroncsokat annyira, hogy szükség lenne a kemény keverékre, viszont a szuperlágy gumiknak feltehetően túl nagy lenne a terhelés. Igaz, a Sauber vezető versenymérnöke előzetesen "konzervatívnak" minősítette a Pirelli döntését, majd sietve hozzátette: "De júliusban magas is lehet a hőmérséklet, úgyhogy majd meglátjuk, ez hogyan hat a gumikra" - egészítette ki a véleményét Giampaolo Dall'Ara.
A két gyors jobbkanyar (az 1-es és a 12-es) következtében elsősorban az erősebben terhelt balelső gumival lehetnek gondok. További probléma akkor jelentkezhet, ha a leszorítóerőt túlságosan lecsökkentik a kedvező végsebesség érdekében, mert ilyenkor az autó hajlamos a csúszkálásra a kanyarokban, dörzsölve a gumikat az egyébként meglehetősen sima burkolaton. "Időnként a hátsó gumikon megfigyelhető a hólyagosodás is" - tette hozzá Alonso versenymérnöke, Andrea Stella, utalva az intenzív kigyorsításokra a lassú kanyarokból.
Teper a McLaren
A német pilóták évek óta a legnépesebb csoportot alkotják a nemzetek között, idén öt tagból - Schumacher, Vettel, Nico Rosberg, Nico Hülkenberg, Timo Glock - áll a klubjuk. Közülük a Forma-1-ben eddig csak Schumachernek sikerült nyernie hazai pályán. "Németként óhatatlanul másféle izgatottságot érzünk, amikor megérkezünk a Német Nagydíjra, tudva, hogy a lelátókon ülő nézők bennünket támogatnak" - közölte. "Ez büszkévé tesz bennünket, és mindig növeli az elhivatottságunkat." Hülkenberg elmondta, mindenkinek jut a szeretetből. "Való igaz, Michael és Sebastian vannak a rivaldafényben, de a rajongók az összes német versenyzőt támogatják" - jelentette ki.
Valószínűleg Vettelnek lesz a legnagyobb esélye a hazai sikerre. A Red Bullnál a jelek szerint beváltak a két nagydíjjal ezelőtt bevetett fejlesztések, a címvédő istálló azóta kiemelkedik z addig látványosan sűrű a mezőnyből. Talán csak az a Ferrari tudja tartani velük a lépést, amely szintén jelentős újításokat vetett be az utóbbi hetekben.
A McLaren hasonló próbálkozásai egyelőre nem vezettek eredményre. Már Silverstone-ba is egy rakat frissítést vittek az MP4-27-hez, de vagy nem voltak elég ügyesek a mérnökök, vagy csak a rossz időjárás miatt nem tudták rendesen kipróbálni a fejlesztéseket, mindenesetre beleszürkültek a középmezőnybe. A hírek szerint Hockenheimben változtatnak az autó karosszériáján hátul, illetve módosítanak az állítható fékhűtő-csatornákon, melyeket trükkös módon a gumik melegítésére is használnak.
Hamilton hátránya 37, Buttoné pedig már 79 pontra hízott a tabellát vezető Alonso mögött, ezért a nyári szünet előtti, egy hetes különbséggel megrendezett két futam vízválasztó lehet a csapat számára a bajnoki küzdelemben. "Nagyon elszántak vagyunk, hogy agresszív fejlesztési stratégiánkat megtartsuk a nyár folyamán. Eltökéltük, hogy a szünet előtt csökkentjük a lemaradásunkat a bajnoki éllovasok mögött " - közölte Martin Whitmarsh csapatfőnök.
Az üldözőboly vélhetően roppant sűrű lesz, mivel a rövid hockenheimi pálya összeránthatja a mezőnyt - az időmérőn különösen sokat számíthat a hibamentesség, és az, hogy ki mikor hajt pályára, a futamon pedig a megfelelő taktika alkalmazása.
A Mercedesnél a szokásosnál is keményebben törekszenek a jó szereplésre, lévén sok kollégát vendégül látnak a közeli stuttgarti gyárból. Rosberg szerint van alapja az optimizmusuknak. "Úgy gondolom, ez a pálya jobban fekszik az autónknak, mint Silverstone. Hockenheim hosszú egyenesei és rövid kanyarjai jók lehetnek az Ezüst Nyílnak" - mondta. A Mercedes szintén tervez fejlesztéseket, bár nem részletezték konkrétan, hogy ezek az autó mely részét érintik.
A lotusos Kimi Räikkönen elsősorban a hőségben bízik. "A mi autónkhoz remekül illik a meleg időjárás, a hosszú etapokon nem bánik durván a gumikkal" - ismertette a lassan közismertté váló tényt. Csapattársa, Romain Grosjean abban a tudatban utazik Németországba, hogy szombaton kicserélik a váltóját, és mivel a leselejtezett egység még nem teljesített öt versenyt, automatikusan öt rajthelyes büntetést fog kapni. Azért ha meg tudja ismételni a silverstone-i teljesítményét, amikor az első körös ütközés után végül visszakapaszkodott az élmezőnybe, közvetlenül Räikkönen mögé, még így is számolni lehet vele - csakúgy, mint az oroszlánkörmeit huzamosabb ideje villogtató Sauber és Williams párosával, már amennyiben a fiatal pilóták levetkőzik a balhés vezetésüket.
A hétvégén két versenyző tiszteletére is kisebb jubileumi ünnepséget szerveznek majd: a Forma-1-ben a 2007-es Ausztrál GP-n bemutatkozó Hamilton és Heikki Kovalainen a századik versenyére készül. "Hihetetlen, még úgy emlékszem az elsőre, mintha tegnap lett volna" - nyilatkozta ennek kapcsán Hamilton. Kovalainen már az ünneplésre is gondol. "Ez egy szép mérföldkő, örülök, hogy sok jó emberrel együtt ünnepelhetem meg."