A csütörtök estig elhúzódó tárgyalás másnapján a Nemzetközi Bíróság kihirdette az ítéletet a Mercedes májusi, szabálytalannak vélt barcelonai gumitesztjével kapcsolatban. A Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA) függetlenül működő Nemzetközi Bíróság a felek meghallgatása után bűnösnek találta a Mercedest, de a körülményeket figyelembe véve nem sújtotta őket komolyabb büntetéssel. A németeket eltiltották a július közepén megrendezendő fiatal versenyzők tesztjéről, valamint – a Pirellihez hasonlóan – megrovást kaptak.
A Bíróság szerint „elképzelhetetlen, hogy a Mercedes nem szerzett lényegi előnyt a háromnapos teszt során”, és a Pirellit is bűnösnek találták, mivel a gyártó „tudatosan és szándékosan” juttatta a német istállót potenciális előnyhöz a riválisokkal szemben. A Mercedes és a Pirelli ezzel megszegte a Nemzetközi Sportkódex 1-es és 151-es pontját, hiszen „a Pirelli szándékosan olyan bizalmas adatokat jutatott el a Mercedeshez, amelyeket maga a Pirelli is kiemelt fontosságúnak tartott, még akkor is, ha a Mercedes számára ezek az adatok kevés értékkel bírtak, mert nem voltak tisztában azzal, hogy milyen gumikról kellett jelenteniük.”
A bírók ugyanakkor figyelembe vették, hogy a Mercedesnek nem állt szándékában sportszerűtlen előnyhöz jutni, és végig jóhiszeműen jártak el az ügy során. Az FIA véleményét is kikérte a teszttel kapcsolatban, bár a szövetség válaszát „rosszul értelmezték.” Az FIA az ítélet után közleményt adott ki, amelyben reményét fejezte ki, hogy a jövőben könnyebben tisztázzák majd a tesztelésre vonatkozó szabályokat. „Az FIA szeretné, ha az ügy és az ítélet tanulságokkal szolgálna. Az FIA ezért garantálja, hogy a Forma-1-es csapatokkal együttműködésben szigorúbban fogja ellenőrizni a teszteket.”
A Bíróság hozzátette, hogy az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting megfelelően járt el, amikor arról tájékoztatta a Mercedest, hogy elméletben használhatják a 2013-as autójukat – amennyiben ezt a lehetőséget a többi istállónak is felajánlják. Az ítélet szerint Whiting is „jóhiszeműen járt el, azzal a szándékkal, hogy segítséget nyújtson az érintett feleknek, és betartsa a sportszerűség szabályait.” A Mercedes csütörtökön azzal érvelt, hogy ha őket bűnösnek találják, akkor a Ferrari 2011-es autóval lebonyolított tesztje is ütközik az előírásokkal, de az ítélethozók szerint a rendelkezésükre álló információk alapján nem bizonyítható be, hogy az olaszok 2012-ben vagy 2013-ban szabálytalanul tesztelték a Pirelli abroncsait.
A fiatal pilóták tesztjéről való eltiltás lehetőségét egyébként maga a Mercedes is felvette a csütörtöki tárgyaláson. Az istálló ügyvédje, Paul Harris akkor úgy nyilatkozott, hogy ez lenne a legszigorúbb büntetés, amit kiszabhatnak rájuk, hiszen a háromnapos teszt kihagyásával elveszítenék azt az előnyüket, amelyhez – az FIA szerint – Barcelonában hozzájuthattak. A szankció talán a Mercedes fiatal versenyzői, Sam Bird és Daniel Juncadella számára lehet a legfájóbb, hiszen a tapasztalatlan tesztpilóták egyébként is ritkán juthatnak vezetési lehetőséghez.
A Nemzetközi Bíróság „kizárta az ügy további következményeinek lehetőségét”, bár az érintett felek természetesen megfellebbezhetik az ítéletet, erre hét napon belül van lehetőségük. A tárgyalás költségén egyébként osztozik majd az FIA, a Mercedes és a Pirelli.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!