Csoda lett volna, ha a Brit Nagydíj hétvégéjét megússzuk eső nélkül, és nem is úsztuk: a péntek délelőtti szabadedzésen a hírhedt angliai időjárás jóvoltából annyira vizes volt a pálya, hogy a versenyzők csak az utolsó negyedórában szánták rá magukat néhány mért kör teljesítésére, sőt a többségük még akkor sem. A délutánra is ez adta meg az alaphangot, mert így a csapatoknak az elvileg rendelkezésükre álló másfél órába kellett besűríteniük azt a programot, amit egyébként három órásra terveztek.
Ez különösen rosszkor jött a Silverstone-ba új fejlesztésekkel érkező alakulatoknak, mint a McLaren, és Jenson Button elismerte, hogy az előzetes célkitűzésük - bejutni a Q3-ba, aztán a legjobb tíz között végezni - irreálisnak tűnik. "Másfél másodperccel lemaradtam a leggyorsabbtól, úgyhogy van okunk csalódottnak lenni" - mutatott rá. "De legalább az egyenesben nem küszködünk olyan problémákkal, mint Kanadában." Pedig a McLaren a spanyolországi Idiadában még egy egyenesfutási tesztet is lebonyolított a Brit Nagydíj előtt, ezért biztosak voltak benne, hogy az új alkatrészeik működni fognak.
Hozzájuk hasonlóan a Lotus is átfogó fejlesztésekkel - karcsúbb karosszéria-borítással, új első szárnnyal és futómű-profillal - érkezett Silverstone-ba, de az ő napjuk összehasonlíthatatlanul biztatóbban alakult. Kimi Räikkönen autójára felszerelték a csapat által nemes egyszerűséggel csak "A berendezés" néven emlegetett passzív dupla DRS-t, amelyről egyelőre nem döntötték el, hogy a hétvégén élesben is bevetik-e. "Nem használnánk, ha nem hinnénk benne, hogy előnnyel jár, de 10 km/ó-val nem leszünk gyorsabbak tőle az egyenesben" - ismerte el a finn.
Az időszűke miatt az istállók többségéhez hasonlóan a Lotus is jelentősen eltérő programot bízott a két versenyzőjére, így az 1,8 másodperces hátránnyal csak a 13. helyen végző Räikkönen helyett Romain Grosjean keltett feltűnést az eredményeivel. Habár a hűvös, 20 fok körüli pályán ő is csupán 9. lett, a hosszú etapos tempója meggyőző volt: 10 kör alatt 1:38.219-es átlagot ért el, aminek senki nem tudott a nyomába érni. Ezzel egyértelműen rávert Fernando Alonsóra is, aki egy hasonló terjedelmű, 11 körös etap során mindössze egyszer futott gyorsabb kört Grosjeannál.
Épp ezért egyelőre megalapozottnak tűnnek a Lotus reményei, hogy a Monacóhoz és Montrealhoz képest hagyományos vonalvezetésű, lendületes Silverstone-ban, ahol a nagy oldalterhelésnek kitett gumikat ismét kímélni kell, magukhoz térnek. Ez kulcsfontosságú, ha a Sebastian Vettelhez képest máris 44 pontos lemaradásban lévő Räikkönen legalább halványan életben akarja tartani a világbajnoki esélyeit. "Kimi nem használta a lágyabb keverékű gumikat, Romain pedig az edzés elején kapta meg őket, ezért biztosra vesszük, hogy erősebbek vagyunk, mint az előző futamon" - mondta a Lotus vezető versenymérnöke, Alan Permane. A csapatnak segíthet, hogy vasárnapra melegebb, napsütéses időt várnak, és a két DRS-zóna jóvoltából a gyengébb rajtpozíció sem feltétlenül jelent majd behozhatatlan hátrányt.
A Ferrari tempója egyelőre kérdőjeles, és a csapat számára rendelkezésre álló időt tovább csökkentette, hogy a kísérleti Pirellikkel vezető Felipe Massa egy tócsán gázt adva már korán megpördült, összetörve az autóját. Alonsónak persze főként Vettellel szemben kellene csökkentenie a ponthátrányát, a Red Bull azonban egyelőre gyorsabbnak mutatkozott a Ferrarinál. Mark Webber 1:39.304-es átlaggal teljesítette a 11 körös etapját, míg a spanyol kb. másfél tizeddel lassabban, és 6 körben az ausztrál érte el a jobb időeredményt. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Red Bull egykörös tempója egyértelműen meggyőzőbb, Alonsónak hátrébbról rajtolva nehéz lesz támadnia Vettelt. A Ferrarinál éppen ezért a vasárnapra megváltozó időjárási körülményekben bíznak.
A Mercedesen látszik, hogy még mindig nem elég magabiztos a versenytempójával kapcsolatban: az élmezőnyből Nico Rosberg vállalta be a leghosszabb, 14 körös etapot, sőt Lewis Hamilton is teljesített egy 13 köröset. Bár a Red Bullnál és a Ferrarinál mindketten lassabbak voltak, ennek az okát egyszerűen a magasabb üzemanyagszintben is kereshetnénk. A Mercedesnél ugyanakkor nem tagadják, hogy Barcelona óta a sodrós kanyarokkal teletűzdelt Silverstone lesz az első pálya, ahol kiderül: sikerült-e orvosolniuk a hátsó gumikkal kapcsolatos nyavalyáikat.
A látszólag jó időeredmények dacára nem tűntek optimistának. Rosberg ugyan 3 tizedes előnnyel megkaparintotta az 1. helyet a délutáni edzésen, de úgy érezte, a Mercedes a gyors kanyarokban visszalépett. "Ha laposabbra állítjuk az első szárnyat, az kicsit segít, más szempontból viszont ront a helyzeten, mert a kanyarok közepén alulkormányzottá teszi az autót" - panaszkodott. "Elsősorban a gyors kanyarok bejáratánál kellene javulnunk. Lehet, hogy a diffúzor nem működik rendesen."
Hamilton az edzés után borús tekintettel sétált végig a paddockon a Mercedes csapatmenedzserével, Ron Meadows-zal, és elismerte, hogy a hazai pályáján pocsék volt a balansz. "Nem emlékszem, hogy legutóbb mikor voltam ennyire elveszve a beállításokkal" - mondta. Amint azt Rosberg 1:32.248-as köre bizonyítja, a Mercedes megint jó eséllyel pályázik a pole pozícióra, de ismét fennáll a veszélye, hogy vasárnap a hátsó gumik túlmelegedése miatt hamar lelassulnak, márpedig akkor ezen a széles pályán simán megelőzhetik őket.
A Pirelli egyébként újra a csapatok rendelkezésére bocsátotta ugyanazt a kísérleti kemény keverékű gumit, amit már a barcelonai pénteken is kipróbálhattak, az eső azonban megakadályozta, hogy alapos tesztnek vessék alá.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!