A Motorsport Világtanács pénteki ülésén jelentős szabályváltoztatásokat fogadtak el a Forma-1-re. A változások nagy része sejthető volt a korábbi híradások alapján, de a ratifikálással eldőlt, hogy 2014-től többek között bővülnek a csapatok tesztelési lehetőségei, a hajtásláncoknak viszont több versenyt kell kibírnia, mint jelenleg.
A szezon alatt teszttilalom 2009-ben lépett érvénybe, a csapatok azóta csupán egyenesfutási teszteken, promóciós rendezvényeken, valamint a fiatal tehetségek háromnapos gyakorlásán küldhették a pályára aktuális autóikat. Utóbbi kettőt a jövő évtől felváltja négy darab kétnapos tréning, melyekre európai versenyek helyszínén, a futam utáni kedden és szerdán kerülhet sor. Cserébe viszont tovább csökkentik a csapatok számára engedélyezett szélcsatornás, illetve CFD-s tesztelés időtartamát. Az előbbi változtatás növeli, az utóbbi csökkenti a költségeket. Az első 2014-es tesztre már januárban sor kerülhet a motorok miatt, vélhetően valamelyik közel-keleti pályán.
Jó hír a csapatoknak és a nézőknek egyaránt, hogy a következő szezontól mindegyik autóhoz jár plusz egy garnitúra a nagydíjak első szabadedzésén. Ezt csak a tréning első félórájában szabad használni, ami azért üdvözítő, mert így az istállók ebben az intervallumban is pályára küldhetik majd a versenyzőiket, ahelyett, hogy gumispórolás címén a garázsban tartanák őket. Jelenleg pont emiatt általában eseménytelen a délelőtti edzések első harmada.
Az eddigieknél strapabíróbbnak kell lennie a motoroknak és a váltóknak: az új erőforrásokból egy autóba nyolc helyett csak öt darabot lehet szabadon beszerelni egy idényben (ez természetesen csak a nagydíjakra vonatkozik), minden egyes további egység automatikusan azt vonja maga után, hogy a versenyzőnek a bokszutcából kell rajtolnia az adott futamon. Korábban ezért "mindössze" tíz rajthelyes büntetés járt. Amennyiben csupán a motor valamelyik részeleméből, például a turbófeltöltőből, vagy a hibrid rendszer egyik tartozékából kell beszerelni egy hatodikat, akkor a versenyző megússza egy tíz rajthelyes büntetéssel. A váltóknak ezután öt helyett hat futamot kell egymás után kibírniuk.
Az új motorszabványhoz kapcsolódik, hogy a gyártók a 2014 és 2020 közti időszakra legfeljebb egyfajta specifikációjú egységet használhatnak, és továbbra is kizárólag akkor módosíthatnak az eredeti verzión, ha az nem a teljesítmény növelését, hanem a megbízhatóságot vagy a költségcsökkentést szolgálja. Ezzel megakadályozták a Red Bull és a Renault tervét is - a felek az Infiniti révén szerették volna külön fejleszteni a bajnoki címvédő istálló erőforrását. A Mercedes kérésére rögzítették, hogy egy gyártó maximum négy istállónak szállíthat motort. Az autók ezentúl legfeljebb 100 kilogramm benzint használhatnak egy futamon, ami harmadával csökkentheti a fogyasztást.
Technikai jellegű változtatás, hogy a kerékcseréknél dolgozó szerelőknek kötelező lesz a fejvédő viselése, és a bokszutcai sebességhatárt 100-ról 80 km/ó-ra csökkentik - azonban három keskeny pályán - Melbourne-ben, Monacóban és Szingapúrban - egész hétvégére megmarad a 60 km/ó-s korlátozás. A többi helyszínen az edzéseken is 80 km/ó-ra emelik a sebességhatárt.
A műszaki módosítások közül fontos, hogy betiltják a lépcsős orrot az autókon, mivel a váz tetejének engedélyezett magasságát csökkentik, és a vártnál nehezebb turbók miatt 5 kg-mal növeli az autók előírt - pilótával együtt mért - minimális tömegét, s e szerint módosítanak a súlyelosztáson is. Jelenleg legalább 342 kg-nak kell terhelnie a hátsó, és 291 kg-nak az első tengelyt. A falra merőleges ütközések jelentette veszély mérséklése érdekében minden autóra vázára fel kell szerelni a Red Bull által kifejlesztett biztonsági megoldást, és a statikus terhelési teszteken csökkenteni fogják a karosszéria megengedett elhajlását azon a részen, amely a pilóták fejét védi oldalról.
Az egyik legnagyobb újdonság azonban az, hogy érkezik a büntetőpont-rendszer a Forma-1-be. Egy kihágásért, annak súlyától függően 1, 2 vagy 3 büntetőponttal sújthatják a sportfelügyelők a pilótákat, és akinek összegyűlik 12, azt automatikusan eltiltják egy futamról. Egy időmérős feltartásért például 1, míg egy nagy baleset okozásáért 3 pont járhatna, de ettől függetlenül a sportfelügyelőknek lehetőségük lesz további büntetéseket is kiszabni. Fontos eleme a rendszernek, hogy büntetőpontok 12 hónapon át megmaradnak az adott versenyző neve mellett, tehát különböző szezonokban elkövetett vétségekből is összejöhet egy eltiltás.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!