Az egyébként is izgalmas Brit Nagydíjon a cafatokra szakadó gumik szolgáltatták a fő szenzációt: miután pénteken Paul di Resta, szombat délelőtt pedig Sergio Pérez kapott defektet, a verseny alatt négy másik versenyző járt hasonlóan pórul. Elsőként az élen álló Lewis Hamilton kereke robbant fel, majd Felipe Massa, Jean-Eric Vergne, és végül újra Pérez esett a magukat megadó gumik áldozatául.
A probléma valamennyi esetben a balhátsó slickeket érintette, ami azt sugallja, hogy a pálya adottságainak is lehetett valamilyen szerepük a jelenségben. A csapatok eleinte arra gyanakodtak, hogy a 4-es és 5-ös kanyar kerékvetői vághatták ki a gumikat, a Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey azonban a verseny után azt mondta, nem találja kielégítőnek ezt a magyarázatot.
"Lehetségesnek tartom, hogy a rázókövek vágták ki őket, de az is lehet, hogy a gumiban egy állóhullám keletkezik. Persze nekem nem ez a szakterületem, úgyhogy nem tudhatom biztosan" - magyarázta. "Mindenesetre úgy tűnik, a kerékvetők és a gyors kanyarok kombinációja okozta a problémát."
Az Origo F1hírek kérdésére Newey hozzátette, hogy a Red Bull mérnökei már Di Resta pénteki defektje után elmentek szemügyre venni a gyanús rázókövet, de nem találtak semmilyen konkrét problémát. A Pirelli tanácsára a Red Bullnál a szokásosnál nagyobb keréknyomást alkalmaztak a versenyen, ám Newey szerint így is "csak mázli", hogy az ő autóikon nem robbantak fel a Pirellik. A Vettel autójáról az első etap után leszedett gumikon találtak néhány vágást.
"A gumik most már az egész paddock számára aggasztóak, biztonsági kockázatot rejtenek magukban. Az sem lenne éppen szerencsés, ha a világbajnokságot defektek sorozata döntené el" - mutatott rá Newey. "A gumik két szempontból is veszélyesek: először arra nézve, aki elszenvedi a defektet, aztán arra, aki mögötte halad, mert a sisakját eltalálhatja a levegőbe repülő, kábé 3 kg-os futófelület."
Ez valós veszély, amit jól mutatott az is, hogy Alonso éppen csak ki tudta kerülni a Pérez McLarenjéről leszakadó gumit. Mivel már korábbi versenyhétvégéken is történtek defektek, a Pirelli változtatni akart a hátsó slickek szerkezetén - a futófelület alatti acélpalástot kevlárra cserélték volna -, de egyes csapatok, különösen a Lotus és a Ferrari, ellenezték ezt, mert attól tartottak, hogy a változás a Red Bullnak és a Mercedesnek kedvezne. Az FIA is kijelentette, hogy a szezon közben kizárólag biztonsági alapon lehet változtatni a gumikon, Newey azonban most azt mondta, "nagyon csalódott lenne", ha a Silverstone-ban történtek után nem lépnének közbe.
Pérez éppen Alonso előtt kapott defektet
"Már egy ideje elég egyértelmű, hogy voltak aggasztó defektek az idény során" - vélte. "A Pirelli előállt egy megoldással, egy új szerkezettel, amit már Montrealra felajánlott, de két-három csapat megvétózta a változtatást, mert aggódtak, hogy az másoknak kedvezne. A mai azonban bizonyította, hogy a versenyzők testi épsége forog kockán."
"Hogy a Nürburgringen is megismétlődik-e a jelenség, azt meglátjuk, de végeredményben úgy tűnik, a Pirellinek van egy kész megoldása, azt tehát mihamarabb alkalmazni kellene."
A Pirelli sportprogramját irányító Paul Hembery a Brit Nagydíj után adott ugyan egy rövid tájékoztatást a helyzetről, konkrétumokat azonban nem volt hajlandó elárulni. Célzott rá, hogy a silverstone-i defektek alapvetően különböztek a futófelület korábbi, gyakori leválásától, ugyanakkor kizárta, hogy az új ragasztási eljárás állt a háttérben. "Amivel ma találkoztunk, az egy új jelenség volt" - mondta. "Elkezdtük az elemzést, de haza kell mennünk, hogy megértsük a történteket. Amint a tények rendelkezésünkre állnak, rá fogunk jönni, hogy mi van a problémák hátterében. Komolyan vesszük a kérdést, és azonnal tudatjuk, ha megvan a válasz."
A defektek miatt az FIA elnöke, Jean Todt szerdára a sportszakmai munkacsoport elé idézte a Pirellit, és a cégre most nagy nyomás nehezedik, hogy előálljon egy gyors megoldással. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner közben az Origo F1hírek-nek úgy nyilatkozott: mivel az új gumikat az első bevetés előtt alaposan tesztelni kellene, megpróbálják kiharcolni, hogy a Német Nagydíj utáni, eredetileg a fiatalok számára rendezett silverstone-i teszten inkább a versenyzők vezethessenek. "Igen, fel fogjuk tenni ezt a kérdést" - erősítette meg.
Ez nem mellesleg hátrányos helyzetbe hozná a Brit Nagydíjon győzelmet arató Mercedest, amelyet eltiltottak a gyakorlástól a Pirellivel korábban lebonyolított titkos gumiteszt miatt.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!