Szerdán megkezdődött a Forma-1 egyetlen szezonközi tesztje, melyet eredetileg a fiatal tehetségek szokásos gyakorlásának írtak ki, de a gumiproblémák miatt végül úgy alakult, hogy az állandó versenyzők is vezethetnek rajta, azzal a kitétellel, ha ők kizárólag a gumikkal foglalkoznak, és a Pirelli által előírt programot követik.
A háromnapos silverstone-i teszt első napján tizenkét pilóta ült autóba, közülük Paul di Resta és Max Chilton volt az, aki a bajnokságnak is a résztvevője. Az ő feladatuk arra korlátozódott, hogy visszajelzéseket küldjenek csapatuk, illetve a Pirelli számára a következő versenytől használt újfajta gumikról, melyek szerkezete a 2012-es, keveréke viszont a 2013-as típusokra épül.
A többi pilótával ellenben tetszőleges programot teljesíthettek a csapatok, és ezt ki is használták: sok autóra szereltek fel különböző mérőeszközöket és kísérleti alkatrészeket. Az időjárás szokatlanul meleg volt, a levegő 30, az aszfalt 45 fok fölé is felmelegedett.
A legjobb köridőt a McLaren dán tehetsége, Kevin Magnussen érte el 20 perccel a tesztnap vége előtt, két másodperccel lassabb kört futva, mint amivel Jenson Button kvalifikálta magát a Brit Nagydíjra. Csütörtökön az egyik tesztpilóta, Oliver Turvey vezetheti az MP4-28-at. A kereken 100 kört megtevő Magnussen korábban már tesztelt a McLarennel, és úgy érzi, fejlődött. "Igen, mivel olyankor dolgozok a csapattal, amikor nincs teszt" - mondta a Sky Sportsnak. "Egyre többet tanulok a Forma-1 műszaki oldaláról, és ez nagyon fontos." Magnussen a WSR (World Series by Renault) legfelső, 3,5 literes kategóriájában a bajnokság második helyén áll.
Di Resta a 2. helyre hozta be a Force Indiát egy lágy gumis etapon, és 212 ezredmásodpercet vert a korábban vezető, a nap felénél a tabellán élen álló James Caladóra. A 24 éves Calado a 4. helyen zárt, és úgy hírlik, hogy az egyenesfutási tesztek után a Force India a közeljövőben már szabadedzéseken is lehetőséget adna neki. "Mekkora lehetőség ez, mindig erre vágytam! A fellegekben érzem magam" - nyilatkozta a GP2-es bajnokság ötödik helyén álló brit pilóta. "Jó, hogy lehetőséget kaptam, és bebizonyíthattam, hogy megvan a gyorsaságom. Hogy mi történik ezután, azt senki sem tudja." Calado valószínűleg vezethet még a teszt valamelyik napján.
A Force India párosa között a Red Bullt vezető Antonio Félix da Costa végzett. A csapat nem úgy tervezte, hogy egész nap a portugál vezetheti az RB9-et, azonban megkavarták az eredeti beosztást - Daniel Ricciardo csak holnap ül volán mögé, Mark Webber helyett -, így a WSR legfelső kategóriájában induló versenyző a harmadik teljes tesztnapján van túl az istállóval. Idejét a kemény gumikon futotta, Sebastian Vettel legjobb idei silverstone-i körénél 3,5 másodperccel volt lassabb.
Az 5. Daniel Juncadella lett, s mivel valamilyen gond miatt nem tudta teljesíteni a kitűzött programját, holnap is vezetheti a Williamst. A csapat egyébként elégedett a DTM-ben versenyző 22 éves spanyollal. "Dani lenyűgözött minket, nagyszerű volt dolgozni vele" - írták Twitteren." Miután holnap végez a maradék feladatával, Pastor Maldonadónak adja majd át a helyet.
Johnny Cecotto, aki Magnussenhez hasonlóan egy korábbi F1-es versenyző fia, hatodik lett a Toro Rossóval. GP2-es riválisát, a Saubert vezető holland Robin Frijns-t előzte meg, ők ketten voltak az utolsók, akik egy másodpercen belül maradtak Magnussenhez képest. Frijns elmondta, hogy mivel először vezet egy ilyen gyors kanyarokból álló pályán, kicsit szoknia kellett őket, és a közepes gumikeverékre sem érzett rá tökéletesen.
A Lotus és a Ferrari nem egy kifejezetten fiatal pilótának adott lehetőséget ma: a négyszeres Forma-1-es bajnok, Alain Prost fiának, Nicolasnak, illetve Davide Rigon karrierjében is ez volt a második tesztnap a csapatával. Prostot a tesztpilóta, Davide Valsecchi váltja csütörtökön, pénteken azonban újabb kilométereket gyűjthet, csakúgy, mint Rigon a holnapi napon. Kimi Räikkönent a tervekkel ellentétben mégsem veti be a Lotus, ugyanis vele csak a gumikat vizsgálhatnák, és akkor nem tudnának értékelni más fejlesztéseket.
A 10. pozícióban a Caterham 21 éves amerikai tehetsége, Alexander Rossi végzett, aki korábban mér két nagydíjon is részt vehetett egy-egy edzésen F1-es autóval. A napja a tervezettnél kicsit előbb ért véget egy hidraulikai hiba következtében, de ettől függetlenül optimistán nyilatkozott. "Az ellenőrző kör után egyből nekivágtunk az ütemtervnek, és sok tesztelemet kipróbáltunk délelőtt és délután is, ami segíteni fog a csapatnak a következő versenyekre" - mondta. "Nagyjából mindent kihoztunk az első tesztnapból, én és a csapat is." A csapat partnere, a Dell elárulta, hogy 15 gigabájtnyi adatot rögzítettek. Holnap a WSR 3,5 literes kategóriájában a 4. helyen álló Will Stevens vezethet a Caterhamnél.
A rangsor végén a Marussia párosa végzett, az ugyanakkor nem jelent sokat, hogy a GP3-at vezető Tio Ellinas megelőzte Chiltont, mert a csapat állandó pilótája csak a teszt utolsó órájában körözött - ennek oka az elromló motorelektronika volt. A korábban F1-es autót egyenesfutási teszten már vezető ciprusi tehetség, Ellinas "élete legszebb napjának" nevezte a mait, és azt mondta, kiváló visszajelzéseket kapott a csapattól. Csütörtökön végig Rodolfo González gyakorolhat a Marussia autójával.
A Mercedes büntetésből nem vehet részt a háromnapos teszten, de a Pirellitől meg fogják kapni a gumikra vonatkozó adatokat.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!