Vágólapra másolva!
Nagy esély van rá, hogy a hétvégén bajnokavatás lesz az Indiai Nagydíjon - először, és könnyen lehet, hogy egyben utoljára, mivel a 2011 óta megrendezett verseny jövője erősen kérdéses. Annak ellenére, hogy a Buddh International Circuit azon kevés Tilke-pálya egyike, amelyeket a versenyzők kifejezetten kedvelnek.

A Himalája előterében, a hegység déli vonulataitól alig kétszáz kilométerre már ízelítőt lehet kapni a hamisítatlan indiai hangulatból, beleértve a nyüzsgést, tolongást, az egymás mellett látszólag békében együtt élő modern technikát és klasszikus kultúrát, jómódot és nyomort. Itt található a több mint egymilliárdos népességű ország fővárosa, Újdelhi, s tőle nem messze az a versenypálya, melyet Hermann Tilke tervei alapján építettek 215 millió dollárért, hogy a helyiek is belekóstolhassanak a Forma-1 különleges hangulatába.

A szerény autósport-hagyományokkal rendelkező Indiában vevők voltak az újdonságra, a 2011-ben megrendezett első versenyre sokan mentek ki. A Forma-1 tagjai szintén nagy érdeklődéssel fogadták az új helyszínt, hiszen betekinthettek egy különleges kultúrájú országba, ahol annyi érdekesség van, hogy mindig lehet új élményeket szerezni. "India minden odalátogató szemét felnyitja" - közölte Sergio Pérez, a McLaren pilótája. "Imádok ide utazni, ez az ország nagyon pezseg, sok értéket találhatunk itt." Többen kiemelték a helyi konyha finomságait, köztük Romain Grosjean, aki egyébként is szívesen foglalkozik gasztronómiával. A fűszeres ételek a legtöbb versenyzőnek bejönnek, bár Nico Hülkenberg például kivétel, mert nem szereti őket. "Mindig nagyon enyhén fűszerezett fogást kell kérnem" - mondja.

Bizonytalan az Indiai Nagydíj jövője Forrás: AFP

Könnyen lehet, hogy az idei év után csak civilként mélyülhetnek el az indiai kultúrában a srácok, mivel a sportág hiába próbálta megvetni a lábát itt, egyre több jel utal arra, hogy a verseny története rövid lesz. Jövőre biztos elmarad az Indiai Nagydíj, a hivatalos indoklás szerint azért, mert a naptárban 2014-re felajánlott tavaszi időpontot nem fogadták el a szervezők, akik túl rövidnek érezték volna a két futam közötti időt. Bernie Ecclestone egyik nyilatkozatából azonban kiderült, hogy a promóternek túl drága lett volna a dollárban meghatározott jogdíj kifizetése a rúpia gyengülése miatt, ráadásul a helyiek kezdeti lelkesedése is alábbhagyott, és a Jaypee Sports kénytelen volt csökkenteni az idei jegyek árát, hogy gazdára találjanak - ennek ellenére mégsem nagy a kereslet irántuk.

A nagyobb kormányzati támogatásért lobbizó Jaypee úgy számol, hogy a szerződésük utolsó évében, 2015-ben még megrendezhetik a versenyt, de többen azt valószínűsítik, hogy Indiának át kell adnia a helyét egy másik helyszínnek a bajnokságban. Monisha Kaltenborn, a Sauber indiai származású csapatfőnöke úgy véli, hogy az egész sportág felelős a kudarcért a hatalmas piaccal rendelkező országban. "Nem sikerült megfelelően reklámoznunk magunkat. Nem győztünk meg elegendő indiai vállalatot" - mondta. "Valamit közösen rontottunk el abban, hogy nem tudtunk többet elérni." Kár, mert a modern pályák közül ritkaságszámba menően a Buddh sokak tetszését elnyerte.

Színes hullámvasút

"A modern pályákat tekintve ez a jobbak közé tartozik" - jelentette ki Kimi Räikkönen. "Nem annyira technikás, mint a koreai, amelyik egy éve szintén új volt számomra, de jó." Ennek talán legfőbb tényezője az, hogy Hermann Tilke lehetőségei a szokásosnál kedvezőbbek voltak a vonalvezetés megrajzolásakor, mivel sík helyett kissé lankás felszínt kapott alapanyagnak. A pálya változatosságát jellemzi, hogy nyolcszázalékos lejtő és tízszázalékos emelkedő között változik a terep. Az egyik leglátványosabb része egyértelműen a 3-as kanyar, ahová 14 méter magas kaptató vezet fel - a dombra felfelé haladva néhány pillanatig az égboltra meresztik a szemüket a versenyzők. Az utána következő egy kilométeres egyenes olyan, mint egy hullámvasút, több kisebb emelkedővel és lejtővel, ami a pálya további részén is megfigyelhető. A kör végére a lejtős szakaszok a jellemzőek. "A szintkülönbségek nagyon izgalmasak, tetszenek. Sok olyan rész van, ami kihívást jelent" - összegzi Mark Webber.

A 3-as kanyar mellett a két csúcspontú 10/11-es kombináció az, amely szimbólummá vált. Ebben a döntött fordulóban hat-hét másodpercet töltenek a versenyzők legalább 200 km/ó-s tempóval, ami próbára teszi mind az aerodinamikát, mind a gumikat.

Az indiai pálya kicsit rövidebb, mint a Tilke-féle rokonok többsége Forrás: FIA

A Buddh International Circuiten kidomborodik a Tilke-pályák jellege a néhány hosszabb egyenessel, hajtűkanyarokkal és gyorsabb ívekkel. A 216 km/ó-s átlagsebesség nagyjából megfelel a szezon átlagának, és a beállítási követelmények terén is megvan a sok helyszínen meglévő kettősség. "A koreaihoz hasonlóan többarcú a pálya, mivel jó végsebességet akarunk az autónak az egyenesekben, ugyanakkor vannak nehéz, lassú részek is" - utalt a Ferrari mérnöke, James Allison arra, hogy kompromisszumokat kell kötni a szárnyállással.

Lassú, 100 km/ó alatt bevett kanyarok a kör elején és a kör végén vannak, míg közöttük a közepesen gyors, illetve gyors, 160-220 km/ó között bevett sikánok dominálnak. Jenson Button elmondta, hogy az utóbbiakban különösen résen kell lenniük a versenyzőknek. "Az egymásba fonódó kanyarok azt jelentik, hogy az autó íven tartása létfontosságú, ha nem akarunk a ritmusból kiesve időt veszíteni" - nyilatkozta. Ugyanakkor itt sem kell attól félniük a versenyzőknek, hogy a megcsúszásoknak mindig súlyos következményük lesz, mert a sok helyen színesre festett, tágas bukóterek lehetőséget nyújtanak a menekülésre.

Látványosan hullámzik a pálya Forrás: Sauber

Érdekesség, hogy az 5,125 kilométer hosszú indiai aszfaltcsík 300-400 méterrel rövidebb, mint az elmúlt évtizedben bemutatkozó pályák (kivéve a szingapúrit), és az óramutató járásával megegyező irányban halad a kör. Utóbbi nem gyakori mostanság az új helyszínek esetében, a 2004-ben debütáló bahreini és kínai pálya óta csak Valencia esetében volt példa erre.

Puhít a Pirelli

Nem mondhatni, hogy az előző két Indiai Nagydíj bármelyike is klasszikussá vált volna: Sebastian Vettel mindkettőt kényelmes, közel tíz másodperces előnnyel nyerte, és csak a dobogós, illetve pontszerző helyekért alakult ki néhány csata pár előzéssel. Tavaly csak az nem teljesítette egy bokszkiállással a futamot, akinek megsérült az autója, vagy büntetést kapott, ezért a Pirelli a taktikák felpezsdítése érdekében a lágy/kemény helyett idén a lágy/közepes keménységű kombinációt választotta ki, ami azért is agresszívabb döntés, mert a gumikeverékek lágyabbak lettek a tavalyiakhoz képest.

A levegő, és vele együtt a pálya felülete gyakran koszos Forrás: Mercedes

"Ez bővíti a stratégiai variációkat" - erősíti meg Alan Permane, a Lotus vezető versenymérnöke. "Ezúttal jóval érdekesebbek lehetnek a taktikák, a kettő vagy a három kiállás közül lehet választani." Az átlagosnál lényegesen hosszabb, 600 méter hosszú bokszutca viszont a több kerékcsere ellen szól. A gumikopás szempontjából kedvező a sima, nem érdes aszfalt, de a meleg idő, valamint a 10/11-es kanyar hosszú oldalterhelése lestrapálja az abroncsokat.

Az Indiai Nagydíj programja

Péntek:
6.30-8.00 - 1. szabadedzés
10.30-12.00 - 2. szabadedzés

Szombat:
7.30-8.30 - 3. szabadedzés
10.30-11.30 - Időmérő

Vasárnap:
10.30 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

A Buddh egy iparvidéken fekszik, ahol az autóipari, elektronikai és vegyipari vállalatok révén sokféle ágazat megtelepült. Ez azért fontos, mert az innen származó por jelentős része a versenypályára hullik, ami megnehezíti a csapatok dolgát. "Nagyon sokat javul a pálya a hétvége folyamán, ezért az időmérőig nem lehet megtalálni a legjobb tempót. A pálya nagyon koszos pénteken, valamint szombat délelőtt is" - közölte Charles Pic, aki megemlítette, hogy úttisztító járművek bevetésével tavaly már sokat javult a helyzet. Hogy a gumik ne amortizálódjanak túlságosan a poros felületen, a mérnökök finomítják a motor nyomatékának beállításait is, nehogy a kerekek túlságosan kipörögjenek a kanyarok kijáratánál. A kosz egyébként a hűtőberendezésekre is veszélyes, ezért a légszűrőket gyakran ellenőrzik és cserélik.

Az előzést két külön mérési pontú DRS zóna segíti, az egyik a célegyenesben, a másik a hosszú egyenesben lesz. Az előzéseket az nehezíti Indiában, hogy a célegyenes nem túl hosszú, míg a másodiknak a bejárati és kijárati hajtűkanyarja egyaránt széles, így a védekező autó nagyobb lendületet tud átvinni rajtuk.

Alonso ünnepel, Vettel ünnepelhet

Az Indiai Nagydíjat eddig kétszer megnyerő Vettel azt mondta, itt nagyon szép serleg jár a győzelemért, és ez is motiválja az újabb sikerre. Ahhoz viszont, hogy megszerezze zsinórban negyedik világbajnoki címét, már egy 5. hely is elég lenne - elég valószínű, hogy ez összejön neki, tekintve az utóbbi időben mutatott lehengerlő formáját. Bajnoki címére már semelyik fogadóirodánál sem lehet fogadni, bár akad olyan, ahol még meg lehet tenni őt, kemény 1,0001-es szorzóval.

Fernando Alonso akkor tarthatja életben minimális esélyeit, ha nyer, és Vettel legfeljebb hatodik, vagy ha ő másodikként, míg Vettel legfeljebb kilencedikként ér célba. Erre mondják, hogy matematikai esély, és a spanyol inkább egy számára örömtelibb adatra koncentrál: Japánban megszerezte 1571. pontját, ezzel ő lett a Forma-1 történetének legtöbb pontot gyűjtő versenyzője. Tisztában van vele, hogy a 2010-ben bevezetett, a korábbinál sokkal több pontot kiosztó rendszernek köszönheti a rekordot, de ez nem akadályozza meg az ünneplésben, és a hétvégén egy halványsárga festésű sisakban fog vezetni, amelyre rápingáltatta az 1571 feliratot is.

Fernando Alonso gyűjtötte a legtöbb pontot a Forma-1 történetében Forrás: Ferrari

A bajnokságokat tekintve a konstruktőri ezüstéremért vívott harc tűnik a legizgalmasabbnak, hiszen a Ferrari hiába növelte előnyét a Mercedes előtt, a Lotusszal szemben Szuzukában ismét sok pontot vesztett, így a hármas ismét egyre jobban összetömörül. A 2. Ferrarit és a 4. Lotust 33 pont választja el.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!