Jenson Button attól tart, hogy amikor január végén a csapatok először kezdenek majd a 2014-es autóikkal, a V6-os turbómotorokkal és az új gumikkal tesztelni, rengeteg lesz a meghibásodás, és még a versenyzők is nehezen fognak alkalmazkodni a sok változáshoz.
„Jerezben röhejes lesz a téli tesztelés" – mondta Button, aki Fernando Alonsóhoz hasonlóan a szimulátorban már kipróbálhatta a 2014-es autóját. „Hideg lesz, a gumik ezért nem fognak működni, valószínűleg az autók sem, és ha netán mégiscsak sikerül futnunk egy gyors kört, az furcsának fog tűnni, mert folyamatosan magasabb sebességfokozatban kell majd vezetnünk: előbb kell felváltanunk 8-asba, mint eddig 7-esbe."
„Teljesen máshogy kell majd vezetnünk, mint korábban. El kell felejtenünk szinte mindent, amit az elmúlt években megtanultunk a versenyautók és a motor kezelhetőségéről, a teljesítményleadásról és arról, hogy miként kell bánni a gázpedállal."
Button szerint a versenyzők számára különösen a fog nehézségeket okozni, hogy miközben nő a motorok nyomatéka, a leszorítóerő csökken. Ez már csak azért is így lesz, mert jövőre már egyáltalán nem lehet majd aerodinamikai célra hasznosítani a kipufogógáz energiáját: míg a gázt eddig a diffúzor sarka felé irányították, a turbóknak kettő helyett csak egy kipufogócsöve lesz, melyet az autó középvonalában kell kivezetni.
„Trükkösnek ígérkezik a helyzet, mert a motor nyomatéka sokkal nagyobb lesz, a leszorítóerő viszont kisebb. Teljesen mindegy, hogy ki mit mond, az F1-es autókon valójában még mindig nagyon komolyan kihasználták a kipufogógázt" – utalt Button arra, hogy korábban a csővég felfelé irányításával és a motorelektronika korlátozásával hiába próbálták meg elvágni ezt az utat a mérnökök előtt.
„Ezt borzasztóan nehéz lesz megszokni. Rengeteget kell majd tanulnunk, még a tapasztalt versenyzőknek is, ami izgalmas" – tette hozzá. „Fontos lesz élesben kimenni a pályára, főleg a technikás kanyarokban. Még a jerezi 2/3-asból is óvatosan kell majd kigyorsítanunk. Egyméteres pedálútra lenne szükség, hogy elég finoman szabályozzuk a motor nyomatékát..."
Bár vannak, akik szerint ilyenkor a rutintalan pilóták vannak előnyben, mert ők nem szoktak hozzá a korábbi rendszerhez, Button nem ért egyet velük. „Az autók fejlesztése terén szerzett rutinom jövőre remélhetőleg a segítségemre lesz" – mondta.
A Mercedes leköszönő csapatfőnöke, Ross Brawn egyetértett Buttonnal abban, hogy a 2014-es szabálymódosítások „extrémnek" számítanak. Példaként az 1994-es és 2009-es változásokat hozta fel – az első esetben az elektronikus vezetési segédeszközöket tiltották be, a másodikban az aerodinamikát fogták vissza –, amelyek átrendezték az erőviszonyokat.
Brawn úgy érzi, a sokak által favoritnak tartott Mercedes idén annak ellenére jól osztotta be az erőforrásait, hogy sokáig kellett küzdenie a konstruktőri 2. helyért. „Geoff (Willis) kezdett dolgozni a 2014-es projekten, aztán Aldo (Costa) is csatlakozott hozzá az év közepén. Bob (Bell) közben kicsit tovább foglalkozott az idei autónkkal" – árulta el. „Ezért nem hiszem, hogy túlságosan súlyos kompromisszumokat kellett kötnünk a párhuzamosan futtatott programjaink miatt."
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!