Vágólapra másolva!
Szerinte a sportág nagyon rossz irányba ment el az új szabályokkal, ráadásul a hibrid technológiák ellenére „zöldebbnek” sem igazán lehet nevezni az autókat. Pat Symonds azonban büszke arra, hogy a Forma-1 erre fordult.

A Red Bull főtervezője, Adrian Newey már többször kifejtette, hogy a Forma-1 szerinte rossz irányba halad az elmúlt évek szabályváltozásaival, és a pénteki FIA-sajtótájékoztatón sem tartotta magában a véleményét. A britet arra kérték, hogy hasonlítsa össze a jelenlegi Forma-1-et a korábbi korszakokkal, amelyekben dolgozott. Newey szerint a kisebb teljesítményű, V6-os turbómotorok, a benzinspórolás és a hibrid rendszerek „nagyon bonyolult kérdéseket” vetnek fel, amelyekre nem könnyű egyértelmű választ adni.

„Azt hiszem, a válasz azon is múlik, hogy az ember a Mercedes, a Ferrari vagy a Renault motorjait használja, hiszen ez nyilvánvalóan befolyásolni fogja a véleményét” – nyilatkozta Newey, akinek csapata a többieknél némileg gyengébb Renault erőforrásaival versenyez. „Úgy gondolom, ha technikai szempontból akarunk beszélni a helyzetről, először is meg lehet kérdőjelezni az egész elképzelést, ami az új szabályok mögött áll.”

Noha a Forma-1 a hibrid energiavisszanyerő rendszerekkel egy környezetbarátabb szériát szeretett volna teremteni, Newey szerint nem egyértelmű, hogy ez sikerült is. „Ami az akkumulátort illeti, egy elektromos autó csak akkor zöld, ha zöld forrásból nyeri az energiát. Ha viszont szén felhasználásával (készül az akkumulátor), akkor egyáltalán nem nevezhetjük zöldnek” – jelentette ki.

Adrian Newey-nak nem tetszik, amit manapság lát a Forma-1-ben Forrás: Red Bull

„A Forma-1 szabályai alapján most hibrid autókról beszélhetünk, de az akkumulátorok és az autók legyártásába rengeteg energiát fektetünk, ami nagyon drágává is teszi őket. Hogy negatív vagy pozitív ökológiai lábnyomot hagyunk-e magunk után, az attól függ, hogyan használjuk az autót –hány kilométert teszünk meg vele, illetve egy autópályán vezetjük-e egyenletes tempóval, vagy folyamatosan újra kell-e indítanunk a városi forgalomban. Az az elképzelés tehát, hogy minden hibrid autó automatikusan környezetbarát is, csupán a tények leegyszerűsítése.”

Newey az üzemanyag-fogyasztással kapcsolatos szabályokkal sem ért egyet, szerinte spórolás nélkül is el lehetne érni, hogy az autók kevesebb benzint fogyasszanak. „Például könnyebbé tehetnénk az autókat, és az aerodinamikának is nagyobb szerepet szánhatnánk – ezek mind olyan területek, ahol az F1 nagyon jól teljesít” – mondta. „Idén például 10 százalékkal nehezebbek lettek az autók, ami közvetlenül a hibrid rendszerek következménye. Hogy őszinte legyek, ez technikai szempontból eléggé megkérdőjelezhető.”

„A hatékonyságra való törekvés, a stratégia, a gazdaságos vezetés nagyon jól illik a sportkocsikhoz, de az egy másfajta módja az autóversenyzésnek. A Forma-1-nek az állandó izgalmakról kell szólnia, arról, hogy emberből és gépből minden egyes körben kihozzuk a maximumot” – jelentette ki a Red Bull tervezője.

Noha Newey véleményét sokan osztják a paddockban, a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds nem ért vele egyet. Szerinte a Forma-1 kulcsfiguráinak nem kellene kritizálniuk a sportágat, mert a negatív visszhanggal csak ártanak neki, s ezzel voltaképpen maguk alatt vágják a fát. „Szerintem pozitív hozzáállásra van szükségünk. Létrehoztunk valami jót, és ezt a világgal is tudatnunk kellene” – mondta Newey mellett ülve.

„Szerintem lenyűgöző az a technológia, amit a Forma-1-ben most használunk. Büszkék lehetünk arra, amit elértünk” – tette hozzá. „Az autóiparban – akár tetszik, akár nem – egyértelmű célokat fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy a járművek mennyi szén-dioxidot bocsáthatnak ki, és ezeknek az elvárásoknak nagyon nehéz megfelelni. Olyan technológiákat kell majd alkalmazni hozzá, amelyeket mi is használunk a Forma-1-ben. Tettünk egy lépést előre, ezzel mértékadóbbá váltunk, mint korábban, és szerintem ez rendkívül fontos.”

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!