Huszonhat év után a hétvégén először látogat a Hungaroringre a Német Túraautó Bajnokság, a DTM, amely technikai téren és a mezőny színvonalát tekintve is a világ egyik legkomolyabb versenysorozata. A 4-literes, 500 lóerős szívómotorokkal hajtott, kifinomult aerodinamikájú Audik, BMW-és Mercedesek csak ránézésre hasonlítanak utcai rokonaikra – valójában egységesített alkatrészeket is tartalmazó, de alapvetően egyedileg fejlesztett, brutálisan gyors fenevadak.
„Ez egy hasonlóan értékes verseny, mint a Forma-1, úgy a technika, mint a rendezés terén. Talán ugyanannyit tud nyújtani a nézőknek is" – mondta az Origo GPhíreknek Gerstl Péter, a Hungaroring Sport Zrt. alelnöke. „Olyan autókkal zajlik, amelyekről az emberek ránézésre azt hiszik, hogy ők is be tudnának ülni, és képesek lennének vezetni őket."
Ez persze illúzió: a DTM abból a szempontból még a Forma-1-et is felülmúlja, hogy a mezőnyében egyetlen fizetős versenyző sincs, és ez nem véletlen. A tempó természetesen gyengébb, de az április közepén rendezett teszten a mercedeses Christian Vietoris által elért 1:37.461-es köridő 11,3 másodperccel jobb annál, mint amellyel Yvan Muller a WTCC idei hétvégéjén megszerezte a pole pozíciót a Hungaroringen. És csak kb. 8 másodperccel marad el az egyik legkomolyabb formaautó-sorozat, a Formula Renault 3.5 szintjétől.
A DTM-ben az évek során számtalan, a Forma-1-ből ismert sztár megfordult, köztük Mika Häkkinen, Jean Alesi, Ralf Schumacher, David Coulthard és Heinz-Harald Frentzen. A jelenlegi mezőnyben Vitalij Petrovnak, Paul di Restának és Timo Glocknak van múltja a csúcskategóriában. Petrov – aki a Renault-nál, a Lotusnál és a Caterhamnél versenyzett – azonban hangsúlyozta, hogy a pilótával együtt legfeljebb 1120 kg-os DTM-autók az agilitásuk ellenére az F1-esektől drasztikusan eltérő vezetési stílust követelnek.
A Hungaroring nem ideális terep az ilyen nagy túraautók számára, az első dobogós helyezését éppen a 2008-as Magyar Nagydíjon szerző Glock szerint azonban ez nem probléma. „Az autók tényleg elég nagyok ehhez a pályához, de van DRS-ünk, úgyhogy lehet majd előzni. Ráadásul a DTM-ben egy kis lökdösődés is belefér, ezért nem látok rá okot, hogy miért ne lehetne izgalmas itt a show" – mondta az Origo GPhírek kérdésére a német, akinek az előző versenyen komikus körülmények között a kezében maradt a BMW ajtaja, miután kicsúszott az esőáztatta pályáról.
A DRS ráadásul másképp működik, mint a Forma-1-ben. „Ha a célvonalnál két másodpercen belül vagyunk az előttünk haladóhoz képest, a következő körben bárhol használhatjuk" – magyarázta Gary Paffett, a Mercedes versenyzője, aki amellett, hogy a DTM 2005-ös bajnoka, tizenhárom éve a McLaren tesztpilótája is. „Ez teljesen más, mint a Forma-1-ben, de szerintem nagyon jó, mert nem csak ott lehet használni, ahol a köridőben a legtöbb nyerhető vele, hanem az előzéshez akárhol. Messzebbről lehet aktiválni, ezért arra is alkalmas, hogy közelebb férkőzzünk ahhoz, akit üldözünk. A teljes versenytávon rengeteg idő nyerhető vele. Ezen a pályán szárnybeállításoktól függően 2-3 tizedet ér körönként, mert a célegyenes nem túl hosszú."
Paffett ugyanakkor arra számít, hogy a Hungaroringen a DRS segítségével is kevés lesz a helycsere. A WTCC-hez hasonlóan a DTM-ben sem ritka, hogy a pozícióért harcoló autók össze-összekoccannak, amit Petrov nem igazán kedvel. „Én jobban szeretem a tiszta versenyzést" – mondta az új környezetben, a Mercedes belül faborítású motorhome-jában ülve szokatlanul felszabadultnak tűnő orosz. „A Forma-1-ben kicsit még könnyebb is előzni. A DTM-ben muszáj egy koccanás árán is kockáztatnunk, teljesen tisztán előzni szerintem lehetetlen."
Az előrejelzések egyelőre bizonytalan időt jósolnak, de ha esni fog – mint két héttel ezelőtt Oscherslebenben, ahol a zuhénak köszönhetően, az elmúlt évek egyik legizgalmasabb versenyén aratott meglepetésszerű taktikai győzelmet az egyébként pillanatnyilag technikai hátrányban lévő Mercedes –, az még fordulatosabbá teheti a küzdelmet. A bajnokságot két forduló után az Audi címvédője, Mike Rockenfeller vezeti, pedig nyernie az idén még nem sikerült. „Elsősorban az időmérőkön szeretnék fejlődni" – mondta. „Az előző alkalommal a 6. helyet szereztem meg, ennél most előrébb kell kerülnöm."
A pontverseny állása marketingszempontból jelenleg ideális: a három gyártó három pilótája foglalja el az első három helyet – Rockenfellert Christian Vietoris és Marco Wittmann követi a tabellán –, ráadásul mindhárman németek.
Fontos a Mercedesnek és az Audinak
A DTM magyarországi látogatásának azért is van különleges jelentősége, mert „a három top német márkából kettőnek nagyon fontos bázisa van itt, és a GDP jelentős százalékát ők adják" – nyilatkozta az Origo GPhíreknek Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az Audi és a Mercedes ráadásul több ezer hazai alkalmazottjának vásárolt jegyet a versenyhétvégére.
A Hungaroring 3+2 éves szerződést hozott a DTM-mel, amelynek Gyulay szerint elsősorban „presztízsértéke" van. „Eddig úgy 14 ezer jegyet adtunk el, tehát bőven tele lesz a Gold szektor és a célegyenes jó része" – mondta pénteken délelőtt. „Azt nem állítom, hogy olyan látogatottságra számítunk, mint a Michelisz Norbi-féle WTCC-n, de több külföldi jön. És az igazi csemegére vágyók tudják, hogy mit kapnak."
Gerstl hozzátette, hogy „vasárnap 25 ezer nézővel meg lennénk elégedve, így a hétvégén 50 ezren lennének" – bár a számításokat még optimális esetben is felboríthatja az időjárás. Az egész hétvégére szóló jegyárak tribüntől függően 15-től 44 euróig terjednek. Az utóbbiban már benne van a paddockba szóló belépő is, amely egyébként szintén 15 eurónak megfelelő összegért vásárolható meg. Az Árpád-híd megálló 9-es kocsiállásától szombaton és vasárnap is félóránként indulnak ingyenes buszok a pályára.
A DTM mellett a hétvége programját színesítik az F3 Európa-bajnokság, a német Porsche Carrera Kupa, valamint a Maserati Trofeo versenyei is. Összesen „119 autó lép pályára – még soha nem volt ennyi egyszerre a Hungaroringen" – mondta Gyulay.
A hétvége programja itt tekinthető meg.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!