A hét elején a közvélemény mellett a szakma jelentős részét is meglepetésként érte, hogy az FIA egy levélben arról értesítette a csapatokat: a jövő hétvégi Német Nagydíjtól kezdve szabálytalannak minősíti a szakzsargonban FRIC-ként emlegetett speciális futóművet. A rendszer célja az 1993 végén betiltott aktív felfüggesztéséhez hasonlóan az, hogy oldal- és hosszirányú terhelés alatt is az aszfalttal párhuzamosan tartsa az autó aerodinamikai felületeit. Ezt azonban elektronika nélkül, tisztán hidraulika segítségével valósítja meg.
Az ötlet régi, de a jelenlegi formájában a Lotus számít az úttörőjének, ők 2009 óta használják. Mostanra egy-két kivétellel az összes csapat kifejlesztette a sajátját, a hatékonyságuk között azonban jelentős eltérések vannak, ezért a tilalom nem mindenkit érint egyformán. Bár korábban úgy hírlett, az FIA hirtelen nem azért ítélte mozgatható aerodinamikai eszköznek a már évek óra használatban lévő FRIC-et, mert valamelyik istálló panaszt tett, az Auto Motor und Sport szerint legalább két alakulat felhívta a figyelmüket a felfüggesztés vélelmezhető szabályellenességére.
A McLarennél azt állították, teljes meglepetésként érte őket az FIA döntése, a német lap azonban úgy értesült, hogy a Ferrari és a Caterham mellett ők is óvást készülnek benyújtani, ha valamelyik ellenfelük Hockenheimben mégis a FRIC-cel versenyezne. Ez egyben azt is jelenti, hogy a csapatok várhatóan nem fogják száz százalékos egyetértéssel 2015-re halasztani a tilalmat, amint azt az FIA teljes konszenzus esetén felajánlotta.
Az Auto Motor und Sport szerint a legfejlettebb interlink futóművel rendelkező két csapat, a Mercedes és a Red Bull nem akar kockáztatni, ezért már eldöntötte, hogy FRIC nélkül indul a Német Nagydíjon. Noha emiatt jelentősen át kell alakítaniuk az autójukat, mert a hidraulikát hagyományos rugókkal és lengéscsillapítókkal kell helyettesíteniük, úgy tűnik, ez az első edzésnapig hátralévő egy hétben sem kivitelezhetetlen. A csapatok zöme már kedden és szerdán, a silverstone-i teszten készült a FRIC nélküli életre.
A fejlemény annyiban nem váratlan, hogy nemrég felmerült: az interlink futóművet közép távon a ma már olcsóbb aktív felfüggesztésre cserélik, amihez ugyanakkor meg kell változtatni a technikai szabályokat. A Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli igazgatója, Niki Lauda nem rejtette véka alá, hogy nem örül az FIA döntésének. „Már két és fél éve használjuk a rendszert, amely eddig az összes technikai ellenőrzésen gond nélkül átment" – emlékeztetett. „Nehéz megérteni, hogy most hirtelen miért változott meg a megítélése."
Szakértők szerint nem valószínű, hogy a FRIC száműzése megdönti a Mercedes uralmát, vagy drámaian átrendezi az erőviszonyokat. A történet egyébként sokban emlékeztet a Renault ellensúlyos lengéscsillapítójáéra, amit 2006-ban szintén a Német Nagydíj előtt, a McLaren kezdeményezésére tiltottak be. A Renault akkor a hockenheimi sportfelügyelőknél óvott az FIA döntése ellen, és először érdekes módon nyert is, de végül a szövetség akarata érvényesült.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!