Miután 14 kört tett meg velük Silverstone-ban, a Lotus tesztpilótája, Charles Pic megállapította a 18 colos gumik prototípusáról, hogy amennyiben a Forma-1 tényleg áttér rájuk a következő évek során, az a csapatok számára komoly technikai kihívás lesz.
„Az volt a célunk, hogy képet kapjunk a viselkedésükről" – magyarázta az Autosportnak a teszt után. „Összességében nagyon csekély tapadást biztosítottak. Azt hiszem, öt-hat másodperccel lassabb voltam velük, főleg azért, mert az autó egyébként a szokásos gumikhoz, nem ezekhez a prototípusokhoz volt igazítva. Kétségtelenül nagyon hirtelen történik velük minden, ingerlékenyebben reagálnak, ráadásul az aerodinamikai teljesítményt is rontják. A (leszorítóerő) még a monzai konfigurációnál is kisebbnek tűnt a gumik miatt."
Ezt a problémát a mérnökök orvosolni tudnák a kifejezetten a nagy kerekekhez tervezett autókkal, a változásnak azonban több műszaki területen jelentős következményei lennének. Mivel a 18 colos, alacsony profilú gumik függőlegesen kevésbé rugalmasak, mint a jelenleg használt, ballonosabb slickek, lágyabb futóműveket kellene készíteni hozzájuk, hosszabb rugóúttal. A fékeket is át kellene alakítani, mert a nagyobb átmérőjű felnin belül mások az áramlási viszonyok a kerékagy körül, s a nagyobb távolság miatt a féktárcsák hőjét nehezebben lehetne felhasználni a gumik felmelegítéséhez.
„A vezethetőség persze egyelőre nem volt jó velük, de ennek a tesztnek nem is ez volt a célja" – mutatott rá Pic. „Az ilyen típusú gumikkal ez még csak a kezdet volt, biztosra veszem, hogy fejlődni fognak. A filozófiájuk azonban mindenképpen a hirtelenebb reakciójukat fogja tükrözni, a kormánykerékkel is finomabban kell bánni majd. Sokkal gyorsabban csúsznak meg."
A nagyobb kerekek bevezetésének ötlete már évek óta időről időre újra felmerül, mert a közúti autóiparban csak az egyszerűbb autókon használnak ballonos gumikat. A Pirelli sportprogramját irányító Paul Hembery nem titkolta, hogy még a 18 colosaknál is nagyobbakat szeretne, elismerte ugyanakkor, hogy van egy ésszerű technikai határ.
„A gumik tartása érdekében muszáj viszonylag magas oldalfalat választani" – mutatott rá. „Az oldalfalon keresztül akkora oldalirányú erők hatnak futófelület és a felni között, hogy ha a profil túl alacsony, a kanyarok egyszerűen letépik a gumit a kerékről."
A Forma-1-ben leghamarabb 2016-ban jelenhetnek meg a nagyobb kerekek.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!