Bernie Ecclestone úgy döntött, mégsem ad zöld jelzést a Forma-1 talpon maradt kis csapatai számára beígért 160 millió dolláros mentőcsomagnak. Miután az USA Nagydíj előtt a Marussia és a Caterham ellen csődeljárás indult, így a mezőny létszáma 18-ra csökkent, a pénzügyileg szintén instabil Sauber, Lotus és Force India kampányt indított azért, hogy nagyobb mértékben részesüljenek a sport kereskedelmi bevételeiből, melynek elosztása során a nagy csapatok vannak kedvezményezett helyzetben.
Ám Ecclestone, aki az austini hétvégén részben magára vállalta a felelősséget a válság miatt, Interlagosban már más hangot ütött meg. „Megmondom, mi a megoldás: nagyon egyszerű. Ne költsenek annyit!" – tanácsolta. „A csapatoknak együtt 900 millió dollárt adunk, ez bőven elég. Ha a túlélésre hajtanak, kezdjenek el üzleti alapon gazdálkodni, ne úgy, mintha ez a hobbijuk lenne."
Korábban úgy hírlett, Ecclestone azért fog találkozni a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló CVC Capital Partners vezetőjével, Donald McKenzie-vel, hogy együtt próbálják rendezni a kis csapatok válságát, ezt azonban most cáfolta. „Teljesen másról fogunk beszélni Donalddal" – jelentette ki. „Ők (a kicsik) nincsenek abban a helyzetben, hogy döntsenek erről."
A crowdfunding keretében 48 óra alatt 1,6 millió dollárt összegyűjtő Caterham és a Marussia – amelynek mintegy 200 alkalmazottját hivatalosan már el is bocsájtotta a kirendelt csődbiztos – egyaránt bízik benne, hogy még ott lehet az abu-dzabi idényzárón. A jövőjük azonban rendkívül bizonytalan, és egy nemrég történt átvilágítás során a Force India is sebezhetőnek bizonyult: az auditor, John Corbishley nem látott rá garanciát, hogy „az Orange India Holdings Sarl meg fogja kapni a szükséges állandó támogatást a tulajdonosaitól." Az istálló összes vesztesége 2007 óta már 315 millió dollárra tehető a pitpass.com szerint.
„Tudják, mit mondtak nekem a csapatok? Azt, hogy konstruktőrök vagyunk. Nos, én azt feleltem nekik, nem engedhetik meg maguknak, hogy konstruktőrök legyenek" – nyilatkozta Ecclestone. „Talán a konstruktőröknek külön világbajnokságot kellene indítani."
A Lotusnál, a Saubernél és a Force Indiánál közben gyanakodva figyelik a fejleményeket. „A felkínált lehetőségek láttán azt kell gondolnunk, hogy valamilyen hátsó szándék áll mögöttük" – mondta a Sauber főnöke, Monisha Kaltenborn. „Minél több ötlet merül fel, mi hárman annál inkább úgy érezzük, hogy nem akarnak minket a sorozatban tudni, és a sport átformálása a cél."
Az átformálás azt jelentheti, hogy a nagy istállók három autót versenyeztetnek, a kicsik pedig tőlük vásárolják a kasztnit is, vagyis a mezőny konstruktőrökre és ügyfélcsapatokra – lényegében A- és B-ligára – szakad. Bár ezt a Red Bull még vasárnap is cáfolta, a hétvégén elterjedt a hír, hogy őket és a Ferrarit Ecclestone már felkérte egy harmadik autó indítására. Ez akár 32 millió dolláros többletköltséggel is járhat, de egyelőre Ecclestone szerint sincs róla megállapodás.
Azt viszont nem érti, hogy a kicsik miért ne akarnák a nagyoktól vásárolni az autókat. „Ilyen feltételek mellett bármelyikünk működtethetne egy csapatot évente 30 millió dollárért, miközben a bajnokság 10. helyezettje is kap 48 milliót. Mi ezzel a probléma?" – vetette fel.
Ecclestone egyszer még „idiótának" is nevezte a kisebb alakulatokat, a Lotus társtulajdonosa, Gérard Lopez viszont úgy véli, csak terelés zajlik. „Folyamatosan három autóról beszélünk, meg arról, hogy a mezőnyt két kategóriára osszuk" – mutatott rá. „Eközben valódi megoldást senki nem próbál találni a problémára. Mindenki őrültségekkel hozakodik elő."
A kis és nagy csapatok pályán kívüli harcáról az elemzésünk itt olvasható.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!