Lewis Hamilton zsinórban az ötödik győzelmét aratta a múlt hétvégi USA Nagydíjon, és ezzel 24 pontos előnyre tett szert a világbajnokságban. A brit az elmúlt két hónapban nemcsak matematikai, hanem lélektani fölénybe is került, Austinban ráadásul megint tiszta versenyben győzte le Nico Rosberget, aki a pole pozíciójának köszönhetően előnyösebb helyzetből kezdhette meg a futamot. Rosberg persze töretlenül hisz benne, hogy visszaszerezheti a helyét a tabella élén, és erre meg is van minden oka: az utolsó versenyen kiosztásra váró dupla pontok miatt Hamilton Brazíliában még nem biztosíthatja be a bajnoki címet, az abu-dzabi idényzárón pedig akár egy műszaki hiba is felboríthatja a sorrendet.
Senki nem mehet majd biztosra az idény utolsó előtti versenyén, a Brazil Nagydíjon sem, az interlagosi pálya ugyanis többek között a meglepő eredményeket hozó, gyakran kaotikus versenyeiről ismert. Miután a brazil futam a hetvenes évek közepén a világbajnokság része lett, Interlagos gyorsan az egyik legnépszerűbb versenyhelyszínné nőtte ki magát. A helyi közönséggel nem volt nehéz megszerettetni a sportágat, hiszen az 1973-ban megrendezett első F1-es futamon rögtön a brazil világbajnok, Emerson Fittipaldi diadalmaskodott. Egy évvel később megismételte a sikerét, 1975-ben pedig a szintén brazil Carlos Pace aratta hazai pályán élete egyetlen nagydíjgyőzelmét. Az interlagosi pálya egyébként 1985 óta a hét évvel korábban, repülőgép-balesetben elhunyt Pace nevét viseli.
Az eddigi 41 Brazil Nagydíjból 31-et a negyvenes években épült, eredetileg 8 km hosszú interlagosi pályán rendeztek, 1981 és 1989 között azonban a riói Jacarepaguá adott otthont a versenynek. A nagydíj 1990-ben tért vissza Sao Paulóba, ekkoriban a város szülöttét, Ayrton Sennát valóságos őrület vette körül a hazai versenyén. Ironikus módon azonban a brazil legnagyobb riválisa, Alain Prost bizonyult a legsikeresebbnek az itteni futamokon, ő hatszor nyert Brazil Nagydíjat. A jelenlegi mezőnyből Sebastian Vettel és Felipe Massa két-két győzelmet könyvelhetett el, rajtuk kívül Jenson Buttonnak és Kimi Räikkönennek sikerült egyszer nyernie Interlagosban.
A Brazil Nagydíjat sokáig az idény elején rendezték, 2004 óta viszont a bajnokság utolsó futamai között kap helyet, többször az idényzáróra is itt került sor. Az elmúlt tíz évben hatszor dőlt el Interlagosban a világbajnoki cím sorsa, többször – például 2008-ban vagy 2012-ben – egészen drámai körülmények között. A versenyzők egyetértenek abban, hogy a trükkös pálya és a szeszélyes időjárás miatt Brazíliában minden eshetőségre fel kell készülni. „Néha úgy érzem, hogy bármi megtörténhet" – mondta Button, aki öt évvel ezelőtt szintén itt lett világbajnok. „A múltban néhány bizarr eset is történt ezen a pályán, egyszer még a leszakadt reklámtáblákat is kerülgetnünk kellett. Az enyhe szervezetlenség amúgy is hozzátartozik az itteni versenyekhez, ennek ellenére nagyon szeretem ezt a nagydíjat. A pálya élvezetes, a szurkolók pedig remek hangulatot varázsolnak a lelátókra."
„A hangulat tényleg óriási itt – aki ezt nem élvezi, azzal valami baj van" – erősítette meg Daniel Ricciardo is, bár hozzátette, maga a pálya nem tartozik a kedvencei közé. „Túl rövid egy kör, jobban szeretem az olyan pályákat, ahol több kanyar van."
Interlagos valóban a Forma-1 legrövidebb pályái közé tartozik 4309 méteres hosszúságával, ez azonban nem azt jelenti, hogy a szokásosnál kisebb kihívást állítana a versenyzők elé. "Elég nehéz jó kört futni rajta, de ez csak még izgalmasabbá teszi" – mondta Button, aki „a világ legjobb pályái" közé sorolta a brazíliait. „A pálya vége felé található kanyargós rész igazi kihívást jelent – folyamatosan a határon vezetünk, és nagyon kell vigyáznunk, hogy ne fékezzük el magunkat. Ha sikerül jól eltalálnunk ezt a szakaszt, akkor igazán elégedettek lehetünk."
„Ez egy fantasztikus pálya, nincs is olyan része, amely ne lenne nagyszerű" – nyilatkozta Romain Grosjean. „Egyik szakaszán sem pihenhetünk – még a célegyenes sem unalmas, hiszen egy emelkedővel kezdődik, és érdekes íve van. Az egyenes végén már lejt a pálya, itt nagyon gyakran elfékezzük magunkat. A kanyarok közül az elsőt és az utolsót emelném ki: az első nagyon technikás, és bünteti a hibázó versenyzőket, az utolsó pedig rendkívül gyors, és elég nagy fizikai terhelést jelent." A szintkülönbségek nem csak a célegyenesben és az azt követő Senna S kombinációban figyelhetőek meg: a 4-es balkanyarnál újra emelkedni kezd a pálya, a 6-os és 7-es fordulóknál pedig ismét lejt.
Austinhoz hasonlóan az interlagosi pályára is azért nehéz tökéletesen beállítani az autókat, mert a technikás középső szakasz mellett gyors kanyarokban és egyenesekben sem szűkölködik a vonalvezetése. Pastor Maldonado szerint ideális esetben a pálya elején és végén a monzaihoz hasonló beállításokat használnának, a többi szakaszon pedig a Hungaroringen megszokott megoldások válnának be igazán. „Kompromisszumot kell kötnünk, de ezt az egyes csapatok és versenyzők máshogy érik el, ami még érdekesebbé teszi a versenyt" – magyarázta a venezuelai. „Lesznek, akik a nagyobb végsebességre törekszenek majd, ami az előzéseknél és a védekezésnél segíthet, mások pedig a nagyobb leszorítóerőt választják a jobb köridő és a kevesebb csúszkálás érdekében."
A brazil pályának számos olyan tulajdonsága van, amely tovább nehezíti a versenyzők és a mérnökök dolgát: az aszfalt tele van bukkanókkal, a rázókövek néha segítik, néha hátráltatják őket, és Austinhoz hasonlóan itt is az óramutató járásával ellentétes irányban kell haladni. Interlagosban arra is figyelni kell, hogy a pálya a szokásosnál jóval nagyobb tengerszint feletti magasságban helyezkedik el. „Ez általában hatással van a hajtáslánc működésére, bár az idei motorokkal még nincs tapasztalatunk" – mondta a Lotus technikai igazgatója, Nick Chester. A fékeket közepes mértékben terheli meg a pálya, a legintenzívebb lassításokra az 1-es és 4-es kanyarok előtt kerül sor.
A Brazil Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
A versenyzők szerint Brazíliában könnyebb előzni, mint a pályák többségén, és ezt az elmúlt évek eseménydús versenyei is bizonyították. „Az egyik legjobb lehetőség az első sikánban, a Senna S-ben kínálkozik" – mondta Vettel. „A rajtnál viszont nagyon vigyáznunk kell, mert rendkívül szűk kanyarokról van szó." Az elmúlt évekhez hasonlóan ismét két DRS-zóna növelheti az előzések számát, az egyiket a célegyenesben, a másikat pedig a 4-es kanyar előtti szakaszon jelölték ki.
Az idei versenyre egyébként átépítették a bokszbejáratot, miután a versenyzők évek óta panaszkodtak arra, hogy a bokszba vezető szakasz túl veszélyes volt.
A Pirelli – az idén hetedszer – a közepes és lágy gumikeverékeket választotta a Brazil Nagydíjra. Eredetileg a két legkeményebb abroncsot szerették volna elvinni Interlagosba, ezt a döntést azonban több versenyző is bírálta, hiszen attól tartottak, hogy a kemény gumik nem nyújtanak majd megfelelő tapadást. Felipe Massa szerint a verseny rendkívül veszélyes lehetett volna az eredeti gumiválasztással, ezért örül, hogy a Pirelli – a csapatok kérésére – átgondolta a döntést. „Szerintem a leglágyabb keverékek is jól működnének ezen a pályán, de a közepes és lágy gumik biztosan alkalmasak lesznek a versenyzésre" – vélte a brazil.
A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery rámutatott, hogy Interlagosban jóval nagyobb terhelést kapnak az abroncsok, mint az előző két versenyen, ezért a stratégiának is nagyobb szerepe lehet. „Interlagosban gyakran kiszámíthatatlanok a körülmények, a közepes és lágy gumik azonban várhatóan minden helyzetben megállják majd a helyüket" – mondta a brit. „Ez a pálya igencsak megterheli a gumikat, hiszen a kanyarok szinte szünet nélkül követik egymást."
A pálya egy részét az idei versenyre újraaszfaltozták, ami csökkentheti a gumikopás mértékét, ezt majd a szabadedzések után lesz fontos kielemezni. A tavalyi versenyt Sebastian Vettel kétkiállásos taktikával nyerte meg, és a Pirelli arra számít, hogy idén is ez lesz a legnépszerűbb választás. A stratégia kidolgozásakor persze a csapadék veszélyét sem lehet figyelmen kívül hagyni. Alig van olyan Brazil Nagydíj, amelyen ne kellene legalább egy edzést vagy a versenyt vizes pályán teljesíteni, és a záporok, zivatarok gyakran minden előjel nélkül, egy napsütéses időszak után áztatják el a pályát.
„A múltban számos esős versenyt láthattunk Interlagosban, és az előrejelzések alapján erre az idén is lehet esély" – nyilatkozta Hembery. „A Brazil Nagydíj ettől függetlenül is a drámai versenyeiről híres, senki nem tudja, mire számíthat. Valószínűleg ezúttal is izgalmas hétvége vár ránk."
A verseny kimenetelét a gyakori biztonsági autós szakaszok is kiszámíthatatlanná teszik – az átlagosnál nagyobb, 70 százalék az esélye annak, hogy a pályára küldik a Safety Cart, ami a csapatok taktikáját is jelentősen befolyásolhatja.
A hétvége legnagyobb kérdése, hogy Hamilton képes lesz-e zsinórban hatodszor futamgyőzelmet aratni, vagy ezúttal Rosbergnek sikerül visszavágnia. Mindenképpen a németnek kell agresszívabb hozzáállással versenyeznie, hiszen égető szüksége van a győzelmekre, míg Hamiltonnak két második hely is elég lenne a világbajnoki diadalhoz.
Interlagosban még egyik Mercedes versenyzőnek sem sikerült nyernie, de mindketten optimistán készülnek a hétvégére. „Hiába lettem itt világbajnok, ami a versenyen elért helyezéseimet illeti, eddig nem voltam túl eredményes Interlagosban" – mondta Hamilton. „Csak egyszer állhattam dobogóra, még 2009-ben. Remélem, a hétvégén változtathatok ezen."
A brit hozzátette, „szinte hihetetlen" az ősszel bemutatott győzelmi szériája, és annak ellenére is újra a dobogó legfelső fokára szeretne felállni, hogy Rosberget nem feltétlenül kell legyőznie a hátralévő két futamon. A német elismerte, hogy nehéz lesz Hamilton elé kerülnie a pontversenyben, de ismét kijelentette, hogy az Abu-Dzabi Nagydíj utolsó köréig nem adja fel a küzdelmet.
Az USA Nagydíjon annak ellenére is a Williams tűnt a második leggyorsabb csapatnak, hogy a dobogóra végül Daniel Ricciardo állhatott fel a két Mercedes pilóta mellett. Az istálló teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley azonban elismerte, a brazil pálya a némileg lassabb tempó miatt elvileg nem fekszik nekik annyira, mint az austini. Ettől függetlenül bízik benne, hogy mindkét autójuk erős pontszerző helyen ér célba, és Valtteri Bottas is magabiztosan nyilatkozott. „A jó balansz mellett a nagy végsebességnek is fontos szerep jut, ezért szerintem itt is ütőképesek lehetünk" – vélekedett.
A Williamsnek várhatóan ismét a Red Bull-lal kell megküzdenie a dobogóért, miközben a Ferrari már 42 pontos lemaradással áll a konstruktőri bajnokság 4. helyén. Az olaszok egy ideje a 2015-ös idényre koncentrálnak, Brazíliában is tesztelnek majd a jövő évi autóra szánt fejlesztéseket.
A mezőny ezúttal is 18 autóval állt majd rajthoz, miután a Caterham és a Marussia jövőjét továbbra sem sikerült bebiztosítani, bár a 2015-ös előzetes nevezési listán mindkét istálló szerepel.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!