A két, csőd szélére sodródott csapat egyikét, a Marussiát már biztos nem sikerül megmenteni: az istállót felügyelő csődbiztosok pénteken bejelentették, hogy beszüntetik a csapat tevékenységét, és elbocsátják alkalmazottait, több mint 200 főt.
Az FRP Advisory két befektetővel tárgyalt a Marussia eladásáról - az egyikről úgy hírlik, hogy egy acélmágnás testvérpár volt -, de péntek délig nem kaptak megfelelő ajánlatot, ezért döntöttek a felszámolás mellett. Nemsokára felmérik a csapat megmaradt tulajdonainak értékét, hogy eladásukkal megkezdődhessen a hitelezők kárpótlása.
"Mondani sem kell, mélyen elszomorító, hogy egy, a brit és a világ autósportjában ennyire ismert vállalatnak be kell szüntetnie a működését és be kell zárnia a kapuit" - mondta Geoff Rowley csődbiztos. "Noha a csapat sokat fejlődött viszonylag rövid idő alatt, egy F1-es istállónak folyamatosan jelentős befektetésre van szüksége."
"Sajnos nem sikerült megoldást találni arra, hogy a vállalkozás tovább működhessen a jelenlegi formájában."
A Marussia 2010-ben - még Virgin néven - az azóta már megszűnt HRT-vel, valamint a szintén a csőd felé sodródó Caterhammel együtt lépett be a Forma-1-be, abban a hitben, hogy a sportág költségei jelentősen csökkenni fognak - ez azonban nem következett be. A csapatot Manor F1 Team néven benevezték a 2015-ös szezonra (a Caterhamhez hasonlóan), de a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) így nem fogja elfogadni a nevezést.
A Marussia a Monacóban szerzett 2 pontjával a 9. helyen áll a konstruktőri tabellán, de előfordulhat, hogy mivel nem vettek részt az idény összes nagydíján, szerződésszegés miatt nem tarthatják meg a pozíciójukat.
A kis csapatok tárgyalóasztalhoz ülnek az F1 tulajdonosaival
A Marussia veszte rávilágít a Forma-1 bevételeinek igazságtalan elosztására, ami körül az utóbbi hetekben fellángoltak a viták. A probléma súlyát jelzi, hogy a Force India, a Lotus és a Sauber léte is veszélybe kerülhet, ha nem változtatnak a rendszeren. E három istálló még egy esetleges bojkottot is kilátásba helyezett az USA Nagydíjra.
Bár utóbbiból nem lett semmi, panaszuk meghallgatásra talált, s immár Bernie Ecclestone, valamint a Forma-1 tulajdonosai is elismerik, hogy muszáj változtatni a helyzeten. A jogtulajdonos CVC Capital Partners elnöke a héten bejelentette, hogy terveik szerint összességében 100 millió fonttal segítik ki a három istállót.
A hosszú távon fenntartható rendszerhez azonban több kell ennél, és a kisebb csapatok megkezdték a tárgyalásokat a CVC-vel, hogy kidolgozzanak egy mindenki számára elfogadható koncepciót. Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke elmondta, hogy a hétvégi versenyen is próbálnak előrelépni.
"Tárgyalunk, és itt is tartunk megbeszélést. Meglátjuk, hogyan alakul. Fontos volt, hogy elkezdődjön a párbeszéd, de az is ugyanilyen fontos, hogy ne csak beszéljünk, hanem lépéseket is tegyünk" - közölte. "Most megvitatjuk az elképzeléseinket. Szóval megvan a párbeszéd, de valamit még ebben a szezonban tenni kell."
Azt mindenesetre üdvözli, hogy a CVC partner a helyzet kezelésében. "Ez mutatja, hogy látják a problémát, amire megoldást kell találniuk" - tette hozzá.
A vitatott Forma-1-es pénzügyi modellről szóló részletes elemzésünket itt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!