A téli tesztek és az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után a legtöbben azt hitték, hogy a Mercedes megállíthatatlanul robog a címvédés felé, de Sebastian Vettel váratlan győzelme némi reménysugarat jelenthet azoknak, akik a tavalyi egyhangú idény után változatosabb eredményekben bíznak. A Ferrari szepangi sikere persze nem jelenti azt, hogy a Mercedest máris letaszították a Forma-1 trónjáról, de az idén talán valóban szorosabb küzdelmet láthatunk - ha nem is a világbajnoki címért, legalább a futamgyőzelmekért.
A világbajnokság harmadik futamát a legnépesebb kínai városban, Sanghajban rendezik, ahová immár 12. alkalommal látogat el a Forma-1 mezőnye. A Kínai Nagydíjak története is csak 2004-ig nyúlik vissza, pedig a sportág már régebben felfedezte, hogy az ázsiai országban hatalmas gazdasági lehetőségek rejlenek, ezért már az 1990-es évek elején megszülettek az első tervek egy világszínvonalú versenypályáról. Zhuhai városában meg is épült egy pálya, amely az 1999-es előzetes versenynaptárba is bekerült, de a helyszínt végül alkalmatlannak minősítették egy F1-es futam rendezésére.
A Forma-1 vezérei és a kínai kormány azonban tudták, hogy szükségük van egymásra, ezért óriási állami támogatással egy mocsárvidéken megépítették az impozáns sanghaji pályát, amelyet a többi modern helyszínhez hasonlóan Hermann Tilke tervezett. Bár voltak pénzügyi gondjaik, a Kínai Nagydíj 2004 óta stabil tagja a versenynaptárnak, és az F1-ben érdekeltek bíznak benne, hogy ez sokáig így is marad.
„Kína óriási piac, ezt ki kell használnunk – üzleti szempontból rendkívül fontos, hogy a Forma-1 itt is jelen legyen" – nyilatkozta a Lotus helyettes csapatfőnöke, Federico Gastaldi, aki elismerte, hogy az istálló részben azért is szerződtette tesztpilótának a kínai származású Adderly Fongot, hogy könnyebben teremtsenek kapcsolatot a helyi vállalatokkal. „Az évek során a rajongói bázis is nagyobb lett Kínában. Egyre több a fiatal szurkoló, ami nagyon jó jel a jövőre nézve."
Az egyre nagyobb számban megjelenő rajongók ráadásul rendkívül lelkesek, és mindent megtesznek azért, hogy a hétvége során a pilóták közelébe kerüljenek. „Sanghaj a szurkolók miatt az egyik kedvenc versenyhelyszínem" – nyilatkozta Lewis Hamilton. „Nem tudom, hogy csinálják, de attól a pillanattól kezdve, hogy megérkezünk a repülőtérre, folyamatosan tudják, hol vagyunk. Elképesztő érzés látni, mennyire támogatnak minket."
Nem véletlen, hogy Hamilton különösen népszerű az országban, hiszen eddig ő nyerte a legtöbb versenyt Kínában, szám szerint hármat. Rajta kívül csak Fernando Alonso tudott egynél többször győzni, de a mai mezőnyből felállhatott a sanghaji dobogó tetejére Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Jenson Button és Nico Rosberg is. A csapatok közül a Ferrari a legeredményesebb, ők négy különböző versenyzővel arattak négy futamgyőzelmet.
Az 5451 méter hosszú pálya ugyan nem tartozik a klasszikusok közé, de sokan szeretik a lendületes vonalvezetését a kitűnő előzési lehetőségek miatt. A malajziai pályához hasonlóan itt is találunk lassú, közepes és gyors kanyarokat, de rendkívül fontos szerephez jut a két hosszú egyenes is. A 13-as és 14-es kanyarok közötti szakasz 1,17 km-es hosszúságával a jelenlegi leghosszabb egyenes a Forma-1-ben.
„Akár egy doboz Red Bullt is megihatnánk, amíg végigérünk rajta" – viccelődött Daniel Ricciardo. „Hallottam, hogy néhány versenyző egyenesen unalmasnak nevezte. Ha azt hiszik, hogy F1-es autóval unalmas, ki kellene próbálniuk egy Forma BMW-vel – én fiatalabb koromban megtettem, és az egyenesben még egy könyvet is elővehettem volna, ha lett volna nálam."
Ricciardo a pálya első részén biztosan nem olvasgatna, hiszen az 1-es, 2-es és 3-as kanyarok saját bevallása szerint is az F1 legtechnikásabb fordulói közé tartoznak. „Szerintem nincs még egy ilyen kanyarkombináció a versenynaptárban, az első gumikat nagyon megterheli" – mondta a kör elejéről. Egy rövidebb gyors szakasz után a 6-os hajtűkanyar következik, majd az elnyújtott 7-es kanyart ismét egy lassabb fordulókból álló szakasz követi. Az egyetlen nagy hurokba fonódó, 12-es és 13-as jelzésű kanyarkombináció az elsőhöz hasonlít, a pilóták innen gyorsítanak rá a hosszú hátsó egyenesre. A legtöbb előzésre az egyenes végén, a 14-es hajtűkanyar előtt kerül sor.
„A hátsó egyenes azért is érdekes, mert gyakran láthatunk itt gyorsulási versenyeket" – nyilatkozta Sergio Pérez. „Ezek a részen a lóerők száma és a végsebesség a legfontosabb. Néha egyszerre három autó halad egymás mellett, és a hajtűkanyarnál rengeteg az előzés. Egyértelműen ez a legjobb lehetőségünk egy sikeres manőver végrehajtására."
Az előzést a két hosszú egyenesben kijelölt DRS-zónák is segítik, ezért Felipe Massa szerint Kínában mindig biztosak lehetünk benne, hogy jó versenyt fogunk látni. Az ideális beállítások megtalálása itt is nagy fejtörést okoz a mérnököknek, hiszen az autónak az egyenesekben és a lassabb kanyarokban is hatékonyan kell működnie. A pálya egyértelműen az első gumikat viseli meg a legjobban, főleg a balelső abroncsok kapnak a szokásosnál nagyobb terhelést. Noha alapvetően gyors pályáról van szó, néhány kanyar előtt durva lassításokra van szükség, ezért a fékek stabilitására is nagy figyelmet kell fordítani. Marcus Ericsson szerint a csapatok hasonló beállításokat használnak majd, mint Malajziában, bár a sanghaji pálya jellege sok szempontból eltér a szepangitól.
Kínában tavasszal kiszámíthatatlan az időjárás, de valószínű, hogy nem kell a malajziaihoz hasonló hőséggel számolni, a korábbi évek tapasztalatai alapján körülbelül 20 fokos hőmérséklet várható. Ez jó hír a Mercedesnek, hiszen a szepangi vereségük egyik legfőbb oka az volt, hogy a nagy melegben nem tudták annyira kímélni az abroncsaikat, mint a Ferrari.
A Pirelli ugyanazokat a gumikat viszi el Malajziába, mint az idénynyitó Ausztrál Nagydíjra, a közepes és a lágy keveréket lehet majd használni. A sportigazgató Paul Hembery szerint ezek a gumik akkor is megállják majd a helyüket, ha a vártnál melegebb idő lesz a hétvégén. „Olyan Kínai Nagydíjat még nem láttunk, amelyet nagy hőségben rendeztek meg, de a korábbi évek adatai bizonyítják, hogy akár erre is sok kerülhet" – magyarázta. „Ez nagyon megnehezítené a gumik dolgát, bár Malajziában láthattuk, hogy bírják a gyűrődést."
Ha semmi rendkívüli nem történik, Hembery szerint a mezőny nagy része kétszer fog kereket cserélni. Tavaly nemcsak a győztes Hamilton, hanem az első tizenöt helyen célba érő versenyző is a kétkiállásos taktikát választotta, és a legtöbben a közepes gumin futottak két etapot.
Míg egyes pályákon arra panaszkodnak a pilóták, hogy nagyon nehéz a gyors körökre felmelegíteni a gumikat, Sanghajban arra kell figyelniük, hogy az abroncsok ne kopjanak el már a felvezető körük alatt. Ricciardo szerint azonban ez nem feltétlenül negatívum. „Valóban extrém gumikopással kell számolnunk, de én ezt jobban szeretem, mint amikor három kört kell várni arra, hogy működőképesek legyenek az abroncsok" – mondta. „Fantasztikus, hogy itt már egyből keményen tudunk hajtani az új gumikon. Az időmérőn persze úgy teljesítjük a felvezető körünket, mintha a nagymamánk vezetne – mindent megteszünk azért, hogy gyilkoljuk le a gumikat a mért körünk előtt."
Az időjárás nemcsak a gyorsan változó hőmérsékletekkel, hanem csapadékkal is meglepheti az istállókat. Az eddigi kínai nagydíjhétvégéknek majdnem a felét zavarta meg az eső, és többször a vasárnapi versenyek is vizes pályán zajlottak. Valószínűleg sokan emlékeznek a 2007-es futamra, amikor a tabellát vezető Hamilton a bokszbejárat nedves aszfaltján megcsúszott, és ezzel gyakorlatilag eldobta a világbajnoki címet. Kaotikus versenyt hozott a 2010-es év is, amikor a csapatok taktikájának többször keresztbe tett a folyamatosan változó intenzitású eső.
A Ferrari malajziai győzelmére nemcsak az olaszok rajongóinak, hanem az egész Forma-1-nek szüksége volt, hiszen a Mercedes tavalyi egyeduralma valószínűleg hozzájárult a nézettség folyamatos csökkenéséhez. A német gyártó is elismeri, hogy a Ferrari sikerének pozitív hozadéka is van, ettől függetlenül persze mindent megtesznek azért, hogy ne ismétlődjön meg a két héttel ezelőtti eredmény. Toto Wolff elárulta, a Ferrari malajziai formáját látva gyorsítottak a fejlesztéseiken, és Kínában olyan újításokat is bevetnek majd, amelyeket eredetileg csak a későbbi futamokon terveztek kipróbálni.
A Kínai Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
Paddy Lowe szerint a szepangi verseny egyértelművé tette, nekik is sokat kell még fejlődniük ahhoz, hogy minden pályán esélyük legyen a győzelemre. „A legnagyobb gyengeségünk a gumikkal való bánásmód volt a hosszú etapokon. Ehhez hozzájárult, hogy kivételesen nagy hőség volt, még malajziai mércével is" – magyarázta. „Kína más kihívásokat tartogat: a hőmérséklet valószínűleg alacsonyabb lesz, viszont az első gumikat óriási terhelés éri. Érdekes lesz látni, hogyan alakul az erősorrend."
A Mercedes versenyzői mindenesetre bizakodnak, amire minden okuk megvan, hiszen a korábbi években is jól szerepeltek ezen a versenyen. „Nagyon élvezem az itteni futamokat, és a pálya illik a vezetési stílusomhoz" – mondta a negyedik sanghaji győzelmére törő Hamilton, aki 3 ponttal vezeti a bajnokságot Vettel előtt. „Tavaly is nyertem itt, és csak kétszer fordult elő, hogy nem állhattam fel a dobogóra. Egyértelműen az a célom, hogy a korábbi jó eredményeimre építve visszatérjek az élre."
Rosberg szerint a Mercedesnek jóval több esélye lesz a győzelemre Kínában, mint Malajziában volt, hiszen a körülmények is jobban kedveznek nekik, és a szepangi vereségből sokat tanultak. „Sanghajban általában jól szerepelek, 2012-ben itt szereztem meg az első pole pozíciómat és győzelmemet" – emlékezett vissza a német, aki két futam után máris 10 pontos hátrányt szedett össze Hamiltonhoz képest. „A csapatnál töltött hatodik idényem nem indult tökéletesen, de mindent megteszek azért, hogy ez a hétvége máshogy alakuljon. A csapattársamnak persze más elképzelései lesznek, ahogy a piros autót vezető honfitársamnak is."
Vettel a szepangi győzelme ellenére nem bízza el magát, tisztában van vele, hogy még mindig a Mercedes számít a bajnokság fő esélyesének. Úgy véli, a kínai versenyen is a német gyártó lehet a legerősebb. „Most az a legfontosabb, hogy megszilárdítsuk a jó formánkat, és megint mi képviseljük a második erőt. Ha sikerülne a Mercedes tempóját hoznunk, az csak a ráadás lenne" – ismerte el. „Malajziában a hőség miatt küszködtek, de Kína egy egészen más pálya, és hűvösebb is lesz. Szerintem megint ők jelentik majd a mércét."
A Williams az idén még nem ért el dobogós helyezést, és a teljesítményért felelős mérnök, Rob Smedley elismerte, hogy a kínai pálya nem igazán fekszik az autójuknak. Ennek ellenére bíznak benne, hogy közelebb kerülnek a Mercedeshez és a Ferrarihoz. „Kipróbálunk néhány fejlesztést, és arra számítunk, hogy ez a teljesítményünkre is pozitív hatással lesz" – mondta. „Persze minden akadályra fel kell készülnünk, nagy esély van például arra, hogy esni fog."
Az idényt súlyos megbízhatósági gondokkal kezdő McLaren a Malajziai Nagydíjon lényegesen gyorsabb volt, mint az idénynyitón, és a gyenge időmérő után a futamon már a Force Indiákkal is fel tudták venni a versenyt. Button azonban figyelmeztette az istálló rajongóit, hogy Kínában nem számíthatnak látványos javulásra. „A két hosszú egyenes miatt nagyon nagy szerep jut a hajtásláncnak, ráadásul a hűvösebb idő miatt a gumikat is nehezebb lesz felmelegíteni. Ez azt jelentheti, hogy ha sikerül is javulnunk, az nem feltétlenül látszik majd meg a köridőinken" – jósolta.
Elképzelhető tehát, hogy a McLaren megint csak a Manor autóit tudja maga mögé utasítani. Az Ausztrál Nagydíjat kihagyó, Malajziában pedig csak egy versenyzővel elrajtoló kis csapat vezetői egyébként fogadkoznak, hogy Kínában már mindkét autójukkal felállnak majd a rajtrácsra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!