Ha csak egyetlen helyszínt lehetne megtartani a jelenlegi versenynaptárából, valószínűleg sokan Monacóra szavaznának, még akkor is, ha egyesek szerint a Forma-1-es autók egyáltalán nem valók a hercegség szűk kis utcáira. A pályának számos olyan tulajdonsága van, amely fanyalgást válthat ki az F1-et mostanában előszeretettel kritizáló szurkolók körében: az autók itt érik el a legalacsonyabb sebességeket, az előzési lehetőségek hiánya miatt gyakran egyhangú vonatozássá válnak a versenyek, a múltból pedig több káoszfutamra és balesetre emlékszünk, mint kerék-kerék elleni küzdelemre.
Monaco nélkül mégis nehéz elképzelni a Forma-1-es idényt, a Földközi-tenger partján, csodálatos környezetben elterülő hercegség nagydíja ugyanis a mezőnynek és a nézőknek is különleges élményt nyújt. A Monte-Carlo szűk utcáin köröző autók itt is elképesztően gyorsnak tűnnek, ahogy kanyarról kanyarra szinte centiméteres pontossággal cikáznak a vészesen közel lévő korlátok között. A versenyzők számára pedig egyedülálló kihívást nyújt a pálya, ezért a legtöbben rajonganak az itteni futamért.
"Monacóról azt szokták mondani, hogy olyan, mintha biciklizni próbálnál a fürdőszobádban - hát, én gyerekkoromban imádtam a lakásban biciklizni, mert így jobban szórakoztam: több akadályt kellett leküzdenem, és kicsit veszélyesebb is volt" - jelentette ki Daniel Ricciardo, aki azért is szereti a pályát, mert itt az általános vélekedés szerint jobban érvényesülnek a pilóták képességei, mint a többi helyszínen.
A Monacói Nagydíj persze a gazdag történelme miatt is rendkívül népszerű - a 2015-ös idényben ez lesz az első verseny, amely az igazi klasszikusok közé tartozik. 1950-ben itt rendezték a Forma-1 történetének második futamát, bár utána öt évet kellett várni, míg a világbajnokság visszatért a miniállamba. 1955 óta azonban minden évben megrendezik a Monacói Nagydíjat, és csak egyetlen pálya, Monza látta többször vendégül az F1 mezőnyét.
A pálya vonalvezetése nem sokat változott az ötvenes évek óta, bár néhány módosításra természetesen szükség volt az évek során. A leglátványosabb átépítésre 1973-ban került sor, amikor az újonnan épült uszoda köré kellett egy kanyargós szakaszt kialakítani, három évvel később pedig egy sikánt építettek be a célegyenes elé. Egy apróbb változásra idén is kell számítani: a Tabac kanyar után némileg módosították a vonalvezetést, emiatt az idén körülbelül 3 méterrel rövidebb lesz egy kör.
Az eddigi Monacói Nagydíjakon egyértelműen a McLaren volt a legsikeresebb csapat, ők 15 futamgyőzelmet arattak a Ferrari 9 sikerével szemben. Ebből zsinórban 5 győzelmet Ayrton Sennának köszönhetnek, aki 1987-ben a Lotusszal is nyerni tudott Monacóban, így összesen hatszor vehette át a győzelemért járó serleget a monacói hercegtől. Senna 1993-ban Graham Hill rekordját döntötte meg, aki a hatvanas években ötször nyert Monacóban, ezt a teljesítményt később Michael Schumacher is megismételte. A jelenlegi mezőnyből Fernando Alonso és Nico Rosberg kétszer tudott nyerni, rajtuk kívül Kimi Räikkönennek, Lewis Hamiltonnak, Jenson Buttonnak és Sebastian Vettelnek van egy-egy monacói győzelme.
Monte-Carlo utcáin már hetekkel a verseny előtt elkezdik kialakítani a versenypályát, ehhez összesen 33 kilométernyi szalagkorlátot, a gumifalakhoz pedig 3600 abroncsot helyeznek el az utak mentén. A Monacóban élő Valtteri Bottas elmondta, az otthonából figyelve "nagyon érdekes élmény látni, ahogy a közutakból ikonikus kanyarok lesznek".
Az eredmény egy 3340 méter hosszú versenypálya lesz, amelyen 78 kört kell megtenniük a versenyzőknek a vasárnapi futamon. Ez a Forma-1 legrövidebb pályája, és a versenytáv egyedül itt nem éri el a 300 kilométert. A futamok időben így is hosszabbak az átlagosnál a lassú tempó, valamint a gyakori incidensek miatt. Monacóban a pálya leggyorsabb szakaszán, az alagút kijáratánál sem érik el a 300 km/ó-s sebességet, és itt található az egész idény leglassabb kanyarja is: a Loews néven ismert hajtűt mindössze 50 km/ó-val teljesítik a pilóták. A szezon során ezt a kanyart kell a legszűkebb íven bevenni, ezért a kormányszöget is alaposan meg kell növelni..
A monacói pályán 19 kanyar van, és igazi hosszú egyenest nem találunk rajta, még az 510 méter hosszú célegyenesnek is van egy íve. A versenyzőknek ezért szinte semmi idejük nem jut a pihenésre, ráadásul a falak közelsége miatt végig maximális koncentrációra van szükségük. "Nem engedhetjük meg magunknak, hogy hibázzunk: a koncentrációs szintünk az egekben van, és magunk is megdöbbenünk azon, hogy milyen gyorsan tudunk reagálni" - nyilatkozta Ricciardo, Romain Grosjean pedig kiemelte, hogy Monacóban nagyon nehéz megtalálni a határt a jó köridő és a túl nagy kockázat között.
"Az a legfontosabb, hogy nyugodtak maradjunk az autóban, mert ez a pálya nem hagy teret a hibázásra. A múltban néha nagyon gyors voltam itt, de az is előfordult, hogy eltaláltam a falat - nehéz megtalálni az egyensúlyt" - magyarázta a francia. Szinte nincs is olyan versenyző, aki ne találkozott volna a kelleténél közelebbről a korlátokkal. Az egyik legemlékezetesebb hiba Senna nevéhez fűződik, aki a pálya királyaként is falnak kormányozta a McLarent az 1988-as verseny vége felé, miközben kényelmes előnnyel vezetett.
Az egymást szünet nélkül követő kanyarok alaposan megdolgoztatják a pilótákat, akik azonban ezt egyáltalán nem bánják. "Minden kanyarnak megvan a maga kihívása, és mindenkinek a saját stílusában kell megközelítenie őket - szerintem ennek a pályának ez a szépsége" - mondta Pastor Maldonado, aki arra készül, hogy kedvenc pályáján végre megszerzi az idei első pontjait. Nico Hülkenberg azt emelte ki, hogy a rengeteg hibalehetőség miatt nagyon ritkán sikerül olyan kört futnia, amely elégedettséggel tölti el.
A Monacói Nagydíj programja Csütörtök: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
"Az időmérőn borzasztóan nehéz három jó szektort összehozni, de remek érzés, ha sikerül. Ilyenkor egyszerre vagyunk megkönnyebbültek, büszkék és boldogok" - nyilatkozta. Danyiil Kvjat szerint az első edzéseken még mindenki csak próbálgatja a határait, hiszen össze kell szedniük a kellő magabiztosságot ahhoz, hogy valóban meghajtsák az autót az utcákon. "Aztán egyszer csak megtörténik: felvesszük a ritmust, és elkezdünk jó köridőket futni. Ez nagyszerű érzés" - lelkendezett az orosz.
A különleges pályán mérnökök is egyedi beállításokkal készülnek a hétvégére. "Monte-Carlóba mindig egy speciálisan erre a versenyre kifejlesztett, nagy leszorítóerős csomagot viszünk" - mondta Nick Chester, a Lotus technikai igazgatója. "A monacói pálya teljesen más, mint az összes többi. Lassú, elképesztően szűk, és tele van bukkanókkal. Mivel egy egyedülálló helyszínről van szó, a beállítások is lényegesen különböznek a megszokottól."
Monacóban a leszorítóerő mellett a szokásosnál fontosabb a stabilitás a féktávokon, a nagy mértékű tapadás és a megfelelő balansz . A kigyorsításokon is sok múlik majd, hiszen számos pontja van a pályának, ahol rendkívül lassú tempó után kell újra felgyorsítani az autót. A lassú pályán az aerodinamikának nincs igazán nagy szerepe, a jó vezethetőség viszont sokat számít. Az üzemanyag-fogyasztás mértéke az egész idényben itt a legalacsonyabb, ezért nem kell különösebben spórolni a benzinnel sem.
Előzni nehéz, de néhányan minden évben bebizonyítják, hogy nem lehetetlen. A DRS Monacóban csak egy szakaszon segít a versenyzőknek, a célegyenesben lehet majd felnyitni az állítható hátsó szárnyat.
Monacóban szinte lehetetlen megfelelő stratégiát kidolgozni, hiszen bármelyik pillanatban a pályára küldhetik a biztonsági autót egy incidens miatt. Erre a bukóterek hiánya miatt az egész idényben Monacóban van a legnagyobb esély, a statisztikák szerint nem kevesebb, mint 80 százalék. Az elmúlt 15 évben 10 olyan verseny volt, amikor egy vagy több alkalommal szükség volt a Safety Carra, tavaly kétszer is meg kellett szakítani a versenyt ütközések miatt. Kritikus pont lehet a rajt, mivel a célegyenest követő St. Dévote kanyarban gyakran a kelleténél több autó próbál egyszerre elférni.
A balesetek és a Safety Car-fázisok gyakran kaotikus futamhoz vezetnek, ezért soha nem lehet kizárni, hogy meglepő végeredmény születik Monte-Carlóban. Tavaly Jules Bianchi a 9. helyével itt szerezte meg a Marussia történetének első pontjait, de arra is volt példa 1996-ban, hogy mindössze négy autó ért célba Olivier Panis vezetésével, aki pályafutása egyetlen futamgyőzelmét aratta.
Az időjárás is szeszélyes lehet: bár a hercegségben a napsütés a jellemző, a fenyegető felhők soha nincsenek messze a pályától. Az előrejelzések alapján van rá esély, hogy eső zavarja meg a körözést, egyelőre ez a csütörtöki szabadedzéseken tűnik a legvalószínűbbnek.
A Pirelli szokás szerint a lágy és a szuperlágy gumikat hozta el a hétvégére, utóbbiak idén először kerülhetnek fel az autókra. A Pirelli ráadásul egy korábban nem használt, vadonatúj szuperlágy keveréket vet be az idei versenyen. Tavaly az egykiállásos taktika bizonyult a legjobb taktikának, és a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery úgy véli, az idén sem lesz szükség többre a győzelemhez. A brit egyébként nem érti, miért tartják sokan unalmasnak a monacói futamokat.
"Monacóra gyakran mondják azt, hogy lehetetlen előzni, de a múltban már láthattuk, hogy a gumistratégia és a kopás sokszor pozíciócseréhez vezetett, részben előzések formájában" – magyarázta Hembery. „Az idén különösen fontos lesz, hogy a versenyzők hogyan használják az új szuperlágy gumit, ami jelentős teljesítmény-előnyt eredményez."
A pálya nagy része egyébként tavaly óta új borítást kapott, ennek ellenére arra lehet számítani, hogy a hétvége elején nagyon koszos, és emiatt csúszós lesz az aszfalt. A tapadása fokozatosan nő majd, ezért a köridőkben is jelentős javulásra lehet számítani a Monacóban rendhagyó módon csütörtökön megrendezett szabadedzések után.
Akárcsak egy évvel korábban, 2014-ben is Nico Rosberg tudta győzelemre vinni a Mercedest a hercegségben, Lewis Hamilton pedig a második helyen követte a csapattársát. A brit legutóbb hét évvel ezelőtt tudott nyerni Monacóban, ezért már nagyon vágyik az újabb győzelemre. Reméli, hogy ezúttal az időmérőn is sikerül Rosberg elé kerülnie, hiszen a tavalyi kvalifikáción nehezen tudta túltenni magát. Akkor a német úgy szerezte meg a pole pozíciót, hogy az utolsó mért körében kicsúszott, Hamiltonnak pedig a lengetett sárga zászlók miatt már nem volt esélye javítani az idején. A brit elmondta, az idén ő kezdi meg először az utolsó körét a Q3-ban, ezért nem fog előfordulni a tavalyi eset.
„Imádom ezt a pályát, bár a múltban nem volt itt sok szerencsém. De nem érdekel, mi történt korábban, és jósolgatni sem szeretnék. Azért vagyok itt, hogy beleüljek ebbe a fantasztikus autóba, keményen versenyezzek vele, és mindent beleadjak" – jelentette ki Hamilton, aki a Spanyol Nagydíjon idén először kikapott Rosbergtől, de még így is 20 pontos előnnyel vezeti a világbajnokságot.
Rosberg számára különösen fontos a Monacói Nagydíj, hiszen a hercegségben nőtt fel, ezért hazai versenyeként tekint a futamra. Reméli, hogy a „tökéletes" spanyol verseny után ismét Hamilton elé tud kerülni, és tovább faraghat a hátrányából. „Az időmérő az idén is nagyon fontos lesz, ezért mindent megteszek azért, hogy megszerezzem a pole pozíciót" – fogadkozott. „Úgy érzem, jó formában vagyok, ezért biztosan izgalmas csatát vívunk Lewisszal."
A Ferrari a háromhetes szünet után némileg csalódottan vette tudomásul, hogy nem sikerült közelebb kerülniük a Mercedeshez, sőt a hátrányuk nagyobb volt, mint a korábbi futamokon. Sebastian Vettel elismerte, hogy még rengeteget kell dolgozniuk, ha utol akarják érni a németeket, ezért a Monacói Nagydíjon is a dobogós helyezést célozza meg, de persze „egy váratlan ajándékot" szívesen elfogadna.
A Williamsnek elméletileg nem fekszik a monacói pálya, a teljesítményért felelős mérnök, Rob Smedley azonban optimista. „A Spanyol Nagydíjról jó érzésekkel távoztunk, remélem, a többi európai versenyen még jobb formába kerülünk" – mondta a brit. „Barcelonában gyorsak voltunk azokon a pályaszakaszokon, amelyek hasonlítanak Monacóra, ezért bizakodva várjuk a hétvégét."
Korábbi sikerei ellenére a McLaren ezúttal csak abban reménykedhet, hogy végre sikerül megszerezniük az első pontjaikat a Hondával. A Spanyol Nagydíj előtt elmondták, erre Monacóban már valós esélyük lesz, Barcelonában azonban nem várt problémák hátráltatták őket, Jenson Button szerint egyenesen félelmetes volt vezetni az autót. „Remélem, sikerül megoldanunk a balansszal kapcsolatos problémáinkat, amelyek az előző versenyen hátráltattak" – mondta Button. „Ha így lesz, akkor tényleg előreléphetünk."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!