SPIELBERG,AUSTRIA,21.JUN.14 - FORMULA 1 - Grand Prix of Austria, Red Bull Ring, qualifying. Image shows president Jean Todt (FIA). Photo: GEPA pictures/ Andreas Pranter - For editorial use only. Image is free of charge.
Vágólapra másolva!
Jean Todt nem titkolta, „utálja” a gondolatot, hogy kétfelé szakadjon az F1 mezőnye. Kijelentette, a világbajnokság üzleti problémáit nem tudja megoldani, és nem érti, hogy a küszködő kis csapatok miért írtak alá számukra előnytelen szerződéseket. Burkoltan üzent a Red Bullnak is.
Ritkán szólal fel az F1-et érintő ügyekben Jean Todt, az FIA 2009 óta hivatalban lévő elnöke, ezúttal viszont több kérdés ügyében is állást foglalt. Ez elsősorban azért lényeges, mert bár a Nemzetközi Automobil Szövetség önállóan jelenleg nem alkothat szabályokat, Bernie Ecclestone-nal összefogva Todt képes ellentartani a csapatoknak a Stratégiai Munkacsoportban, így a sportszakmai témáktól az elmúlt években távolságot tartó egykori Peugeot- és Ferrari-csapatfőnök szerepe továbbra is jelentős.
„Utálom az ügyfélautókat” – jelentette ki a munkacsoportban néhány hete felvetett ötlet kapcsán, amelynek lényege, hogy a gyári csapatok franchise-rendszerben eladhatnák az autóikat az anyagi nehézségektől küszködő privát istállóknak. „Szerintem az F1 vonzerejét jelentős részben az adja, hogy minden résztvevő biztos alapokra építkezhet."
„Mindazonáltal, ha találunk módot arra, hogy támogassunk bizonyos technológiákat vagy fejlesztéseket, nem vagyok teljesen ellene, de azt nem támogatom, hogy kettészakadjon a rendszer. Számomra rendben van, ha létrehozunk egy A- és egy B-csoportot, de ezeknek külön kategóriákban kell lenniük. Legyen F1, F2, A-liga, B-liga, rendben van. Azt viszont ellenzem, hogy egy kategórián belül eltérések legyenek.”
Todt kijelentette, távol tartja magát az F1 üzleti ügyeitől, mert az FIA elnökeként nem tartozik a hatáskörébe, hogy a kereskedelmi jogokkal kapcsolatban intézkedjen. Egyúttal feltette a kérdést az anyagiak miatt panaszkodó kis alakulatoknak, hogy korábban miért fogadtak el számukra előnytelen feltételeket tartalmazó szerződéseket. Bírált meg nem nevezett csapatfőnököket is, akik a sajtónak tett nyilatkozataikban panaszkodnak a rendszerre, miközben a tárgyalásokon soha nem szólalnak fel.
Sajnálja a kiszállókat, de nem tud mit tenni
A Ferrari aranykora alatt a csapatot és egy ideig az egész vállalatot is igazgató Todt egyetért azzal, hogy az F1 túl drága, de kiemelte, hogy az elődje, Max Mosley által kezdeményezett lépések révén a sport ma már nem annyira, mint tíz éve, Michael Schumacher legnagyobb sikerei idején volt. Bár az üzleti kérdésekbe nem hajlandó belefolyni, Todt elismerte, hogy „utálja látni, ha valaki kiszáll”, ezért is segítették a rendelkezésükre álló eszközökkel a Manor feltámasztását.
„Csalódott voltam, amikor a Caterham bedőlt. Talán alábecsülték az F1-et. Az emberek azt gondolják, ’gyerünk, van pénzünk erre.’ Ez viszont nem igaz. Érvényesülni, és főleg versenyképessé válni, aztán annak is maradni igencsak nehéz. Ezért sportszerűtlen, amikor az emberek azt mondják, hogy a Mercedesnek könnyű dolga van” – vélte. „Őszintén remélem, hogy a Lotus, a Force India, a Renault és a Manor is fenn tud maradni, de ez nem rajtam múlik.”
Üzenet a Red Bullnak
Bár nem nevezte meg, Todt üzent a Red Bullnak is, amelynek vezetősége az elmúlt hónapok során folyamatosan az F1-ből való kiszállással fenyegetőzik. A francia kijelentette: „Ha valaki nem elégedett, szerintem igazságtalan dolog mondvacsinált indokokkal magyarázni, hogy miért akar elmenni vagy maradni. Lehetnek indokaik, de igazából azt kellene mondani, hogy ’nyerni akarok, de nem tudok, úgyhogy elmegyek.’”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!