Kilencedik alkalommal látogatott Magyarországra a World Series by Renault, de az idén először az a ritka alkalom is eljött, hogy Roberto Merhi személyében egy aktív F1-es pilóta is részt vett a királykategória, a Formula Renault 3.5 küzdelmeiben. A spanyol tavaly is indult már itt, sőt sokáig a bajnoki címre is esélyes volt, amely végül Carlos Sainzé lett, ám hozzá hasonlóan ő is F1-es üléshez jutott a szakadék széléről visszarántott Manornál.
Merhi viszont továbbra is versenyről versenyre él, hiszen folyamatosan ott lebeg fölötte Damoklész kardja, főleg, amióta Fabio Leimer személyében tartalékpilótája is lett a sereghajtó istállónak. Ennek fényében kissé meglepő volt hallani a Hungaroringen terjedő pletykát, miszerint Merhi a WSR-ben is elmaradó eredmények miatt annyira elégedetlen, hogy péntek este, a magyarországi futam előtt kimerültségre hivatkozva meg akarta tagadni a versenyzést.
Az időbeosztása kétségkívül borzasztóan zsúfolt: a Kanadai Nagydíj után Magyarországra repült a WSR miatt, a hétvégén pedig Spielbergben ismét az F1-es futamon áll majd rajthoz,
Merhi szombat reggelre egyenesbe jött, és úgy döntött, mégis autóba ül, aztán az első futamra a 6. rajtpozíciót hódította el. Mi az időmérő után kerestük meg, hogy feltegyünk neki pár kérdést. A mosolygó és közvetlen pilótán érzékelhető volt az elmúlt hetek megerőltető menetrendjének hatása: nem is rejtette véka alá, hogy nehezére esik kombinálni a Forma-1-es és a Formula Renault 3.5-ös kötelezettségeit.
„Ez az időbeosztás miatt nagyon kemény” – mondta Merhi az Origo GP Hírek kérdésére. „Csak nemrég érkeztem Montrealból. Az F1 után összesen egy napot töltöttem otthon. Ugyanakkor nagyon jó itt lenni, a lehető legeredményesebben próbálunk szerepelni a futamokon. De semmiképpen nem könnyű mindig keményen nyomni a gázt, folyamatosan a legjobbat nyújtani, és mindig 100%-on teljesíteni így” – ismerte el.
A Manor és a Pons Racing pilótája szerint nincs nagy titok abban, hogyan lehet kibírni a szinte folyamatos utazást és versenyzést, mindössze „rengeteget edzek, és próbálok mindig összpontosítani.” Merhi a hétvégén a harmadik World Series by Renault fordulóján vett részt, miután a monacói versenyt az F1-es elfoglaltsága miatt kénytelen volt kihagyni.
A 3.5-ös bajnokságot aligha fogja megnyerni az idén, hiszen már az első teszteken is látszott, hogy új csapata, a Pons Racing nem tud számára győzelemre képes autót biztosítani, ráadásul csak nemrég kezdett újra a tavalyi versenymérnökével dolgozni. Ennek ellenére nem váltott defenzív üzemmódba. „Versenyeket szeretnénk nyerni, a Forma-1-ben pedig a lehető legjobb munkát kell végeznünk, ez a célunk” – darálta, miközben a csapatmenedzser F1-es módiban már az órájára pillantgatott.
A Forma-1 kérdéskörét aligha lehet megkerülni, ám Merhi nem igazán engedett betekintést a Manor helyzetébe. A napokban felröppent a hír, hogy a brit istálló 2016-ra halaszthatja „idei” új autójának bevetését, de ő erre fejcsóválva csak annyit mondott: „Ezt tényleg nem tudom…”
De azért cinkos mosollyal az arcán hozzátette, „reméli”, hogy biztos a helye a Manornál, és jelenleg csak annyi a célja, hogy versenyképessé váljon, és javuljon a csapata teljesítménye is. Nemrég kiderült, hogy nincs egyszerű dolga, hiszen a testi adottságai miatt eredendő hátrányban van közvetlen ellenfeléhez, a másik Manorban ülő Will Stevenshez képest, aki sokkal könnyebb nála.
Ha másban nem is, a pályaismeret terén némi kezdeti előnyt jelenthet Merhi számára, hogy már ezen a hétvégén, bő egy hónappal az F1-es Magyar Nagydíj előtt Budapestre látogatott. „Igen, biztos segít valamennyit, hogy már most itt vagyok. Az ember így könnyebben hozzászokik a pályához, ami mindenképpen előnyömre válik majd.”
Az akklimatizációt a Magyar Nagydíjakat idéző rettenetes hőség is segítheti, hiszen a World Series by Renault mezőnyét újra igazi nyári kánikula fogadta a Hungaroringen, miután az elmúlt évek során ködös, esős, őszi időjárás közepette versenyeztek Magyarországon. Merhit persze nem érték meglepetésként a körülmények. „Meleg van, de nem olyan rossz, minden oké. Malajzia után már bármi jöhet” – utalt az extrém melegre és páratartalomra, amely élete első F1-es futamán fogadta.
Merhi taktikus versenyzéssel, és egy remek előzéssel az utolsó kanyarban a 2. helyen végzett a szombati futamon, majd a sajtótájékoztatón hosszan sorolta a Formula Renault 3.5 szezon eddigi kudarcainak okait. Elismerte, hogy már a Malajziai Nagydíj utáni renault-s teszten látta, változtatni kell a Pons Racingnél, és még az előző, spái forduló után is elégedetlen volt a helyzettel. „Ha 2 másodperccel lassabbak vagyunk az élmezőnynél, inkább hazamegyek” – mondta csapatának saját bevallása szerint.
Végül egy többfutamos versenymérnök „casting” után visszakapta a tavalyi szezon során megismert segítőjét, és a Hungaroringen rögtön javulni is kezdtek az eredményei. De nincsenek illúziói: további fél másodpercet kell még gyorsulniuk annak érdekében, hogy az élmezőnnyel is fel tudják venni a harcot. Erre lehet még esélye, hiszen a vasárnapi futamok után az idén még öt további fordulót rendeznek a WSR szezonjában, a bajnoki cím esélye viszont máris kezd kicsúszni a kezéből. 26 ponttal egyelőre csupán az összetett tabella 9. helyét foglalja el, 97 ponttal az élen álló Oliver Rowland mögött.