Nehéz szívvel utazott el a Forma-1 mezőnye a hétvégi Magyar Nagydíjra, miután múlt szombaton megtudták, hogy versenyzőtársuk, Jules Bianchi belehalt a tavalyi Japán Nagydíjon elszenvedett sérüléseibe. Az F1-es közösséget mélyen megrendítette a fiatal pilóta halála, és sokan közülük a keddi temetésre is elutaztak Nizzába. Egyetértenek abban, hogy a Hungaroringen a szokásosnál nehezebb lesz a versenyzésre koncentrálniuk, de Bianchi előtt tisztelegve igyekeznek majd kihozni magukból a maximumot.
"Nagyon megrázó hetünk volt - mi, versenyzők is elbúcsúztunk Jules-tól, aki rendkívül tehetséges pilóta és remek srác volt" - nyilatkozta Nico Rosberg.
Valamennyien ugyanúgy fogunk érezni a hétvégén, de versenyeznünk kell, és mindent beleadunk majd Julesért, ahogy ezt ő is tenné."
A pilóták egyébként is várták már, hogy visszaülhessenek az autóikba, hiszen az eredetileg a múlt hétvégére tervezett Német Nagydíj eltörlése miatt erre három hete nem volt lehetőségük. A Magyar Nagydíj után ráadásul a szokásos négyhetes nyári pihenő következik, és mindenki bízik benne, hogy sikerül egy jó szerepléssel zárnia a szezon első felét.
Magyarországra mindenki szívesen utazik, pedig amikor 1986-ban első alkalommal látogatott el hozzánk a Forma-1, sokan kételkedtek benne, hogy a vasfüggöny mögött is lehet színvonalas versenyt rendezni. Az akkori mezőny tagjai ma már nevetve idézik fel az első futam előtti aggályaikat: egyesek attól tartottak, hogy nem lehet majd jó minőségű élelmiszerekhez jutni, mások a szállások kényelme miatt aggódtak. Hamar rájöttek azonban, hogy a félelmük alaptalan volt, és a magyar verseny gyorsan népszerűvé vált.
A jelenlegi pilóták közül is sokan állítják, hogy a Magyar Nagydíj az idény legjobb hétvégéi közé tartozik,
bár elsősorban nem magáért a pályáért rajonganak. "Az egész paddockban nagyon népszerű ez a verseny. Általában meleg és napos idő van, a város pedig gyönyörű, rengeteg érdekes hely vár felfedezésre" - nyilatkozta Nico Hülkenberg.
"Budapest nagyszerű város, remek éttermekkel és bárokkal.
A rajongók is mindig nagyon lelkesek, ezért ez tényleg ideális helyszín egy futam megrendezésére
- tette hozzá Daniel Ricciardo. "A hétvége ráadásul egy óriási bulival szokott zárulni, és mivel a Magyar Nagydíj után már a nyári szünet következik, egy kicsit elengedhetjük magunkat. Ez tényleg az egyik kedvenc hétvégém."
A Magyar Nagydíj ráadásul azok közé a versenyek közé tartozik, amelyek az Európán kívüli helyszínek növekvő jelenléte mellett sem kerültek komoly veszélybe az elmúlt években. Az idén már a 30. Forma-1-es versenyre kerül sor a Budapest központjától körülbelül 25 kilométerre, Mogyoród mellett fekvő pályán,
ezzel a Hungaroring a versenynaptár régebbi helyszínei közé tartozik.
Azt ráadásul csak két másik pálya, Monaco és Monza mondhatja el magáról, hogy megszakítás nélkül ilyen hosszú ideje látják vendégül az F1-et - az előbbi 1955, az utóbbi 1981 óta rendez minden évben versenyt.
Noha a pályát gyakran kritizálják az előzési lehetőségek hiánya és a lassúsága miatt, a versenyek gyakran bővelkednek emlékezetes pillanatokban. Az elmúlt tíz évben háromszor is előfordult, hogy az eső bolondította meg a futamot, de száraz pályán is történtek meglepő fordulatok: Felipe Massával és Nigel Mansellel is előfordult, hogy néhány körrel a leintés előtt kellett az élről feladniuk a versenyt, a brit 1989-ben pedig a 12. helyről indulva aratott váratlan győzelmet.
1997-ben Damon Hill óriási meglepetésgyőzelem felé haladt az idény nagy részében gyengélkedő Arrows-zal, de az autója megadta magát, és az utolsó körben kénytelen volt elengedni maga mellett Jacques Villeneuve Williamsét. A győzelem sorsa tavaly is az utolsó körökben dőlt el, Daniel Ricciardo Fernando Alonso és Lewis Hamilton megelőzése után nyerte meg az idény egyik legjobb versenyét.
A Hungaroringen Michael Schumacher és Hamilton számít a legsikeresebb versenyzőnek, mindketten négyszer nyerték meg a nagydíjat. A jelenlegi mezőnyből Buttonnak is szép emlékei lehetnek a pályáról, hiszen két győzelmet is aratott, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Ricciardo pedig egyszer állhatott fel a dobogó tetejére. Sebastian Vettelnek eddig nem volt szerencséje Magyarországon, a legjobb eredménye egy második hely volt 2011-ben.
A legutóbbi három versenyt kifejezetten gyors helyszíneken rendezték,
a Hungaroring viszont az utcai futamok mellett az egész versenynaptár egyik leglassabb pályája.
Egy kört átlagosan 190 km/ó-val teljesítenek a versenyzők, és a gyors kanyarok helyett leginkább lassú és közepes tempójú fordulókat találunk. A magyar pályán egyenes szakaszból sincs sok – a leghosszabb a 908 méter hosszú célegyenes -, a gyakran egymásba fonódó kanyarok között kevés idő jut a pihenésre. A középső szektor a legkanyargósabb, itt alig fél perc alatt hét kanyart kell teljesíteni. A versenyzők mégis szeretnek vezetni a Hungaroringen, hiszen technikailag nagy kihívás elé állítja őket a 4381 méter hosszú aszfaltcsík, és egy jól sikerült kör különös elégedettséggel tölti el őket.
"Szeretem ezt a helyet - ezen a pályán tényleg támadó stílusban kell vezetnünk, ha szeretnénk jó köridőt elérni."
Mindenki lassú pályaként gondol a Hungaroringre, de a hátsó felén található kanyarok igazán élvezetesek, és nagy elszántságot igényelnek
- magyarázta Alonso. "A 6-os számmal jelzett balos egy különösen jó kanyar. Ide úgy hajtunk be, hogy nem látjuk a kanyar csúcspontját, ezért nehéz tökéletesen bevenni."
A legtöbb versenyző egyetért abban, hogy kerék-kerék elleni csatákhoz enyhén szólva sem ez a pálya a legalkalmasabb, az edzéseken viszont valóban nagy élményt jelent egy kör teljesítése. "A szűk, kanyargós vonalvezetése miatt nagyon különleges pályáról van szó" - mondta Hülkenberg. "A versenyeken gyakran bosszankodunk, mert alig van lehetőség az előzésre, de az időmérő igazán élvezetes kihívást nyújt. Nagyon agresszívan kell vezetnünk, és figyelnünk kell arra, hogy egyetlen hibát se kövessünk el. A kanyarok egymásba folynak, ezért fontos, hogy ne essünk ki a ritmusból."
A Magyar Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
Az előzési lehetőségeken a két DRS-zóna javíthat – az első a célegyenesben, a másik közvetlenül utána, a 2-es kanyar előtt -, bár jelentősen ez sem könnyítette meg a pilóták dolgát az elmúlt években.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy az időmérő után már biztosan nem változik a sorrend – az elmúlt tíz évben mindössze három futamot nyertek meg a pole pozícióból indulva, mindegyik siker Hamilton nevéhez fűződik. A legjobb esélyt egyértelműen az első kanyar nyújtja az előzésre, és Vettel szerint fontos, hogy a támadásra már az egyenes előtt, a pálya utolsó két fordulójában felkészüljenek.
A Hungaroringet a lassú tempó és a szűk kanyarok miatt gyakran hasonlítják egy utcai pályához, csak az aszfalthoz közeli falak hiányoznak. A beállítások éppen ezért hasonlítanak a Monacóban és Szingapúrban használtakhoz: az aerodinamikai hatékonyságnak és a végsebességnek itt nincs nagy szerepe, a mérnökök a maximális leszorító elérésére helyezik a hangsúlyt. Fontos, hogy az autók stabilitása jó legyen a féktávokon, és arra is figyelni kell, hogy a gyakori bukkanók ne tegyék tönkre a beállításokat. A lassú kanyarokban a lágy felfüggesztés-beállítások segítik a tapadást, a mérnökök dolgát azonban megnehezíti, hogy a hétvége elején még nagyon poros pálya állapota sokat változhat az edzések között.
A Hungaroring aszfaltja nem kíméli a gumikat, amelyek a magas hőmérsékletek miatt is a szokásosnál hamarabb elhasználódnak. A Pirelli ezért idén is a lágy és a közepes gumikat viszi el Magyarországra, az áprilisi Bahreini Nagydíj óta először választották ezt a kombinációt.
A Hungaroring szinte véget nem érő, technikás kanyarjai a versenyzők, az autók és a gumik számára is nagy kihívást jelentenek
– mondta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. „A célegyenesen kívül nincs is olyan pontja a pályának, ahol pihenni lehetne. Azért választottuk a tavalyi évhez hasonlóan a közepes és a lágy gumikat, hogy egyensúlyt biztosítsunk a teljesítmény és a tartósság között. Ezek az abroncsok elég lágyak ahhoz, hogy megfelelő tapadást biztosítsanak minden kanyarban, ahhoz pedig elég kemények, hogy kibírják a hőséget."
A Magyar Nagydíjon gyakran emelkedik 30 fok fölé a hőmérséklet, az idei versenyhétvégére azonban a szokásosnál is nagyobb hőséget jósolnak, legalábbis az első napokban.
Pénteken és szombaton akár 37 fokos meleg is lehet, vasárnapra azonban ennél némileg alacsonyabb, 29-30 fokos hőmérsékletre lehet számítani az előrejelzések alapján.
A pályán zajló eseményeket izgalmassá teheti, hogy mindhárom nap kialakulhatnak rövidebb záporok, zivatarok.
A taktikának rendkívül fontos szerepe lehet, nemcsak az időjárás, hanem a kevés előzési lehetőség miatt is. A stratégiai megoldásokat változatossá teheti, hogy a Hungaroring bokszutcája rövid, egy kiálláshoz mindössze 16 másodpercre van szükség. Az előző két évben a háromkiállásos taktika bizonyult nyerőnek, és könnyen lehet, hogy az első kerékcserékre 10 kört sem kell várnunk. A Safety Car pályára küldését ezen a pályán nem szokták belekalkulálni a stratégiákba – bár tavaly kétszer is szükség volt a biztonsági autóra, erre a statisztikák szerint mindössze 10 százalék az esély.
Tavaly a Magyar Nagydíj volt azon három verseny egyike, amelyeken nem a Mercedes, hanem Ricciardo és a Red Bull diadalmaskodott, ez persze nem jelenti azt, hogy idén ne a németek lennének a legfőbb esélyesek.
A Hungaroringen mutatott eddigi teljesítményeiket figyelembe véve Hamilton bizakodhat jobban a Mercedes pilótái közül,
de Rosbergnek is nagy szüksége van a győzelemre. Az Osztrák Nagydíjon aratott győzelmével 10 pontra csökkentette a hátrányát csapattársához képest, Hamilton azonban hazai pályán visszavágott, és Silverstone után ismét 17 pontra nőtt köztük a különbség a tabellán.
„A tavalyi verseny nem alakult jól számomra" – nyilatkozta Rosberg, aki a pole pozícióból indulva csak a 4. helyen végzett a fordulatos 2014-es hungaroringi versenyen. „Nagyon remélem, hogy az idén ezen változtathatok, és egy erősebb eredménnyel zárom a hétvégét."
Tavasszal még úgy tűnt, a Ferrari Vettel malajziai győzelme után idén több versenyen is megtréfálhatja a Mercedest, az utóbbi időben azonban nem tudták tartani velük a lépést. Silverstone-ban már a Williams is egyértelműen erősebbnek tűnt náluk, bár Vettel az esőnek köszönhetően így is felállhatott a dobogóra.
A Hungaroringen azonban minden esély megvan arra, hogy ismét forduljon a kocka: a Williamsnek nem fekszenek a lassú pályák – Monacóban pontot sem szereztek –, a Ferrarit viszont a gumiválasztás és a magas hőmérséklet is segítheti. Ha egész hétvégén kitart a hőség, a Mercedeshez is közelebb kerülhetnek, de a reális céljuk valószínűleg csak az újabb dobogós helyezés lehet.
A Williamsnél elismerik, hogy nehéz versenyre számítanak, de azt állítják, a Monacói Nagydíj óta sokat javultak. „Ez a pálya elméletben nem fekszik az autónknak, mert elég lassú, bár az előző néhány versenyen ezen a területen is sikerült javulnunk a fejlesztéseinknek köszönhetően.
Szerintem megint versenyképesek lehetünk
– bizakodott Massa. „A fejlesztéseink pont az ehhez hasonló pályákra irányulnak, és egyre nagyobb leszorítóerőt tudunk elérni" – tette hozzá Valtteri Bottas. „Szerintem tovább tarthat a lendületünk, és jó eredményre leszünk képesek."
A Hungaroringen az idén megszokottnál jobb teljesítményre számít a Red Bull is.
Ricciardo nemrég úgy nyilatkozott, eddig a Monacói Nagydíjon viselkedett a legjobban az autójuk, és az idei legjobb eredménye is az ott megszerzett 5. hely. A hasonló jellegű mogyoródi pályán ezért ismét ütőképesebbek lehetnek. A Force India is újabb előrelépésben bízik, miután Silverstone-ban elégedettek voltak a B-specifikációjú autójuk debütálásával.
A McLaren a szezon második felére ígért komoly javulást, de a fejlődést akár már a Hungaroringen is láthatjuk, hiszen ezen a pályán nem olyan fontos a motorerő, és a Honda állítása szerint most már az ERS-ben rejlő lehetőségeket is maximálisan kihasználhatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!