A Belga Nagydíj után bejárta az internetet az a videó, amelyen a fiatal Max Verstappen a spái előzést gyakorolja az otthoni számítógépén szimulátorozva. Többször is kipróbálta, hogy a pálya egyik leggyorsabb kanyarja, a Blanchimont külső ívén el lehet-e menni egy másik autó mellett, amit aztán a versenyen élesben is sikerült eljátszania Felipe Nasr Sauberje ellen. Ebből úgy tűnhet, hogy Verstappen új dimenzióval bővítette a Forma-1-es versenyzők felkészülési rutinját, mert eddig – legalábbis a csapatok jóval fejlettebb szimulátoraiban – többnyire csak az ívekkel és a beállításokkal kísérleteztek.
A rutinosabb pilóták közül azonban nincs mindenki meggyőződve róla, hogy a módszer tényleg működik. „Én szabad stílusban versenyzek, nincs két egyforma előzésem" – mondta az Origo GPhírek-nek Monzában Lewis Hamilton, aki nem is hallott a videóról. „Imádom az előzések spontaneitását. Az ember soha nem tudhatja, mi fog történni. Tervezgethet előre, de úgysem abban a körben és ott jön majd össze neki, ahol kigondolja."
„Ha valaki végignézi a pályafutásomat, láthatja, hogy néha olyan helyeken előztem, ahol nem számítottak rá. Nem szeretem előre elképzelni, hogy melyik kanyarban fogok támadni, aztán gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni. Jobban tetszik, ha nem tudom, hol csinálom majd meg. Számomra így izgalmasabb."
Hamilton ugyanakkor elismerte, hogy egyszerű generációs különbségről lehet szó: a Forma-1-be mostanában megérkező fiatalok számára már természetes szimulátorozni. Az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve mégsem hiszi, hogy ez lenne a jövő.
„Nem, mert a számítógépen soha nem hús-vér emberek ellen versenyzel" – mondta az Origo GPhírek-nek, habár Verstappen a Team Redline instruktorával, Atze Kerkhoffal gyakorolt. „Én magam is sokat játszok, de észben kell tartani, hogy az akkor is csak játék.
Ha a pályán ugyanúgy akarsz vezetni, mint a szimulátorban, veszélyessé válhatsz.
A játékba a programozók táplálják be az adatokat úgy, hogy minél hasonlóbb legyen a valósághoz, de nincs hozzá elég közel."
Villeneuve szerint a számítógépes játékok nem annyira komolyak, mint a profi repülőgép-szimulátorok, és még a csapatok által használt fejlett berendezések sem képesek elég pontosan visszaadni a valóságot. „Nem rosszak, mert sokat segítenek a fiatal versenyzőknek, hogy tudják, hol vannak, az utolsó lépést azonban így is nekik kell megtenniük" – mutatott rá a kanadai. „A szimulátor nem helyettesíti az éles vezetést. A szurkolóknak és a szponzoroknak is sokkal jobb lenne, ha szabad lenne a pályán tesztelni inkább."
Villeneuve-öt, aki 1996 és 2006 között 163 nagydíjon indult, kifejezetten bátor versenyzőnek tartották: az 1999-es Belga Nagydíj hétvégéjén az Eau Rouge-ban elszenvedett balesete után például azonnal beült a BAR tartalékautójába, és rögtön nagyobb sebességgel száguldott át a félelmetes kanyaron, mint a kicsúszása előtt, és egyébként is mindig előszeretettel feszegette a határokat. Verstappen Nasr elleni manőverétől azonban nem volt elragadtatva, és szerinte nem is kellett különösebben tökösnek lenni hozzá. „Á, már nem" – vonta meg a vállát. „A kanyar mellett aszfalt van, szóval úgysem találhatott volna el semmit."
„Ahogy előzött, azért egyébként is büntetés járt volna" – tette hozzá. „Elvégre négy kerékkel lement a pályáról.
Ha valaki más csinálta volna ugyanezt, biztos megbüntetik,
de most épp Verstappen a kis kedvenc. A többiek régebben, sőt akár az idén is, például Magyarországon büntetést kaptak, ha akár két kerékkel átlépték a fehér vonalat, amit Max megtett. Hogy jó előzés volt-e? Egyszerűen csak mázlija volt, hogy megúszta büntetés nélkül."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!