Bernie Ecclestone a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnökével, Max Mosley-val együtt adott interjút a német ZDF televíziós csatornának, amelyben hosszasan beszéltek a Forma-1 jelenlegi problémáiról és azok lehetséges megoldásairól. Abban mindketten egyetértettek, hogy a versenyzők szerepét ismét növelni kellene, hiszen manapság rengeteg segítséget kapnak a mérnökeiktől és a technológiától.
"Amikor megkérdezik tőlem, ki volt a legjobb versenyző, Alain Prost nevét szoktam említeni, bár tudom, hogy sokan nem értenek egyet velem" - nyilatkozta Ecclestone. "Prostnak még vigyáznia kellett a fékjeire, a sebességváltóra, mindenre - és nagyon jó munkát végzett. Ezért több versenyt fejezett be, ráadásul jobb pozícióban, mint a többiek."
"Ma már nem erről szól a versenyzés.
Csak ülnek az autójukban a rajtrácson, és a mérnökük rajtol el helyettük"
- folytatta az F1 nagyura. "Amint kialszanak a lámpák, magukra kellene hagyni a pilótákat. Nincs szükségük rá, hogy valaki mondogassa nekik, milyen ívet használ a csapattársuk egy bizonyos kanyarban. Ez nincs rendjén."
Ecclestone szerint olyannyira megnőtt a mérnökök szerepe, hogy lassan már a legjobb pilóták képességei is kétségbe vonhatóak. Az F1-et „szinte a mérnökök bajnokságának is nevezhetnénk. Nem azt mondom, hogy Lewis (Hamilton) nem remek versenyző, de rengeteg segítséget kap" - magyarázta. "Szeretném őt megnézni egy GP2-es autóval, GP2-es versenyzők ellen. Nem mondom, hogy nem nyerne, de érdekes lenne látni."
Ami azt illeti, Hamilton nyert GP2-es autóval: 2006-ban nagy fölénnyel lett a sorozat bajnoka, akárcsak egy évvel korábban jelenlegi csapattársa, Nico Rosberg.
A Stratégiai Munkacsoport 2017-re számos új szabályt tervez, többek között az autókat is nehezebben vezethetővé tennék. Ecclestone szerint azonban a tervezett módosítások nem hoznának érdemi előrelépést, valójában az egész szabálykönyvet újra kellene írni.
Olyanok a szabályaink, mint egy viktoriánus ház, amit folyamatosan toldozgatnak, holott le kelle rombolni, aztán újra fel kellene építeni"
- jelentette ki.
Változásokat sürget Ecclestone hagyományos szövetségese, Mosley is, aki szerint a sok szabály és a versenyzőket segítő eszközök össze is zavarhatják a nézőket. "Alapvető probléma, hogy senki nem érti a jelenlegi, túlságosan bonyolult technológiát" - vélekedett. "Keressenek egy képet az interneten egy modern F1-es kormánykerékről - én 30-40 éve követem a sportot, de a gombok többségéről fogalmam sincs, hogy mire való."
Mosley az elnöksége alatt számos szabályt bevezetett, amellyel a versenyzők szerepét próbálta növelni, például betiltotta a kipörgésgátlókat és egyéb segédeszközöket.
Úgy látja azonban, hogy a mérnökök túlságosan tágan értelmezik a szabályokat.
"1994-ben tiltottuk be a versenyzőket segítő eszközök használatát. A csapatok beleegyeztek, mert azt hitték, úgysem tudjuk meghatározni, mi számít segédeszköznek" - magyarázta. "Elfelejtették, hogy a szabályalkotók joga eldönteni, mit neveznek annak. Ha szigorúan betartatnák ezt a szabályt, akkor minden külső segítséget megszüntethetnénk, például a rádiózást és a számítógépes vezérlést is. Ennek persze sokan nem örülnének."
Mosley szerint muszáj változtatni a helyzeten, hiszen ha egyre kisebb szerep jut a versenyzőknek, egyre több néző fog elfordulni a sporttól. "Szerintem komoly érvek szólnak a mellett, hogy visszatérjünk az alapokhoz. A versenyzők kezébe adjunk egy kormánykereket, talán egy kézi sebességváltót is, illetve kapjanak féket, gázpedált és nagyon erős motort. Ezekkel kellene megoldaniuk a vezetést" - vélte.
Egy kettős küzdelemnek kellene megvalósulnia, amely az emberekről és az autókról is szól.
Ha azonban a műszaki versengés teljesen háttérbe szorítja az emberek csatáját, szerintem az F1 egy lényeges elemét veszíti el."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!