BUDAPEST, HUNGARY - JULY 24: Daniil Kvyat of Russia and Infiniti Red Bull Racing drives during practice for the Formula One Grand Prix of Hungary at Hungaroring on July 24, 2015 in Budapest, Hungary. (Photo by Lars Baron/Getty Images) // Getty Images/Red Bull Content Pool // P-20150724-00418 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Az FIA megtiltotta, hogy a gyártók eltérő specifikációjú erőforrásokat szállítsanak a csapataiknak. Egyhangú szavazás dönthetne az ellenkezőjéről, de erre semmi esély sincs. Hangosabb autók viszont jöhetnek.
A Nemzetközi Automobil Szövetség szerdán nyilvánosságra hozta a jövő évtől érvényes új technikai és sportszabályzatot. Utóbbi 23.5-ös cikkelye kimondja, hogy „A 2016-2020 közötti szezonok összes eseménye során csak olyan erőforrásokat lehet használni, amelyek megegyeznek az FIA által a 4-es függelékben foglalt szabályok szerint homologizált változattal.”
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Ferrari, ha akarna, sem szállíthatna 2015-ös erőforrást a Red Bullnak vagy a Toro Rossónak, amely pedig a pletykák szerint már megállapodott a nagyobb olasz gyártóval az idei erőforrások használatáról. Igaz, Helmut Marko cáfolta ezt, mondván a faenzai istálló nincs önálló döntési helyzetben. Az idén a Manor a Ferrari 2014-es erőforrásainál maradt, de erre csak egy különleges engedéllyel nyílt lehetőségük, miután tavaly télen csődbe mentek.
A csapatok száz százalékos egyetértésével még módosítani lehetne a szabályzat ide vágó pontját, ez azonban nem életszerű, mert a Red Bull - amelynek egyik gyártó sem akar motort adni - valószínűleg nem szavazná meg.
Az új technikai szabályok 5.8.2-es pontja kitér a kipufogórendszerek módosítására is. A Motorsport Világtanács két héttel ezelőtt döntött arról, hogy jövőre a megkerülő szelephez rendelt külön kipufogócsővel próbálja növelni a motorok hangerejét, de érdekes módon a szabályzat szerint két ilyet is lehet majd használni.
„A kipufogórendszerek csak egy kipufogócsövet vezetetnek el a turbinától, és egyet vagy kettőt a megkerülő szeleptől. Valamennyinek hátrafelé kell irányulnia, és az egész kipufogógáznak ezeken keresztül kell távoznia. A turbina kivezetésén át a turbinához áramló gáz egésze, és csakis az, a megkerülőszelep kivezetésein pedig a megkerülőszelephez áramló gáz egésze, és csakis az távozhat. Egyik kipufogóvég sem vezethető be valamelyik másikba.”
Az FIA ezzel továbbra is igyekszik tiltani a befújt diffúzorok használatát, de az új szabályok valószínűleg lehetőséget biztosítanak rá a gyártóknak, hogy aerodinamikai céllal más felületek felé irányítsák a kiáramló gázokat, így a technológia más formában ugyan, de visszatérhet.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!