Noha Lewis Hamilton már a múlt hétvégi USA Nagydíjon bebiztosította a harmadik világbajnoki címét, a 2015-ös idény utolsó három versenye is tartogat érdekességeket. A hétvégén például egy olyan pályára látogat a mezőny, amely a korábbi évtizedekben a bajnokság egyik népszerű fordulója volt, a jelenlegi versenyzők számára azonban ismeretlen terepnek számít.
A Forma-1 23 év után tér vissza Mexikóvárosba,
az Autódromo Hermanos Rodríguez nevű versenypályára, ahol 1963 és 1992 között tizenöt Forma-1-es versenyt rendeztek.
Az első Mexikói Nagydíjra már 1962-ben sor került, ez azonban még nem hivatalos futamként szerepelt a versenynaptárban. Az akkor még Magdalena Mixhuca néven emlegetett aszfaltcsík az első épített versenypálya volt Mexikóban, és a pilóták körében hamar népszerű lett. Az első itteni versenyhétvége azonban rögtön tragédiával kezdődött: az óriási tehetségnek tartott helyi pilóta, Ricardo Rodríguez az első edzésnapon mindössze 20 évesen életét vesztette egy Lotus volánja mögött, amikor falnak csapódott a Peraltada kanyarban. Ezt a kanyart később számtalan baleset tette hírhedté, egyszer még Ayrton Senna is fejre állt itt, Nigel Mansell viszont az F1 történetének egyik leghíresebb előzését mutatta be Gerhard Berger ellen 1990-ben.
1963 és 1970 között minden évben rendeztek Mexikói Nagydíjat, ekkor már hivatalos F1-es futamként.
A verseny rendkívül népszerű lett a helyiek körében,
főleg miután Ricardo Rodríguez bátyja, Pedro egyre nagyobb sikereket ért el. A kétszeres nagydíjgyőztes versenyzőt az 1970-es versenyen már szinte nemzeti hősként ünnepelték, és több mint 200 ezer néző látogatott ki a futamra a kedvéért. A nagydíjak többsége manapság csak álmodozhat hasonló nézőszámról, de az akkori nagy lelkesedés kifejezetten ártott a nagydíjnak: a szervezők nem tudták kordában tartani a tömeget, sokan veszélyes helyről nézték a versenyt, és kutyák is befutottak a pályára. A Forma-1 a következő évben már nem tért vissza Mexikóba, az újabb versenyre egészen 1986-ig várni kellett.
Ezúttal zsinórban hét nagydíjat rendeztek a mexikóvárosi pályán, amelyet ekkor már Autódromo Hermanos Rodrígueznek ("Rodríguez-testvérek versenypályának") hívtak az 1971-ben elhunyt Pedro Rodríguez és öccse, Ricardo tiszteletére. A pálya továbbra is nagy népszerűségnek örvendett a versenyzők körében, de a kilencvenes évek elején már egyre gyakrabban panaszkodtak a bukkanókkal teli aszfalt rossz állapotára. A légszennyezettség mértéke közben folyamatosan nőtt az évről évre népesebb Mexikóvárosban, ezért a versenyt 1992 után újra törölték a naptárból. A 2000-es években többször szó volt a visszatérésről, új helyszínek megépítése is felmerült, de végül a Hermanos Rodríguez pálya átépítése mellett döntöttek a 2015-ös idényre.
A mezőny izgatottan várja a régi-új helyszín felfedezését, de senki nem örül annyira a Mexikói Nagydíjnak, mint Sergio Pérez, aki először versenyezhet a hazai nagydíján.
Soha nem gondoltam volna, hogy lehetőségem lesz a saját hazámban Forma-1-es versenyen indulni"
- nyilatkozta. "A pályafutásom egyik csúcspontja lesz, és biztos vagyok benne, hogy a nagydíj az F1 egyik klasszikusává fog válni. Mexikónak nagy hagyományai vannak az autósportban, a rajongók is sokat tudnak a sportról. Nagyon lelkesek, és már régóta vártak a Forma-1 visszatérésére. Biztos vagyok benne, hogy mindenki remekül fogja érezni magát."
Az idei szezonra nemcsak felújították, hanem jelentős mértékben át is építették a pályát, több szakaszt megváltoztattak rajta. Néhány versenyző csalódottan vette például tudomásul, hogy eltűnt a híres Peraltada, amely manapság már túl veszélyes kanyarnak számítana. A kör végén kialakítottak egy ahhoz hasonló stadionrészt, amelyet Hockenheimben is láthatunk, innen nézők ezreinek nyílik majd remek kilátása a pályára.
A 4304 méter hosszú pályán 17 kanyar van, hárommal több, mint 1992-ben.
A legjellegzetesebb szakasz azonban a rendkívül hosszú, 1,3 km-es célegyenes,
ahol az autók a becslések szerint bőven túllépik majd a 330 km/ó-s végsebességet. Innen a szinte derékszögű 1-es kanyarhoz körülbelül 100 km/ó-ra kell majd lefékezni, egy sikán után pedig egy újabb hosszú egyenes következik. A két egyenesnek és a középső szektorban található gyors kanyaroknak köszönhetően arra lehet számítani, hogy egy kör átlagsebességét figyelembe véve a mexikói lesz az F1 második leggyorsabb pályája Monza után.
"Érdekes hétvége lesz, mert nincs semmi adatunk erről a pályáról, ismeretlen körülmények között kell majd versenyeznünk. Ez izgalmassá teszi a nagydíjat" - mondta Fernando Alonso. "Azok alapján, amit eddig láttam a pályából, szerintem remek a vonalvezetése, és érdekes kanyarok is vannak rajta. A jó végsebességnek nagy szerepe lesz, és az új aszfalt miatt nagyon fontos lesz minél előbb megtalálni a legjobb beállításokat, hogy elérjük az ideális leszorítóerőt."
Daniel Ricciardo júliusban egy utcai autóval már kipróbálhatta a pálya egy részét, de egyelőre nincs határozott véleménye róla. "A nagyon hosszú célegyenes kicsit Monzára emlékeztetett" - mondta. "Lesznek lendületes szakaszok, amelyek érdekesnek tűnnek, de igazából nem sok mindent tudok elmondani a pályáról, amíg nem vezettem rajta. Bármi lehet belőle, remélem, szórakoztató lesz."
Pérez az USA Nagydíj előtt is járt a pályán, és a teljes vonalvezetésen végighajthatott, szerinte "fantasztikus" lett az átépített aszfaltcsík.
Bár elég sokat változtattak rajta, szerintem a semmit sem veszített a karakteréből"
- vélekedett. "Az új stadionrész látványos lett, és az első alkalommal hihetetlen érzés lesz áthajtani rajta a szurkolókkal teli lelátók előtt. Sok gyors szakasza van a pályának, de vannak itt lassú és közepes tempójú kanyarok is, ami változatossá teszi a kört."
A mérnökök számára az jelenti az egyik legnagyobb kihívást, hogy a pálya sokkal magasabban helyezkedik el az összes többi F1-es helyszínnél, és
a kisebb légnyomás az autók teljesítményére is hatással van.
A mexikói pálya 2250 méterrel a tengerszint felett található, a lista második helyén álló Interlagost is 1400 méterrel megelőzve. Bár a turbómotorok teljesítményét ez olyan mértékben nem befolyásolja, mint a szívómotorokét, több mérnök szerint is nagyobb az esély a meghibásodásokra. "A turbófeltöltőnek keményebben kell dolgoznia, hogy ugyanannyi levegőt juttasson a belső égésű motorba" - magyarázta Nick Chester, a Lotus technikai igazgatója, majd hozzátette, a ritkább levegő miatt a leszorítóerő mértéke is csökken, ami a kanyarokban jelenthet gondot.
Az előzéseket ezen a pályán is két DRS-zóna segíti majd, természetesen a két hosszú egyenesben a 17-es és az 1-es, valamint a 3-as és 4-es kanyarok között.
Mexikóra a múlt héten rekorderősségű hurrikán csapott le, s bár a viharok java már elvonult, erre a hétre is sok esőt jósolnak.
Egyáltalán nem kizárt, hogy a Mexikói Nagydíj hétvégéjét is megzavarja az időjárás,
a jelenlegi előrejelzések szerint főleg vasárnap, bár annyi esővel talán nem kell számolni, mint Austinban.
Száraz pályán a két leggyakrabban használt keveréket, a lágy és a közepes gumikat lehet majd bevetni. Ezek a lassú kanyarokban is elég tapadást biztosítanak majd, és elég tartósak ahhoz, hogy a gyorsabb fordulókban is bírják a terhelést. "Egy új pályára mindig kihívás kiválasztani a megfelelő keveréket, de a szimulációk már nagyon pontosak" - nyilatkozta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery. "Egy új pálya első évében mégis elkerülhetetlen, hogy kicsit óvatosabbak legyünk a gumiválasztásnál."
A Pirelli szerint száraz pályán a kétkiállásos taktika lehet a legeredményesebb, de Hembery szerint megint az időjárás dönt majd a stratégiákról. "Észak-Amerika nagy részében ezen a héten is bizonytalan lesz az időjárás, ez a versenyt is komolyan befolyásolhatja" - mondta. "Az eltérő stratégiák is szórakoztató futamhoz vezethetnek, és a pálya tervezésekor az előzéseket is figyelembe vették."
A versenyzőknek figyelniük kell arra, hogy a pálya aszfaltja vadonatúj, az utolsó réteget néhány héttel ezelőtt rakták le, ezért a hétvége kezdetén valószínűleg csúszósabb lesz az ideálisnál. Az aszfaltcsík mentén tágas bukótereket alakítottak ki, ezért a pályát tanuló versenyzők viszonylag könnyen megúszhatják a kisebb hibákat.
A világbajnoki cím már Austinban eldőlt, s bár Hamilton ezzel a gyerekkori álmát valósította meg, elmondása szerint továbbra is ugyanolyan éhes a sikerre, mint eddig. Motivációt adhat neki például az, hogy beállítsa Sebastian Vettel rekordját, aki 2013-ban 13 győzelemmel szerezte meg a világbajnoki címet. Hamiltonnak az austini volt az idei 10. sikere, az összes hátralévő versenyen nyernie kell tehát, ha utol akarja érni Vettelt.
„Az utolsó három versenynek úgy vághatok neki, hogy semmit nem kell bizonyítanom, és nincs veszítenivalóm"- nyilatkozta a brit.
Egyértelműen az a célom, hogy én legyek a modernkori Mexikói Nagydíjak első győztese."
A Mexikói Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. | |
A hosszú egyenesek miatt a mexikói pálya kifejezetten kedvez majd a Mercedesnek, ezért Hamilton legnagyobb ellenfele ezúttal is a csapattársa, Nico Rosberg lehet. A német az amerikai futam után neheztelt Hamiltonra az első kanyarban történt incidens miatt, és a csapat szerint fennáll a veszélye annak, hogy a tavalyi Belga Nagydíjhoz hasonlóan ütközésbe torkollik a két pilóta ellentéte, ezért a Mexikói Nagydíj előtt elbeszélgetnek a szerintük is túl agresszívan vezető címvédővel.
A Mercedes főnöke, Toto Wolff arra számít, hogy Rosberg hamar összeszedi magát, és a hátralévő három versenyen keményen küzd majd Hamiltonnal a futamgyőzelmekért. Közben azért Vettelre is figyelnie kell, hiszen a német még mindig a világbajnokság 2. helyén áll, igaz, már csak 4 ponttal előzi meg a mercedeses honfitársát.
A Red Bull a hosszú egyenesek miatt aggódhat, az USA-ból nulla ponttal távozó Williams és a Force India viszont bizakodik. „Az Oroszországban és az Egyesült Államokban rendezett versenyek ideálisak voltak arra, hogy felkészüljek a hazai futamomra" – mondta Pérez. „A dobogós helyezés és az erős 5. hely nagy önbizalmat a szezon utolsó versenyei előtt. Szerintem még több is van bennünk, nagyon várom a hátralévő versenyeket."
A Honda hagyományosan jól szerepel a Mexikói Nagydíjakon: itt aratták az első F1-es futamgyőzelmüket, és négy győzelemmel, valamint négy pole pozícióval a legeredményesebb motorgyártónak számítanak az itteni versenyeken. Alonso és Button is elismeri azonban, hogy ezúttal még a pontszerzés is kifejezetten jó eredménynek számítana, hiszen a pálya papíron nem fekszik nekik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!