Silverstone, Northamptonshire, England.
Sunday 5 July 2015.
Felipe Massa, Williams FW37 Mercedes, leads Valtteri Bottas, Williams FW37 Mercedes.
Photo: Steven Tee/Williams
ref: Digital Image WL4R5199
Vágólapra másolva!
Az F1 ügyvezetője nem szándékozik csökkenteni a Brit Nagydíj jogdíját, mert úgy véli, a pálya már most is „nagyon előnyös szerződéssel” rendelkezik.
Megkérdőjeleződött a Brit Nagydíj sorsa, mert a silverstone-i pálya vezérigazgatója, Patrick Allen szerint jövőre nem biztosított, hogy megkapják a verseny megrendezéséhez szükséges bankgaranciát. Ennek oka, hogy a pálya egyre nehezebben tudja kigazdálkodni a folyamatosan emelkedő jogdíjat, ráadásul már most is csak egy évvel később fizetik ki az adott évi futam árát Bernie Ecclestone-nak. Az F1 ügyvezetője a Sky Sportsnak elmondta, a pálya eddig nem kért árengedményt.
„Nagyon jó szerződésük van, ezt ő is tudja” – utalt Allenre, illetve arra, hogy nem készül csökkenteni a verseny jogdíját, amely a Sky szerint egyébként is csak fele a többi európai futam megrendezéséért kért pénznek. Ecclestone elmondta, hogy még nem gondolt a futam törlésére, „és remélem, ez nem történik meg" - tette hozzá. "Erről általában azok beszélnek, akik éppen irányítják Silverstone-t.” Hozzátette, hogy szerinte a gondjaik „a BRDC problémáiból erednek. Évekkel ez előttről.”
A BRDC (Brit Autóversenyzők Klubja) nagyságrendileg 850 taggal rendelkezik, köztük van Jenson Button és Lewis Hamilton is, jelenleg a testület birtokolja és üzemelteti a silverstone-i pályát és a hozzá tartozó ipari létesítményeket. Ez viszont hamarosan akár meg is változhat, mert Allen korábbi álláspontját fenntartva a pálya eladását fogja javasolni a BRDC következő éves közgyűlésén.
Ez „hamarosan esedékes, és úgy gondolom, az igazgatótanács tudatában van a tőkebevonás szükségszerűségének. Előterjesztem a javaslataimat, az viszont majd már rajtuk fog múlni, hogy támogatják-e, vagy van más ötletük, esetleg megoldásuk” – magyarázta Allen a Forbesnak. Az igazgató dolgát az is megnehezíti, hogy két évvel ezelőtt 280 angol holdnyi földet hosszú távra lízingeltek a költségvetésük befoltozása érdekében, ebből viszont bevételük már nem származik, így az F1-es futam jogdíját kizárólag a jegybevételekből kell előteremteniük.
Növekvő nézőszám, de nem elég bevétel
Noha Silverstone és Ecclestone kapcsolata jövőre akár rosszra is fordulhat, Ecclestone bízik Allenben, mert úgy véli, „a srác rohadt keményen és jól dolgozik, hogy az ügyeket rendbe tegye.” Látszólag jó úton halad, hiszen az idei Brit Nagydíjra 63%-kal több jegyet adtak el a tavalyinál, és a 2016-os futamra is értékesítettek már 25 ezret, pedig tavaly ilyenkor még csak 9 ezernél tartottak. A bevételek viszont így sem alakulnak kielégítően, pedig Allen újszerű üzleti modellel is próbálkozik.
„A légitársaságok árazási modelljét követjük, vagyis vonzó, alacsony árakkal kezdünk, majd amikor a kapacitásunk X%-át eladtuk, emelni kezdjük azokat, és ahogy közeledünk a versenyhez, a jegyek egyre drágábbak lesznek” – magyarázta. „Az én dolgom, hogy felügyeljem a kereskedelmi szempontokat, és ez a feladat drámaian átalakult, amióta tizenegy hónappal ezelőtt ide kerültem” – jelentette ki a brit, aki szerint Silverstone tőkeinjekciót igényel ugyan, de így is jó befektetési lehetőségnek bizonyulhat.
Allen úgy véli, az értékesítéssel anyagilag mindenki jól járna, ráadásul könnyebb is lenne működtetni a pályát, mert a döntéshozatali folyamatok gyorsabbá válhatnának. Ezzel Ecclestone is egyetért. „Ha megszabadulna a BRDC-től, Silverstone azt csinálhatna, amit akar, anélkül, hogy állandóan meg kellene aput kérdezni."
„Ez sokat segítene. Abban a pillanatban, hogy az ember megpróbál működtetni valamit, ahol nincs senki, aki dönthetne, és meg kell kérdeznie a nagyanyját, az apját meg a nagybátyját, mielőtt cselekedhetne, képtelen lesz elintézni bármit is.”
Állami segítség is kellhet
Ecclestone az Autosportnak hozzátette, Silverstone állami támogatást is igényelhet, amit meg is kellene kapniuk „ahogy sok ország esetében így van”, valamint kijelentette, „minden tőlük telhetőt megtesznek” a verseny érdekében. A szaklapnak sem tagadta, hogy elsősorban nem a pálya menedzsmentjével, hanem a tulajdonosával, a BRDC-vel van problémája.
„Ez az egész a BRDC miatt van” – mondta. „Jó régen kiszabadítottam őket egy szerződésből, és elég sok pénzt megspóroltam nekik, amit az új bokszutcai komplexum megépítésére szántak. Erről volt szó. Ehhez képest építettek egy új BRDC klubházat, és egy óriási parkolót a tagoknak. Alig hittem el, hogy erre elköltöttek 20 millió fontot! A BRDC megállapodásai miatt meg van kötve a keze azoknak, akik most a pályát működtetik, ez a helyzet.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!