A Forma-1 mezőnyébe mindig nehéz volt betörni, az egyre emelkedő költségek miatt azonban már az utánpótlás-kategóriában is egyre nehezebb helyet találni, és gyakran a pilóták pénzügyi háttere dönt az előrelépésről. Az alsóbb kategóriákban sikeres versenyzők helyzete sem könnyű, a GP2-es bajnokságot idén uraló Stoffel Vandoorne-t például még egyik F1-es csapat sem szerződtette le a következő idényre.
A fiatal versenyzők közül egyre többen döntenek úgy, hogy a formaautós bajnokságok helyett más szériákban, például hosszú távú versenyeken próbálkoznak. Ezután viszont még kevesebb esélyük nyílik arra, hogy eljussanak a Forma-1-be, ami David Coulthard szerint sajnálatos, hiszen a legrangosabb bajnokság így számos tehetséges fiatalt veszít el.
„Úgy tűnik, alapvető problémák vannak az F1 utánpótlás-rendszerével" – mondta a Motorsport.com-nak a korábbi F1-es versenyző, aki jelenleg a BBC szakkommentátoraként dolgozik. „Az alsóbb kategóriák bajnokai közül egyre többet elveszítünk. Korábban az F3000, vagy akár az F3 bajnokai bekerültek a Forma-1-be, de manapság már nem ez a jellemző."
Coulthard szerint a jelenségben az is közrejátszik, hogy manapság kevesebb csapat indul az F1-ben, mint a korábbi évtizedekben, és a debütáló versenyzőktől gyakran jelentős összegeket kérnek. Pedig jelentkezőkből nincs hiány: a Forma-3-as Európa-bajnokságban idén 33 versenyző indul, akik közül sokan a magasabb rangú utánpótlás-kategóriákba sem tudnak leszerződni a költségek miatt.
Coulthard szerint a helyzetet jól jellemzi, hogy manapság egy túraautó-bajnokság, a DTM az egyik olyan kategória, ahonnan be lehet kerülni az F1-be. A 2010-es bajnok Paul di Resta a következő évben a Force Indiával debütálhatott, az idei győztes, Pascal Wehrlein pedig a Manornál köthet ki a Mercedes pártfogoltjaként.
A GP2-bajnok Vandoorne továbbra sem mondott le arról, hogy jövőre már az F1-ben versenyezzen, de egyelőre úgy tűnik, ehhez a McLaren segítsége sem lesz elég. Most az tűnik a legvalószínűbb opciónak, hogy a belga a távozó Kevin Magnussen helyett a McLaren tartalékversenyzője lesz 2016-ban. Emellett elképzelhető, hogy az elsőszámú japán formaautó-bajnokságban, a Super Formulában fog versenyezni egy Honda motoros autóval.
Vandoorne november végén el is utazik Japánba, hogy Szuzukában részt vegyen egy újoncok számára rendezett teszten. A belga pilóta elárulta, nem bánná, ha 2016-ban ebben a bajnokságban indulhatna. „Jó autókról van szó – legalább olyan gyorsak, mint a GP2-esek, vagy talán még gyorsabbak is" – mondta. „Nincs túl sok lóerő a motorjukban, de a kanyarsebességek lenyűgözőek, manapság az F1-es autókénál is gyorsabbak."
Magnussen azért távozott a McLarentől, mert 2016-ban mindenképp versenyezni akart valahol, és ezt a csapatnál nem tehette volna meg. Több F1-es istállóval tárgyalt a visszatérésről, például az új amerikai csapattal, a Haasszal, akik komolyan érdeklődtek iránta. A tulajdonos Gene Haas elárulta, le is szerződtették volna, ha az elsőszámú jelöltjük, Romain Grosjean nem fogadja el az ajánlatukat.
„Tárgyaltunk Magnussennel is, nagyon erős jelölt volt" – nyilatkozta Haas a Formula1.com-nak. „A McLarennél nagyon tisztelték őt. Ha Romain visszautasított volna minket, ő kapta volna meg az egyik ülésünket."
Magnussennek így nem sok lehetősége maradt arra, hogy jövőre a Forma-1-ben versenyezzen, bár a hírek szerint a Manorral is tárgyalásokat folytat.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!