Egy éve ilyenkor a Forma-1 közössége lázas izgalomban várta az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíjat: a világbajnoki küzdelem a hírhedt, azóta szerencsére az enyészetnek odavetett dupla pontos rendszertől függetlenül is nyitott volt még. Nico Rosberg 17 pontos hátrányban, de reménykedve várta az utolsó nagy összecsapást, amelynek hiába vágott neki újfent a pole-ból, az elrontott rajt és egy ERS-hiba miatt végül meg sem tudta szorongatni csapattársát, Lewis Hamiltont.
Ezzel szemben most, legalábbis a pontok szempontjából, nincs igazi tét. Miután pénteken mindenki fellélegezhetett, hogy a Red Bull megúszta a motorkrízist, a Lotus-Renault felvásárlást pedig lényegében az egész paddock formalitásként kezeli, az utolsó forró téma is kihűlt, és
a sportra rátelepedett a szezonvégi kiüresedés.
Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen még harcban áll az egyéni összetett 4. helyéért, a Jégember azonban nem csinált belőle titkot, hogy abszolút hidegen hagyja a végeredmény, és valószínűleg a nézők közül sem sokan rágják tövig miatta a körmüket.
A legnagyobb jelentősége a Mercedes-pilóták csatájának van. Rosberg igyekszik úgy beállítani a helyzetet, hogy már a 2016-os status quóért harcol, s bár a lendület jelenleg az ő oldalán áll, Hamilton nem tűnik az igazi önmagának, hiába tagadja. Vagy elfáradt a világbajnoki hajtásban, ami végső soron nem lenne csoda, vagy a magánélete hat ki megint a teljesítményére.
Bármi is az oka, az utóbbi időben kicsit úgy tűnik, mintha sisakot cseréltek volna: Rosberg szórja erőfeszítés nélkül a brutálisan gyors köröket, és Hamilton lohol reménytelenül mögötte a versenyeken. Jóllehet, a német versenyző ezúttal már nem esélyes a vb-címre, ugyanúgy öt nagydíjgyőzelmet aratott az idén, mint tavaly, és legutóbb, Brazíliában dupláznia is sikerült – vagyis most akár pályafutása során először triplázhat is.
A 2015-ös szezon utolsó pénteki edzésnapján úgy tűnt, lehet esélye rá, mert ismét ő volt a magabiztosabb. Hamilton ugyan megnyerte az első tréninget, és a másodikon is gyorsabb volt, amíg a keményebb (vagyis a lágy) keverékű gumikat használták, de az időmérő-szimulációkhoz a szuperlágyra váltva 0,138 másodperces előnnyel Rosberg vette át a vezetést. „Ez a hétvége jól kezdődött, bár Lewis egy mért körben nem fedte fel a valódi tempóját" – vélte.
Egyértelmű, hogy maradt még tartalékja. Ez nem az igazi kép."
Hát, az lehet. Amikor este megkérdezték, hogy tudja-e, hol nyerhet időt Rosberghez képest, Hamilton bólogatott, de határozott válasz helyett inkább csak nevetgélt. Emiatt nem is feltétlenül kell aggódnia, mert a statisztikák szerint a Yas Marinán a 2. rajtkockából lehet a legkönnyebben győzelmet aratni. A versenytempóján viszont még mindenképpen javítania kell: péntek este, amikor a csapatok az időmérőn és a futamon várható pályaviszonyokat kihasználva a mérvadó hosszú etapjaikat teljesítették,
Hamilton mindkét keverékű gumin érthetetlenül gyengén muzsikált.
Nem valószínű, hogy ennek az eltérő üzemanyagszint volt az oka. A szuperlágy Pirelliken biztosan nem. Azokkal ugyanis Hamilton első két köre gyakorlatilag tizedre azonos volt a csapattársáéval, de aztán rohamtempóban elhasználta őket. Emiatt az 5. köre már 1,5 másodperccel elmaradt Rosbergétől, és be is kellett mennie a bokszba kereket cserélni, míg a többiek még vagy 5-6 körön át vígan a pályán maradtak ugyanazzal a szettel.
Hamilton tudta, hogy valami nem stimmel, és a rádión feltett kérdésére a Mercedes megerősítette a gumikkal kapcsolatos aggodalmát. A lágy keveréken aztán szintén sokkal, átlagosan 7 tizeddel maradt el Rosbergtől. „Nem hoztam ki a maximumot a gumikból, pedig valójában kifejezetten jól működnek itt – különösen a szuperlágy" – ismerte el a brit. „A két edzés között változtattam valamit az autón, és az érzésre jónak tűnt. A hosszú etapos tempómat viszont nem éreztem olyan erősnek, még dolgoznom kell rajta."
Erre szombatig még lesz ideje, semmi sem dőlt el. A Mercedes-pilóták párharcát ugyanakkor az is befolyásolhatja, hogy
Rosberg motorjában sokkal több kilométer van, mint Hamiltonéban, ezért eleve gyengébb,
és valószínűleg nem is lehet majd ugyanolyan teljesítmény-beállításokkal használni.
Ezt az egységet először hat versennyel ezelőtt, a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésén szerelték be az autójába, miután a Monzában kapott új specifikációjú motorja jóformán azonnal elromlott, és végül ki is került a keretből. Mivel a Mercedes nem akarta bevállalni a csere miatti rajtbüntetést, Rosbergnek lényegében három motorral kellene teljesítenie az egész idényt – ez hihetetlen bravúr lenne a csapattól, ha meggondoljuk, hogy mások a szabályokban előírt négyhez is csak küszködve tudják tartani magukat.
„A monzai probléma után a tervezetthez képest ki kellett tolnunk a motorok élettartamát, ezért az egyenesekben van egy kis hátrányom. Ezt a kanyarokban kell leküzdenem valahogy" – mutatott rá Rosberg. Persze ez is része a lélektani játszmának; ha nyer, a sikere még értékesebb lesz, ha veszít, így nem akkora szégyen. Okos.
A délutáni edzésen Sergio Pérez mindenkit meglepett, amikor feltornázta a Force Indiát a 3. helyre, a két Mercedes mögé, mielőtt kigyulladt a bal hátsó fékje, és idő előtt be kellett állnia a garázsba. Úgy érezte, ez volt a csapat idei legjobb péntekje, „nem is a helyezésünk miatt, hanem azért, mert csak 6 tizeddel maradtunk le a Mercedestől.
Szerintem soha nem voltunk ennyire közel hozzájuk."
A Pérez mögött végző Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel egymástól függetlenül elismerte, hogy váratlanul érte őket a Force India tempója. Péreznek ugyanakkor nincsenek illúziói az erőviszonyokkal kapcsolatban, mert „a Ferrarik és a Red Bullok egy kicsit korábban tették meg a gyors köreiket, utána még nyilván javultak a pályaviszonyok."
Ez jogos észrevétel, hiszen az aszfalt nemcsak jobban felgumizódott, hanem a naplemente után kicsit le is hűlt, ami előnyösebb lehetett az alacsonyabb hőmérsékleti tartományban üzemelő szuperlágy gumikhoz. Éppen a két Ferrari teljesítette elsőként az időmérő-szimulációját, míg Pérez utolsóként, szűk negyedórával később. Pár tizedet ez is számít, és Ricciardót mindössze 37 ezreddel előzte meg.
A hosszú etapos köridőket átnézve hamar lelepleződik az igazság: a szuperlágy Pirelliken a Force India (Nico Hülkenberggel) lassabb volt a Mercedesnél, a Ferrarinál, a Red Bullnál és a Williamsnél, ráadásul elég durva gumikopást is produkált.
Az igazi meglepetés a Ferrari volt.
Mindkét keverékkel ők tették meg a leghosszabb etapot – Kimi Räikkönen egy 16 mért köröst a szuperlágyakkal, Vettel egy 13 mért köröst a lágyakkal –, mégis nagyon gyorsnak mutatkoztak. Räikkönen a 10-11. körét leszámítva a csak 11 kört teljesítő Rosbergnél is végig erősebb tempót diktált, Vettel pedig csupán a mercedeses honfitársától maradt el. 1:46.450-nel ő futotta meg a versenyszimulációk legjobb körét is.
Átlagok a szuperlágyakon
Räikkönen 1:47.100 (16 kör) | Átlagok a lágyakon
Rosberg 1:46.841 (8 kör) |
Vettel ennek ellenére nem volt túl optimista, bár még az előtt nyilatkozott, hogy áttanulmányozhatta volna az adatokat. „Gyorsulunk kell, túl nagy a lemaradásunk" – mondta. „Szeretném, ha a hátrányunk kisebb lenne, az üldözőinktől viszont jobban elszakadnánk." Ha az előző hétvégékből indulunk ki, a Ferrari az időmérőn várhatóan közelebb fog férkőzni a Mercedeshez. „Ahogy szombaton mindig, ők és a Williams nagyobbat tudnak majd lépni, mint mi" – erősítette meg Ricciardo. „Biztos mi is találni fogunk valamennyi időt, de nem túl sokat."
Ha a Ferrari meg akarja szorongatni a Mercedest, mindegy, hogy az időmérőn mennyivel szenved vereséget: a verseny elején nem szabad nagyon lemaradnia. Ehhez a szuperlágy gumikkal való bánásmód fogja jelenteni az egyik kulcsot. Noha a péntekinél csekélyebb mértékben, a hőfáradás még vasárnap is gondot jelenthet majd; a versenyzők a szabadedzéseken főleg a jobb első abroncsok szemcsésedésével küszködtek, de valójában arra kell a leginkább odafigyelniük, hogy ne vegyenek ki túl sokat a hátsókból a Yas Marina utolsó, lassú kanyarokkal és sűrű kigyorsításokkal tűzdelt, start/stop-jellegű szektorában.
„Vigyázni kell a hátsó gumikra, de közben az elsőket muszáj nyúzni, hogy utána jól tapadjanak az első szektorban" – mutatott rá Jenson Button. „Nem könnyű megtalálni az arany középutat, ezért a verseny érdekes lesz."
Az első etap Abu-Dzabiban rendszerint nagyon rövid. A csapatok már 5-11 kör után megszabadulnak a problematikus szuperlágyaktól, és onnantól kezdve nagy valószínűséggel a leintésig a lágyakat használják, összesen két kerékcserével teljesítve a távot. A Ferrari azzal a keverékkel pénteken nem volt a Mercedes szintjén: Vettel az első két körében még gyorsabbnak bizonyult Rosbergnél, de utána az 5. köréig jobban lelassult, majd onnantól egészen a 12.-ig konstans időket autózott. A Red Bull ezzel a gumival veszélyt jelenthet a Ferrarira, Ricciardo ugyanis 8 körön át teljesen kiegyensúlyozott iramot diktált vele.
Hamilton egy évvel ezelőtt mindössze 2,5 másodperccel közvetlen üldözője, Felipe Massa előtt ért célba. A Williams most egyelőre nem találja ennyire a helyét a pályán, de nem reménytelen, hogy valamelyik csapat ezúttal is megfuttassa a Mercedest a pénzéért – és erre, ahogy az idén megszokhattuk, ismét a Ferrari a legesélyesebb.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!