A vb-címért folytatott küzdelem ugyan már három héttel ezelőtt, Austinban lezárult, és az egész F1-es közösségen érezhetőek a hosszú szezonnal járó fáradtság jelei, de ne gondoljuk, hogy az utolsó két versenynek semmilyen tétje nincs. Lewis Hamiltont láthatóan kellemetlenül érintette, hogy Mexikóban kikapott mercedeses csapattársától, Nico Rosbergtől, akinek pedig extra kihívást jelent legyőzni egy immár háromszoros világbajnokot. A párharcuknak komoly presztízsértéke van, Hamilton ezért bőszen tagadja, hogy leeresztett volna a cím bezsebelése óta. „Nico keményen odateszi magát, mert nem akarja, hogy én győzzek, én viszont nem akarom, hogy ő győzzön" – mondta.
A küzdelmünk semmit nem veszített az intenzitásából."
Hamilton elég rázós hét után érkezett meg Interlagosba – karambolozott Monacóban, saját bevallása szerint túlpörgette a bulizást, és a kialvatlanságtól még le is betegedett –, de ez péntek délelőtt cseppet sem látszott meg a teljesítményén: az első szabadedzést mindjárt az élen zárta, fél másodperccel megelőzve a csapattársát. A Brazil Nagydíjon különösen fontos lenne nyernie, hiszen ez a trófea még hiányzik a vitrinjéből. Pedig példaképe, Ayrton Senna hazai versenyéről van szó, ráadásul a tavalyi hétvégét Rosberg uralta, aki a pole-ból rajtolva, Hamiltont végig maga mögött tartva erőteljes győzelmet aratott Interlagosban.
Most újra egymásnak feszülhetnek, és tulajdonképpen még jó is, hogy nem kell különösebben tekintettel lenniük a pontokra – így szabadon tudnak versenyezni. És a pénteki edzésnap alapján úgy tűnik, ebben senki nem fogja megzavarni őket, mert a Mercedesnek a szokásosnál is nagyobb előnye van. Az időmérőre ugyan esőt jósolnak, ami összekeverhetné a rajtsorrendet, de ha nem történik semmi rendkívüli, Hamilton és Rosberg vasárnap nyílt sisakos küzdelmet vívhat majd egymással.
Az első napon egyikük sem kerekedett a másik fölé.
A Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe szerint mind egy mért körön, mind a hosszú etapokon egy szinten álltak. És tényleg: noha délután, a lágy keverékű gumikon Rosberg vert fél másodpercet Hamiltonra, ennek ő maga sem tulajdonított jelentőséget. „A Lewisszal szembeni előnyöm nem a valós képet mutatja, mivel ő rossz motorbeállításokat használt, ami a köridőben sokat számított" – árulta el.
Érdekes módon Hamilton nem értett egyet ezzel, mondván, „úgyis mindig eltérő motor-üzemmódot használunk. Nico egyszerűen jó kört futott a második edzésen." Ő is kemény küzdelemre számít, de inkább abban látta a délutáni lemaradása okát, hogy nem változtatott az autó beállításain a délelőttihez képest. „Vagyis nem tartottam a lépést a pályaviszonyok fejlődésével" – magyarázta. „Ez talán hiba volt."
A hosszú etapjaik alapján nehéz különbséget tenni közöttük. Rosbergnek a közepes Pirelliken volt feltűnő, 3 tizedmásodperces előnye – ha ezt megtartja vasárnapig, azzal sokat nyerhet, mert a táv várhatóan három vagy négy etapból fog állni, és a többségükben ezt a keveréket használják majd. A lágyakon az etap egészében Hamilton, az első 6 „rendes" kört számítva viszont megint csak Rosberg érte el a jobb átlagot; az eltérés abból eredt, hogy ő durván megnyomta az első 2 kört, amitől gyorsabban elhasználódtak a gumijai, ezért később lassabb lett Hamiltonnál.
A Mercedes egyébként már azt is megengedhette magának, hogy a délelőtti edzésen ne a Brazil Nagydíjjal foglalkozzon, hanem 2016-ra teszteljen inkább. A más csapatok által régóta használt S-csatornára emlékeztető megoldás – amelyet délutánra levettek az autóikról – az orr-részen emelkedő púp miatt a felületes szemlélők számára is nyilvánvaló lehetett, Hamiltont azonban nem izgatta fel különösebben. „Gőzöm sincs, mi volt az" – vonta meg a vállát. „Azt sem tudtam, hogy új orr-részt használunk. Fogalmam sincs, mi az az S-csatorna."
Interlagosra a tavalyi verseny előtt került új aszfalt, amely kezdetben szokás szerint csúszós volt. Ezért is számít meglepetésnek, hogy a köridők ma rosszabbak voltak az egy évvel ezelőttinél: Rosberg 0,263 másodpercet lassult 2014-hez képest, márpedig ez egy ilyen rövid, 70-72 másodperces körön kifejezetten sok.
A nem várt jelenséget mindenki azzal magyarázta, hogy 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 8-as és 10-es kanyar mellé új kerékvetőket telepítettek.
Ezeknek 5 cm-es lépcsői vannak, ami már túl magas az F1-es autók számára. Míg a versenyzők tavaly még simán átvághattak rajtuk, most el kell kerülniük őket, tehát szűkebb íveken kell fordulniuk – ez okozza az időveszteséget. „A 2-esbe nagyon nagy rázókő került. Ez a rész eddig lényegében padlógázos volt, most viszont már el kell vennünk a gázt" – erősítette meg Hamilton, akinek tetszik a módosítás.
Igaz, nem mindenki reagált rá ennyire lelkesen. Nico Hülkenberg például úgy vélte, a régi kerékvetőket élvezetes volt meglovagolni, de az újak túl rázósak, Romain Grosjean pedig rámutatott, hogy könnyen felboríthatják az autók egyensúlyát.
Volt azonban egy másik probléma is: hiába alig egy éves az aszfalt, egyes helyeken feltöredezett.
Ez már a Pirelli mérnökeinek is feltűnt a pályabejárás alatt, valószínűleg a WEC 2014 novemberi versenye lehetett benne a ludas. „A sportautók feltörték az aszfaltot" – mondta Rosberg. „Egyes kanyarokban nagyon morzsolódik, ezeken a részeken áthajtva csökken a tapadás. Kreatívan kell variálnunk az íveket, hogy kikerüljük őket."
A Mercedeseket pénteken senki nem tudta megközelíteni. Mindkét edzésen Sebastian Vettel lett a 3., de még délután, a jobban tapadó lágy gumikon is 0,960 másodpercet kapott Rosbergtől. Igaz, ezért részint a rossz időzítést okolta, konkrétan azt, hogy akkor tette meg a leggyorsabb körét, amikor épp szemerkélt kicsit az eső – jóllehet, a 32-34 fokos aszfaltról az a pár csepp hamar elpárolgott.
A körátlag a lágy gumikon:
Az összes/a figyelembe vett körök számával
1. Hamilton 1:16.786 (12/9 kör)
2. Rosberg 1:17.021 (13/11 kör)
3. Vettel 1:17.466 (15/14 kör)
4. Kvjat 1:17.524 (10/10 kör)
5. Ricciardo 1:17.541 (7/6 kör)
6. Massa 1:17.935 (11/9 kör)
7. Hülkenberg 1:18.594 (11/10 kör)
A Mercedes mögötti erőviszonyokat ezúttal a szokásosnál is nehezebb kibogozni. A Ferrari helyzetét különösen sűrű homály fedi: míg a csapatok többsége mindkét versenyzőjével lebonyolított egy-egy közepes hosszúságú etapot a lágy és a közepes gumikon is, ők teljesen kettéosztották a feladatokat. Miközben Vettel 15 kört teljesített a lágy Pirellikkel, addig Kimi Räikkönen 20-at a közepesekkel. Ilyen sokáig senki más nem tartózkodott a pályán megszakítás nélkül, ami a valószínűsíthetően eltérő üzemanyagszintek miatt lehetetlenné teszi a közvetlen összehasonlítást.
A körátlag a közepes gumikon
1. Rosberg 1:16.642 (10/7 kör)
2. Hamilton 1:16.984 (11/7 kör)
3. Bottas 1:17.349 (9/7 kör)
4. Kvjat 1:17.489 (11/10 kör)
5. Massa 1:17.701 (11/9 kör)
6. Räikkönen 1:17.762 (20/14 kör)
7. Ricciardo 1:18.038 (12/11 kör)
8. Hülkenberg 1:18.422 (12/12 kör)
Az összkép azt sugallja, hogy a Ferrarié a második leggyorsabb autó, de a várakozásokkal ellentétben érdemes lesz odafigyelni a Red Bullra is. Különösen Danyiil Kvjatra: habár ő még a Renault régi motorját használta, a versenyszimulációk során mindkét típusú gumin gyorsabb volt Daniel Ricciardónál. A Williams vezető versenymérnöke, Rob Smedley elégedett volt a csapat hosszú etapos tempójával, de Valtteri Bottast 3 helyes rajtbüntetéssel sújtották, mert piros zászló hatálya alatt előzött, Felipe Massa pedig nem érezte otthon magát a hazai pályáján.
„Az autóm instabil volt, nagyon küszködtem a hátsó tapadás hiányával" – mondta. „Szerintem egyetlen olyan kört sem sikerült összehoznom, amikor ne tört volna ki az autóm hátulja valahol.
Ezen az aszfalton gyenge a tapadás, a gumik viszont gyorsan elhasználódnak."
Szinte mindenki ugyanerre panaszkodott. Pontosan emiatt lesz szükség két vagy három kerékcserére, és ezért lesz döntő a gumikkal való bánásmód, amire a Pirellik hagyományosan eleve kényesek. Rosberg példája is mutatja, hogy ha valaki az etap elején túl sokat vesz ki belőlük, hamar megfizeti az árát: ő a lágy gumikon az első 3 körben gyorsabb volt Hamiltonnál, utána viszont 4 körön át kicsit lassabb.
Vettel első 2 köre pedig Hamiltonéval egy szinten volt, de aztán látványosan visszaesett a tempója, sőt átmenetileg még Kvjatétól is elmaradt, mielőtt a 7. körétől kezdve megint gyorsabb lett nála. Talán elmúlt a szemcsésedés? Nem kizárt, mert Vettel a 9. körétől már nem volt lassabb Rosbergnél sem.
A közepes keverékű Pirellik sokkal jobban bírták a strapát, ezért is várható, hogy a versenyen az lesz a népszerűbb választás. A fenti grafikonon a szaggatott vonalak azt jelzik, hogy Hülkenberg köridejei milyen ütemben romlottak a kétféle gumin; a lágy keverékhez tartozó kék vonal sokkal meredekebb, ami gyorsabb elhasználódásra utal.
Igaz, ezt az is befolyásolhatja majd, hogy vasárnap az előrejelzések szerint 10 fokot fog zuhanni a hőmérséklet,
így a gumikat nehezebb lesz bemelegíteni, és nő a szemcsésedés veszélye. A sok bokszkiállás sok stratégiai lehetőséget is rejt, ezúttal tehát sem a pole megszerzése, sem a rajt nem fogja feltétlenül eldönteni a győzelem sorsát. Rosberg és Hamilton az utolsó pillanatig harcolhat egymással, a többiek pedig felcsipegethetik az általuk elhullajtott morzsákat. Hacsak a Ferrari nem talál valamit szombatig, Vettelnek nem lesz esélye az áhított győzelemre.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!