A Renault csütörtökön este 10 órakor végre hivatalosan is bejelentette, hogy 2016-ban gyári csapattal folytatja a Forma-1-ben. „Két lehetőségünk volt: száz százalékos elkötelezettséggel visszatérni, vagy kiszállni" – idézi a francia autógyár vezérigazgatóját, Carlos Ghosnt egy közlemény. „Egy részletes tanulmány alapján úgy döntöttem, 2016-tól a Renault ismét jelen lesz a Forma-1-ben."
A vállalat már szeptemberben szándéknyilatkozatot írt alá az egész évben anyagi nehézségekkel küzdő, adósságokkal terhelt Lotus többségi részesedésének megvásárlásáról, a szerződést azonban csak csütörtökön kötötték meg. Az utolsó akadály az volt, hogy alkudozniuk kellett Bernie Ecclestone-nal: az eredményektől függetlenül mekkora szelet illeti őket a jogdíjak tortájából a Renault gazdag múltjára való tekintettel.
Ghosn célzott rá, hogy a tárgyalások számukra kedvezően végződtek. „Az F1 tulajdonosai által biztosított feltételek láttán magabiztosan fogadtuk el a kihívást" – mondta.
Mindenképpen győzni akarunk, még ha időbe is telik."
Bár ezt nem erősítették meg, brit értesülések szerint a Renault kilenc évre kötelezte el magát az F1 mellett, és a saját büdzséjéből, a reklámbevételeken illetve pénzdíjakon felül is 850 millió eurót szán a csapata felfuttatására.
A Renault legutóbb 2011-ben adta el a gyári csapatát – ugyanazt az enstone-i istállót, amelyet most visszavásárolnak elsőszámú tulajdonosától, a Genii Capitaltől. Azóta csak a motorszállítóként szerepeltek a sportban, s bár a Red Bull-lal nyertek négy vb-címet is, az előzőleg éppen általuk szorgalmazott hibrid turbók tavalyi bevezetése óta nem tudták felvenni a versenyt a Mercedesszel és a Ferrarival.
Közleményükben most azt írták, motorszállítóként nem térült meg kellően a befektetésük, különösen „az új motorszabályok által szükségessé vált ráfordítás tükrében. A szereplés reklámértéke is alacsony volt." Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy az autósportot „a márkaidentitásuk elidegeníthetetlen részének" tartják. Szerintük
a „Forma-1 továbbra is az autók iránti szenvedély legfőbb szimbóluma",
amely nemcsak technikai és operatív kiválóságot követel, hanem a cég alkalmazottait is motiváltja.
A Lotusszal kötött megállapodás utolsó részleteit még csak most tisztázzák, januárra ígérték a programjuk ismertetését. A csapat az idén a Mercedes motorjaival versenyzett, de gyakorlatilag biztosra vehető, hogy jövőre visszatér a Renault hajtásláncához.
A Red Bullnak várhatóan továbbra is ők fogják szállítani a motort, amelyet azonban a csapat valószínűleg átcímkéz majd – egy lehetséges verzió szerint a McLarentől átcsábított új szponzor, a TAG nevére.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!