Vágólapra másolva!
Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója szerint a csapatoknak nehezebb dolguk lesz az új autók megalkotásakor, mint 2009-ben, az utolsó nagyobb szabályváltozás idején volt.

Új előírások szerint épülhetnek 2017-től az F1-es autók, miután a stratégiai munkacsoport tagjai az idén megállapodtak abban, hogy gyorsabb és esztétikailag vonzóbb kocsikra van szükség a közönség rajongásának fenntartásához. Utoljára 2008-ról 2009-re fordulva változott meg jelentősen az F1-es autók megjelenése, akkor azt várták, hogy több előzést hoznak majd a módosított első szárnyak, a slick gumik és a KERS megjelenése, de a szurkolók kiábrándulni látszanak a jelenlegi autókból.

„Nagyon sok ember az enyémhez hasonló helyzetbe kerül majd, és igen nehéz döntéseket kell majd jövőre meghozniuk, hiszen az életünk megváltozott 2009 óta” – mondta Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója az Autosportnak. „Akkoriban azt mondhattuk, felveszünk még 30 aerodinamikai szakembert, felpörgetjük a szélcsatornát, meg ezt meg azt. Ez ma már nem lehetséges. Hetente 70 alkalmat használhatunk (a szélcsatornában), és kész.”

A karosszériák utoljára 2009-ben módosultak gyökeresen, akkor a Brawn GP-nek világbajnoki címet ért a dupla diffúzor ötlete Forrás: AFP/Marwan Naamani

Symonds ezzel rávilágított, hogy a csapatoknak jövőre el kell gondolkodniuk azon, mikor csoportosítják át a kapacitásaikat a 2017-es autók fejlesztésére, és ez nemcsak a kevesebb pénzből gazdálkodó istállóknak, hanem a szabályok megkötéseiből adódóan az élmezőnynek is gondot fog okozni. A brit szakember szerint nem fegyverkezési versennyel lehet majd az élre kerülni, hanem a szemfüles ötletek kitalálói járnak majd jól.

„Nem hinném, hogy (a szabályok) lehetővé teszik majd, hogy valaki hirtelen meglógjon, és sokkal jobb eredményeket érjen el csak azért, mert több munkát fektetett be” – vélte. „Akkor talán igen, ha észrevettek valamit, mint 2009-ben a dupla diffúzort. Egyetértek abban, hogy ez a Williams számára lehetőséget teremt. Szeretném remélni, hogy 2017-re a költségvetésünk is növekedhet kissé, és az új szabályok egy újabb előrelépést hoznak majd számunkra.”

A veterán szakember szerint az új szabályok elérik a céljukat, és az autók vonzóbb megjelenésűek lesznek, ráadásul a kellemes nosztalgiával felidézett, régebbi modellekre is emlékeztetnek majd. Symonds hangsúlyozta, milyen komoly feladat lesz jövőre a különböző előírások alapján épülő autók fejlesztési prioritásainak változtatása. Bőven elképzelhető, hogy egyes istállók beáldozzák a 2016-os szezont az új korszakra való felkészülés érdekében.

„Megnövekednek a diffúzorok, igazából elég nagyok lesznek” – mutatott rá az egyik fontos újításra. „Jelentős méretű lesz az első szárny, és sokakhoz hasonlóan én is úgy vélem, hogy vonzóbb lesz az egész megjelenés. Kissé retrós lesz. A stratégiai munkacsoport azzal bízott meg minket, hogy az autók legyenek gyorsabbak, szebbek, és szerintem mindkettőt elértük. Sokaknak kell majd kemény döntéseket hozniuk, hogy mennyit fejlesztik a jövő évi autót, és mennyire koncentrálnak 2017-re.”

A McLaren főnöke lelkes

A Motorsport.com megbízásából az F1 egyik legismertebb műszaki szakértője, Giorgio Piola készített animációt a 2017-es autók várható megjelenéséről (lásd két bekezdéssel feljebb). Ezen jól láthatók a főbb változások, amelyek lelkesítik az idén katasztrofális szezont záró McLarent irányító Eric Boullier-t is. A francia menedzser reméli, hogy a pilótákat is felcsigázza majd az új helyzet, ami az F1 javára is válhat.

„Természetesen rajongok érte” – mondta Boullier a Motorsport.com-nak az új autókról. „Elsőre talán előtör belőlem a mérnök, de azt juttatja eszembe, amikor először F1-es autót láttam, és már a tempója is lenyűgözött, és a fék teljesítménye is, amiből azóta vesztettünk egy kicsit. Az csak jó, ha az autók kicsit gyorsabbak. A pilóták imádni fogják, és ha nekik tetszik, akkor pozitívan nyilatkoznak majd a médiában, amit a rajongók is örömmel hallanak majd.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!