A Forma-1 gyártóinak január 15-ig kell javaslatot tenniük arra, hogyan lehetne csökkenteni a kisebb istállók számára túl drága motorok költségeit. Ha senki nem áll elő a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) számára elfogadható megoldással, valószínűleg újra felvetik egy független, alternatív erőforrás ötletét.
Az F1 legendás tervezője, a Red Bullnál dolgozó Adrian Newey viszont úgy véli, a független motorok jelentenék az egyetlen észszerű megoldást. A brit mérnök attól tart, hogy a jelenlegi szabályok mellett a következő években is csak a legnagyobb gyári csapatoknak, a Mercedesnek és a Ferrarinak lesz esélyük a győzelemre, ami az egész sport szempontjából káros lehet.
„Szerintem a független motor egy nagyon jó opció lenne, mert így a privát csapatok sokkal észszerűbb áron juthatnának hozzá egy ütőképes erőforráshoz" – nyilatkozta Newey a Motorsport.com-nak. „Ha visszatekintünk az F1 történelmére, a sport mindig akkor volt a legjobb állapotban, amikor a privát csapatok is hozzájuthattak a versenyképes hajtásláncokhoz. A legjobb példa erre a Cosworth DFV motorja volt."
Newey szerint nemcsak a motorok árán van a hangsúly, hanem az elérhetőségen is, hiszen a független csapatok jelenleg akkor sem kaphatják meg a legjobb hajtásláncokat, ha van elég pénzük. „A Mercedes és a Ferrari ügyfélcsapatai nem kapják meg ugyanazokat a specifikációkat, mint a gyári istállók" – mondta. „Ezért olyan helyzetbe kerültünk, hogy csak egy gyári Mercedes, vagy esetleg egy gyári Ferrari tud versenyeket és bajnokságokat nyerni. Szerintem az F1-nek nem erről kellene szólnia."
Sokan attól tartanak, hogy az alternatív motorok teljesítményét nehéz lesz összhangba hozni a jelenlegi turbómotorokéval, de Newey szerint ez nem jelent majd problémát. Ha pedig a két motortípus más-más pályán lesz ütőképesebb, az tovább növelheti az izgalmakat a bajnokságban.
„Nagyon könnyű lenne olyan motort építeni, amely – ha a szabályok nem korlátozzák – maximálisan versenyképes lehet. Utána csak azt kellene megoldani, hogy kiegyensúlyozzuk a független és a gyári motorok teljesítményét."
„Szerintem ebben az lenne az izgalmas, hogy a független motorok más tulajdonságokkal rendelkeznének. Ezt azt jelenti, hogy néhány versenyen ezek az erőforrások kerülhetnének előnybe" – magyarázta. „Más futamokon pedig hátrányosabb helyzetben lennének. Ez ahhoz vezetne, amit a közönség akar: az egyes versenyeken különböző győzteseket láthatnánk, kiszámíthatatlanabb lenne a bajnokság."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!