SPIELBERG,AUSTRIA,21.JUN.15 - MOTORSPORTS, FORMULA 1 - Grand Prix of Austria, Red Bull Ring. Image shows Bernie Ecclestone. Photo: GEPA pictures/ Andreas Pranter - For editorial use only. Image is free of charge.
Vágólapra másolva!
Az évek során sok üzletembert megneveztek Bernie Ecclestone lehetséges utódjaként az F1 élére, de ritkán fordul elő, hogy egy igazi bennfentes nevét dobják be a kalapba. Most így történt.
Az idén 85 esztendős Bernie Ecclestone utódlása az F1 ügyvezetői pozíciójában egyre sürgetőbb, hiszen az világbajnokság rajongótábora folyamatosan fogyatkozik, és állandósultak különböző szervezeti és döntéshozatali problémák, amelyeket Ecclestone általában nyilvános sárdobálással próbál kezelni. Az F1 ráadásul a globális sportok között gyakorlatilag egyedüliként továbbra is mereven elzárkózik a közösségi médiától.
Nemrég kiszivárgott, hogy az F1 ügyei fölött bábáskodó Delta Tropco igazgatótanácsi ülést hívott össze egy tanulmány kiértékelése érdekében, és az információk szerint Ecclestone utódlása is felmerült. A brit üzletember eddig általában önállóságot élvezett, a tulajdonos CVC is csak ritkán bírálta felül a döntéseit, és a korábban szóba hozott lehetséges utódjait is sikeresen megfúrta. A Turun Sanomat című lap tudósítója, Luis Vasconcelos szerint azonban fordult a kocka.
Az újságíró úgy tudja, hogy a CVC ügyvezetőjének kellett tavaly beavatkoznia, hogy a Renault ne hagyja el az F1-et, miután Ecclestone üzleti ajánlatával nem voltak elégedettek. Azt is tudni véli, hogy a lehetséges utódként az F1-es körökben jól ismert, de a közvetlen érdekelteknél szerepet nem vállaló
Zak Brownt nevezték meg.
Az amerikait 2011-ben már a Guardian is hírbe hozta ezzel a feladattal, és akkor úgy hírlett, maga Ecclestone is nagyra értékeli Brown eddigi eredményeit.
Versenyzőként Brown nem volt sikeres,
és túl sok szponzort sem tudott magának szerezni, de aztán ráébredt, hogy nem értékesítési képességeivel, hanem a nem túl ismert személyével van gond. Megalakította a ma Just Marketing International (JMI) néven ismert reklámügynökséget, ami egy hálózat részeként olyan világmárkák autósport szponzorációit menedzseli, mint az LG, a UPS, a Vodafone vagy a Martini, és csapatok akár autógyűjteményük legféltettebb darabjait is eladják neki egy-egy szponzori szerződésért.
Noha Brown nem szerzett felsőfokú végzettséget, 1995-ben megalakította a JMI-t, amit 2003-ban eladott, de továbbra is ügyvezetőként irányítja a céget. 44 éves koráig több rangos marketingszakmai díjat is elismerést is szerzett, és a versenyzést is jól ismeri, mivel bár
Amerikában született, 1990-től Európában kezdett felkapaszkodni a ranglétrán,
de csak a német F3-ig jutott, majd hosszútávú versenyeken indult, általában az USA-ban.
„Szerintem Bernie pótolhatatlan lesz” – mondta Brown 2011-ben a Guardiannek. „Mindenképpen egy csapattal kellene helyettesíteni. Szükség lenne egy ügyvezetőre, de
Bernie-nek olyan sajátos készségei vannak, hogy ha körbenézek a világban, nem hiszem, hogy bárki is beugorhatna helyette.
Ez aggasztó a sportra nézve, mert ő már 80 éves, és ő sem élhet örökké. Van még út előtte, és nem hiszem, hogy valaha is visszavonul majd, addig megy, amíg a lámpák ki nem alszanak.”
Változásra valószínűleg mindenképpen szükség van: „A sportot még mindig nagyon szigorúan menedzselik” – nyilatkozta Stephane Samson, a Lotus volt marketingkommunikációs vezetője a Motorsport.com-nak. „A szponzorok számára a dolgok vagy jövedelmezők vagy tiltottak. A csapatok olyan marketing ajánlatokat kínálnak, amelyek már nincsenek versenyben a többi korszerű sporttal. Sokan fejtegetik ezt, én úgy gondolom, hogy a szabályok azért vannak, hogy felrúgjuk őket!”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!